۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۷:۰۴
کد خبر: 81195871
T T
۰ نفر
24 هزار ميليارد ريال خسارت خشكسالي و سرمازدگي در خراسان رضوي

مشهد - ايرنا - معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: سرمازدگي و خشكسالي در سال زراعي جاري 24 هزار و 500 ميليارد ريال به بخش كشاورزي اين استان خسارت وارد كرد.

ˈمحمدرضا اورانیˈ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: اين استان طي سال زراعي جاري تا اواخر زمستان پارسال بارش محسوسي نداشت ضمن آنكه سرماي 24 درجه زير صفر را نيز در اين مدت تجربه كرد.

وي ادامه داد: 20 هزار ميليارد ريال از زيان برآورد شده مربوط به خسارت خشكسالي و سرمازدگي از مهر ماه تا پايان سال گذشته بوده و خسارات ناشي از ساير حوادث طبيعي نيز در اين مدت هزار و 700 ميليارد ريال برآورد شده است.

معاون سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي گفت: طي سه ماه نخست امسال نيز دو هزار و 800 ميليارد ريال در اثر حوادث طبيعي به حوزه هاي مختلف بخش كشاورزي در اين استان خسارت وارد شده است.

وي ادامه داد: عمده خسارت وارده مربوط به محصولات باغي و زراعي پاييزه محصولاتي از قبيل گندم و جو است.

او افزود: حجم خسارتي كه در سال زراعي جاري به محصولات زراعي خراسان رضوي وارد شده معادل 13 درصد ارزش اقتصادي كل محصولات كشاورزي استان است.

اوراني گفت: اين در حالي است كه خسارت سنگين خشكسالي و سرمازدگي در خراسان رضوي بروز و ظهور يكباره بيروني ندارد زيرا خاموش و آرام به صورت كاهش توليدات كشاورزي، كمبود محصولات، افت شديد منابع آب و از دسترس خارج شدن و شوري آبها نمود مي يابد.

وي افزود: در اثر خسارت خشكسالي و سرمازدگي به محصول گندم امسال با كاهش توليد دست كم 200 هزار تن گندم در خراسان رضوي مواجه هستيم.

معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي ادامه داد: اين خسارت در مزارع گندم استان 25 درصد است كه در برخي ارقام خيلي بيش از اين ميزان مي باشد و در مزارع جو نيز اين خسارت 35 درصد برآورد شده است.

وي اظهارداشت: پرداخت خسارت محصولاتي كه زيرپوشش بيمه بوده اند از طريق كارگروههاي فني ستاد بيمه محصولات كشاورزي بررسي شده و خسارات مربوط به سرمازدگي، تنش خشكي و ساير حوادث طبيعي از قبيل تگرك و سيلاب نيز در حال پرداخت است.

او گفت: در اين ميان سهم محصولات بيمه شده كشاورزي در بخشهاي مختلف اندك است بطوري كه در مجموع در بخش زراعي حدود 35 درصد محصولات، در بخش باغي 10 درصد و در بخش دامي نيز 10 درصد محصولات زيرپوشش بيمه هستند.

معاون سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي افزود: اين خسارت به ويژه در مراتع، باغها و دام به راحتي قابل جبران نيست و اثرات آن ماندگارتر مي باشد.

وي ادامه داد: اين در حالي است كه پارسال و امسال كمكي از اعتبارات مديريت بحران كشور به بخش كشاورزي استان خراسان رضوي نشده است./2

2713/664