شیراز - ایرنا - ۲۰ مهرماه در تقویم رسمی ایران، به نام یادروز حافظ مزین شده و امسال بیست و هشمین سال هفته گرامیداشت این غزلسرای بلند آوازه شیرازی است؛ برنامه‌هایی که اعلام شده نوعی هم‌آهنگی هنر و علم برای معرفی و بزرگداشت یاد لسان‌الغیب به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، برنامه‌های بزرگداشت هفته حافظ شیرازی ، به ۲ بخش علمی و فرهنگی و هنری تقسیم شده است، در بخش علمی اساتید فرهنگ و ادب کشور از بزرگترین دانشگاه‌های کشور به بحث درباره " حافظ در گستره جغرافیایی ایران" می‌پردازند و در بخش هنری، آرامگاه حافظ میزبان تئاتر و تالار حافظ میزبان سمفونی با موضوع لسان‌الغیب هستند.

پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه)، دست‌اندرکاران گرامیداشت هفته حافظ در نشست با خبرنگاران، این برنامه‌ها را اعلام کردند و نوید برپایی هفته‌ای یه یادماندنی را به دوستداران حافظ شیرازی دادند.

به گفته معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، امسال هفته یادروز حافظ زودتر و از ۶ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۲۰ مهر با رویدادهای متعدد علمی، فرهنگی و هنری ادامه دارد.

غلامرضا خوش اقبال گفت: از آنجا که امسال قرار است تئاتر لسان الغیب از ششم در آرامگاه حافظ اجرای عمومی داشته باشد، رویدادهای یادروز حافظ زودتر از سال‌های پیش آغاز می‌شود.

از بازی کودکانه با شعر حافظ تا شکوه تئاتر و سمفونی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تئاتر لسان الغیب از ششم تا ۱۵ مهرماه در جوار آرامگاه حافظ به اجرا می‌پردازد و این گروه نمایشی به کارگردانی علی حاتمی هم اکنون در حافظیه در حال تمرین هستند.

حمیدرضا قانعی خبر خوش تکمیل نوسازی تالار حافظ شیراز را هم به خبرنگاران داد و گفت: این تالار با صندلی‌ها، موکت و سیستم سرمایش و گرمایش نوسازی شده، ۱۵ مهرماه بازگشایی می‌شود تا ۲۰ مهر در قالب هفته یادروز، میزبان سمفونی حافظ باشد.

به گفته او، رونمایی از آلبوم "خلوت‌نشین" از دیگر برنامه‌های موسیقایی هفته حافظ است که حاصل ۶ قطعه از اشعار حافظ به آهنگ سازی هنرمندان استان فارسی و اجرای علی زندوکیلی، محمد رضا زاده، مهدی بذر افشان و امیر زارع است.

قانعی ادامه داد: افتتاح سالن سینمایی صدرا یکی دیگر از برنامه‌های هنری یادروز حافظ است که ۵۰۰ صندلی به ظرفیت سینمایی فارس اضافه می‌کند و البته افتتاحیه‌های سینماهای این استان تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

اما هفته گرامیداشت حافظ، کودکان را هم بی نصیب نگذاشته و رونمایی از بازی "رندو" یکی از رویدادهای فرهنگی این هفته است؛ رندو از رند مشهور حافظ با بیان شیرین شیرازی برگرفته شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره این بازی که قرار است در هفته حافظ رونمایی شود، توضیح داد: این بازی خلاقانه، نوعی کارت بازی است که کودکان در هنگام بازی با اشعار و اندیشه‌های حافظ آشنا می‌شوند.

روز یادروز

آنطور که قانعی گفت: یادروز حافظ شیرازی صبح نوزدهم با گلباران آرامگاه او آغاز می‌شود و ویژه برنامه یادروز نیز شامگاه همان روز با حضور مسئولان استانی و کشوری برپا می‌شود.

او افزود: علی زند وکیلی در این آیین قطعه‌ای از غزلیات حافظ را می‌خواند و این خواننده شیرازی در تالار حافظ نیز برای مردم شیراز اجرای عمومی دارد که بلیت فروشی آن بزودی آغاز می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز از رونمایی چهار دفتر شعر " نسرین و گل" در هفته حافظ خبر داد که حاصل آثار انجمن‌های ادبی فعال در چهارگوشه فارس است.

اجرا تئاتر لسان الغیب بر سر مزار حافظ شیرازی

محمد حاتمی بازیگر تئاتر، سینما و تلوزیون کشور نیز امسال نقش پررنگی در هفته بزرگداشت حافظ شیرازی دارد و تئاتر لسان‌الغیب را در حافظیه بازی و کارگردانی می‌کند.

او در نشست با خبرنگاران گفت: این نمایش ۲۳ سال پیش در حافظیه اجرا شده و حالا دوباره با باز نویسی استاد محمود شالویی اجرا خواهد شد.

به گفته حاتمی آهنگ سازی این اثر به عهده حامد ابراهیمی و خواننده آن حمید ترکاشوند است، حسن جودکی مجری طرح آن است و بازیگران تراز اول کشوری در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

کارگردان لسان‌الغیب گفت: این تئاتر از ششم مهر هر شب ساعت ۹ به مدت یک و نیم ساعت در آرامگاه حافظ اجرای عمومی دارد.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلوزیون اظهار کرد: اجرای این تئاتر بر سر مزار حافظ جذابیت آن را صد چندان می‌کند و برای من که در رویدادهای هنری مختلفی در کشور حضور داشته‌ام، هیچ چیز نمی‌توان جذابیتی بالاتر از این اجرا داشته باشد.

هفت سخنرانی علمی؛ جایگاه حافظ در جغرافیای پهناور ایران

رئیس مرکز حافظ‌ شناسی نیز در این نشست خبری، برنامه‌های علمی بیست و هشتمین هفته حافظ را تشریح کرد و گفت: ۲۰ مهر ماه هفت سخنرانی با موضوع "حافظ در گستره جغرافیایی ایران" خواهیم داشت.

سعید حسام‌پور عنوان کرد: در این برنامه منصور رستگار فسایی به ارائه پژوهش در باره جایگاه حافظ در جغرافیای در فارس می‌پردازد و بیژن عبدالکریم درباره نقش حافظ در گستره هویت ایرانی، احمدرضی استاد دانشگاه گیلان درباره حافظ در گستره شمال ایران، علیرضا مظفری استاد دانشگاه ارونیه درباره حافظ در گستره آذربایجان، قدرت الله ضرونی استاد دانشگاه اهواز درباره جایگاه حافظ در جغرافیای خوزستان، مجید پویان استاد دانشگاه یزد درباره جایگاه حافظ در جغرافیای مرکز ایران و جواد مرتضوی استاد دانشگاه مشهد درباره حافظ در گستره خراسان سخنرانی می‌کنند.

او اعلام کرد: امسال نیز نشست‌های بین المللی یادروز حافظ به صورت برخط در ارتباط با دانشگاه‌هایی از ژاپن، ایتالیا، ترکیه، امارات و استرالیا برگزار می‌شود.