به گزارش ایرنا، رونمایی از "رندو" یکی از ویژه برنامههای هفته بزرگداشت حافظ شیرازی است که قرار است عصرشانزدهم مهرماه در آرامگاه لسانالغیب برگزار شود.
سجاد ایام طراح رندو روز جمعه درباره این بازی به خبرنگار ایرنا گفت: ایده نخستین طرااحی این بازی به حدود ۲ سال پیش برمیگردد که من و همکارانم بر روی اشعار حافظ کار میکردیم؛ مطالعات نشان میدهد که مهمترین مشکل در حفظ غزلیات حافظ، عدم ارتباط حافظه تصویری و کلامی است.
طراح این بازی فکری و فرهنگی، افزود: به این منظور، بازی رندو براساس نشانهشناسی و تصاویری از اشعار حافظ طراحی شد.
او با بیان اینکه برای طراحی این بازی، دیگر بازیهای بردگیم فرهنگی آسیب شناسی شد، ادامه داد: بیشتر بازیهای موجود از رقابتهای منفی برای برنده شدن استفاده میبه نحوی که باید طرف مقابل را تخریب کرد تا به پیروزی رسید، و این بر بازیکنان اثر منفی میگذارد و فرآیند بازی با بغض و ناراحتی همراه است.
ایام اضافه کرد: دوم اینکه این بازیها مبتنی بر شانس بود و این نیز احساسی منفی در بازیکنان ایجاد می کند.
به گفته او طراحان بازی رندو سعی کردند این بازی مبتنی بر شانس و رقابت منفی نباشد و احساسی مثبت در بازیکنان برانگیزد.
بازی با نشانهها برای تکمیل دستیابی به بیتالغزلهای حافظ
طراح رندو درباره نحوه انجام این بازی گفت: در این بازی، فرد با جمع آوری توکن کارتهایی که نشانه مرتبط با یک مصرع میتواند به این کارتها دست پیدا کند و با کنار یکدیگر قرار دادن آنها، بیتها را تکمیل کند.
وی توضیح داد: اگر بازیکن نتواند، قابلیتها را فعال کند، کارت مورد نیاز او برای تکمیل ابیات، در بخشی به عنوان "گنجنامه" باقی میماند.
ایام ادامه داد: برای دریافت نشانههای برگرفته از اشعار حافظ، بازیکن، حرکتی را روی صفحه بازی انجام می دهد تا قابلیت استفاده از آن کارت در کسب کند.
عرفانِ جاری در بازی رندو
طراح بازی، استفاده از مفاهیم عرفانی را دیگر شاخصه "رندو" دانست و گفت: مفاهیم عرفانی شعر حافظ به عنوان قواعد بازی استفاده شده و نام توکن ها همت گذاشته شده است.
او افزود: قابلیت از دیگر مفاهیم معنوی ابیات حافظ شیرازی است و در این بازی میتوان با همت به قابلیت موجود در کارت نشانهها دست یافت.
ایام اضا فه کرد: راز از دیگر مفاهیم.پررنگ در ادبیات عرفانی است که در این بازی نیز جاری است و در مواقع این شه مفهوم در بازی رندو تمرین و دست ورزی میشود.
پیچیدگی بیتهای حافظ، دستمایه بازی رندو
آنطور که ایام گفت بازی که او و معصومه زارعی و اعظم ایزدی به عنوان تیم همکارش، طراحی کردهاند، نخستین بازی شعری است که بازی نیز با قواعد شعر انجام میشود.
او اظهار کرد: در نخستین تجربه نیز دست روی شاعری گذاشتیم که شعرهای او برای کودکان و حتی بزرگسالان، دشواریهای خاصی دارد، به عنوان مثال ابیات یک قطعه از سعدی و فردوسی از نظر عرضی ( در کنار هم قرار گرفتن اجرای یک مصراع و بیت) و طولی (ارتباط ابیات یک غزل با هم) با یکدیگر مرتبط است در حالی که در غزلیات حافظ ممکن است یک مصرع از بیت یه ظاهر با مصرعی در غزل دیگر همخوان تر به نظر برسد.
طراح رندو گفت: اکنون به فناوری و پلتفرم یک بازی شعری دست یافتهایم و میتوان همین قواعد و شاکله را برای طراحی بازی با اشعار دیگر شاعران نیز به کار گرفت و مجموعه رندو را ساخت.
جای خالی حمایت از بازیهای فکری و فرهنگی
به گفته او اکنون مالکیت فکری این بازی در سایت کانون پرورش فکری ثبت شده و اما جای خالی حمایتهای دولتی و نهادهای فرهنگی برای تولید انبوه آن احساس میشود.
ایام گفت: هنگامی که الگوی اولیه بازی تولید شد، برای جلب حمایت تلاش کردیم اما در استانها حمایتی از فعالیتهای خلاقانه فرهنگی وجود ندارد و اتکا به مراکزی در پایتخت است.
او ادامه داد: نمونه اولیه تولید و به جشنواره سکوی محصولات حوزه نوجوان ارسال شد که زیر نظر حوزه هنری تهران برگزار میشود و در این جشنواره مقام برتر کسب کرد.
طراح رندو افزود: میخواهیم که این بازی تولید انبوه شود و به دست مخاطب ادب دوست خود برسد اما چاپخانهها آن را کمتر از یکهزار نسخه چاپ نمیکنند که در این صورت نیز نیازمند دست کم پنج
میلیارد ریال اعتبار است.
او با بیان اینکه دستگاههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری میتوانند در تولید این بازی فکری و فرهنگی حمایتگر باشند، گفت: با این حال دست روی دست نگذاشته و اقداماتی را برای تولید آن آغاز کردهایم.
به گزارش ایرنا، بیستم مهرماه یاد روز حافظ شیرازی است و ویژه برنامههای هفته فرهنگی - هنری از جمعه شب با اجرای عمومی تئاتر لسانالغیب در حافظیه شیراز آغاز میشود.
نظر شما