تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه روند پیری را می‌توان عقب انداخت، گفت: روند پیری جمعیت از طریق ارایه خدمات فیزیوتراپی در کشور قابل درمان است و بسیاری از کشورهای پیشرفته به این امر مهم پی برده و فیزیوتراپی جایگاه ویژه‌ای در زندگی آنها دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، محمد رئیس زاده روز چهارشنبه در چهارمین کنگره بین المللی و سی و پنجمین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران که در هتل المپیک برگزار شد، افزود: نقش فیزیوتراپی در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست و خدمات آن می‌تواند بر افزایش فعالیتهای جسمی، غلبه بر تنش‌های روزانه و فرسودگی‌های شغلی موثر باشد .

وی با اشاره افزایش جمعیت سالمندی در کشور اظهار داشت: فیزیوتراپی خط اول درمان است. بهبود سلامت حرکتی و ارتقای کیفیت زندگی با توجه به افزایش جمعیت سالمندی مهم است و باید امکانات و تجهیزات فیزیوتراپی گسترش یابد و دسترسی مردم به این خدمات راحت شود.

باید به سمت پزشکی شخصی پیش برویم

رئیس زاده ادامه داد: به موازات افزایش سن امید به زندگی در کشورمان، نقش و جایگاه فیزیوتراپی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو توسعه علمی این رشته، پوشش کامل بیمه‌ای، لحاظ کردن قیمت تمام شده خدمات و ایفای نقش پیشگیرانه از مهمترین اولویت‌های فیزیوتراپی در کشور است که باید به آن پرداخته شود.

ضرورت دارد حجم زیادی از اعتبارات را صرف پیشگیری از پیری کنیم تا دیگر پول زیادی را برای درمان بیماریها ندهیموی تاکید کرد: نباید از دنیا عقب بمانیم و باید به سمت پزشکی شخصی و همین طور فیزیوتراپی هوشمند گام برداریم. فیزیوتراپیست‌ها باید بتوانند به علم تله مدیسین بپردازند و همچنین، به نقش آنها در کاهش حوادث ترافیکی نیز باید توجه شود، چون خسارات و تلفات حوادث ترافیکی، هزینه زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

به گفته وی، ضرورت دارد حجم زیادی از اعتبارات را صرف پیشگیری از پیری کنیم تا دیگر پول زیادی را برای درمان بیماریها ندهیم.

فیزیوتراپی، از نان شب واجب‌تر

ایرج عبداللهی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز گفت: پیشگیری، درمان و توانبخشی باید در اولویت قرار گیرد. زیرا جمعیت کشور رو به سالمندی است و اگر خدمات فیزیوتراپی به خوبی مدیریت نشود در آینده با حجم زیادی از بیماریها و ناتوانی‌های جسمی و حرکتی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه سطح علمی فیزیوتراپی ایران در منطقه سرآمد و قابل رقابت با بسیاری از کشورهای دیگر نیز است از پذیرش دانشجو در مقطع دکتری فیزیوتراپی برای نخستین بار در سال جاری در کشور خبر داد.

عبداللهی تصریح کرد: پذیرش دانشجو در مقطع دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی، باعث تربیت نیروی متخصص و کارآمد می‌شود .

فیزیوتراپیست‌ها پیری را به تاخیر می‌اندازند

همایون ابایی دبیر اجرایی چهارمین کنگره بین المللی و سی و پنجمین کنگره سالیانه فیزیوتراپی هم گفت: حدود چهار هزار فیزیوتراپیست در ۳ روز کنگره که از چهارم تا ششم مهر ماه در هتل المپیک تهران در حال برگزاری است، حضور دارند و با جدیدترین دستاوردهای علمی در حیطه فیزیوتراپی آشنا می‌شوند. این کنگره بزرگترین نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی و پزشکی و توانبخشی و ورزشی را نیز در کنار خود دارد.

وی افزود:یکی از پنل‌های مهم این کنگره، پنل تخصصی سالمندی است که با توجه به شعار سازمان بهداشت جهانی، پیری از اندام‌های تحتانی شروع می‌شود و متاسفانه در کشور ما تحرک با توجه به نوع زندگی مردم جامعه کم شده است. با توجه به این که فیزیوتراپیست‌ها متخصصین علم حرکت هستند نقش بسیار مهمی در به تاخیر انداختن آن خواهند داشت.