سمنان - ایرنا - هم‌زمان با پایان عملیات اطفای حریق و ایمن‌سازی محیط توسط آتش‌نشانان در حادثه انفجار واحد تولیدی در شهرک صنعتی فجر گرمسار، بررسی و تحلیل علت حادثه در دستور کار قرار گرفت و بعد از گذشت ۶ روز اعلام نتیجه نهایی همچنان در ابهام قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حادثه انفجار کارخانه تولید روغن موتور در شهرک صنعتی فجر گرمسار حوالی ساعت ۱۵ روز دوشنبه دوم مهر ۱۴۰۳ به مراکز امدادی و آتش‌نشانی اعلام شد.

عملیات اطفای حریق و ایمن‌سازی محل حادثه با حضور تیم‌های آتش‌نشانی از شهرهای سمنان، مهدیشهر، سرخه، آرادان، ایوانکی، گرمسار استان سمنان و همچنین شریف‌آباد، پاکدشت و ورامین از استان تهران بعد از ۱۸ ساعت به پایان رسید.

این حادثه ۱۱ مصدوم بر جای گذاشت که ۲ نفر از کارگران کارخانه با سوختگی ۹۰ درصد ابتدا به بیمارستان معتمدی گرمسار و سپس برای روند بهتر درمان به بیمارستان شهید چمران تهران منتقل شدند و سایر مصدومان از عوامل امدادی و نیروهای آتش‌نشان بودند که به صورت سرپایی مداوا شدند.

به گفته مسوولان، این حادثه تلفات جانی نداشت و کارگران با سوختگی ۹۰ درصد تحت درمان هستند.

با گذشت ۶ روز از این حادثه، همچنان مسوولان هیچ مساله‌ای را به عنوان علت حادثه اعلام نکرده‌اند و این مساله جای سوال دارد که چگونه با گذشت روزها، همچنان علت حادثه شناسایی نشده و یا اینکه چرا اعلام آن از سوی مسوولان تا این میزان دچار تاخیر شده است.

تعویق چندروزه اعلام علت حادثه

فرماندار گرمسار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بررسی علت دقیق حادثه توسط کارشناسان آتش‌نشانی ادامه دارد و با توجه به گستردگی تخریب انفجار در کانون حریق، باید منتظر نظر قطعی و نهایی کارشناسان بود.

رضا خانی هر گونه توضیح بیشتر را منوط به نظر کارشناسان آتش نشانی دانست و از ارایه اطلاعات بیشتر خودداری کرد.

تخریب بیش از دوسوم مخازن کارخانه آریان اطلس

رییس آتش‌نشانی گرمسار هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه ابعاد حادثه انفجار در این واحد تولیدی گسترده بود، بیان کرد: بیش از دوسوم مخازن سوخت و میعانات نفتی این کارخانه کامل تخریب شده است.

عباسعلی قندالی با اشاره به اینکه کانون حریق در محل بارگیری این مخازن شناسایی شده است، افزود: شدت انفجار و حریق بالا بود و منجر به تخریب کامل محدوده حریق شد، بنابراین علت دقیق حادثه منوط به گزارش شاهدان عینی است.

بیان علت حادثه منوط به اظهارات مصدومان است

وی افزود: کارگرانی که دچار سوختگی ۹۰ درصد شدند، از شاهدان عینی این حادثه هستند که در صورت بهبودی آنان، علت دقیق حادثه مشخص می‌شود.

رییس آتش‌نشانی گرمسار گفت: استفاده از تجهیزات خنک کننده و آب‌پاشی روی مخازن سالم که در مجاورت محل حادثه قرار داشت، از جمله اقدام‌های مهمی بود که برای جلوگیری از گسترش ابعاد خسارت و انفجارهای بعدی انجام شد.

به گزارش ایرنا، گرمسار حدود ۵۱ درصد از صنایع استان سمنان را در سه شهرک صنعتی فجر، گرمسار و جنت‌آباد جای داده و بیشتر واحدهای شهرک صنعتی فجر در بخش تصفیه روغن و میعانات نفتی فعال است.

هر ساله شاهد وقوع حریق و انفجارهای متعدد در واحدهای تولیدی هستیم که انتظار می‌رود مسوولان شهرستان نسبت به تکمیل تجهیزات آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی این شهرستان اقدام کنند.