خرم آباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با ذکر افزایش چهار برابری گندم این استان در سه سال اخیر تصریح کرد: این میزان افزایش محصول راهبردی گندم لزوم بالفعل کردن دیگر ظرفیت های بالقوه بخش کشاورزی لرستان را به بهره برداران و مسوولان گوشزد می کند که از جمله انها گردشگری کشاورزی است.

به گزارش ایرنا سیدعماد شاهرخی روز دوشنبه در کاروان ترویج و بهره وری الگوی کشت محصولات زراعی در مرکز کشاورزی بیرانوند افزود: تحقق توسعه گردشگری کشاورزی لرستان در ۲ سال اخیر مورد توجه قرار گرفت به نحوی که اکنون این موضوع با همکاری استانداری، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حفاظت محیط زیست، امور آب و سایر دستگاه‌های مرتبط به عنوان یکی از برنامه‌های بسیار مهم در دست اقدام است.

وی گفت: بهره وری از ظرفیت های بومگردی و گردشگری بخش کشاورزی لرستان می‌تواند به رونق بخش کشاورزی، محیط زیست و توسعه گردشگری استان کمک کند ضمن انکه منشا اشتغال و افزایش درآمد بهره برداران بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق این هدف چندین جشنواره عمومی برای معرفی محصولات باغی نظیر گردو، انار، انجیر و سیب با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام و به صورت بر خط از شبکه برکت نیز پخش شد تا علاوه بر معرفی محصولات کشاورزی مناطق مختلف استان، زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و گردشگری کشاورزی نیز با حضور سرمایه گذاران محقق شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین با یاد اوری اینکه در راستای تولید پایدار و امنیت غذایی استان برداشت گندم در سه سال اخیر با رشد ۴.۳ برابری از ۱۲۳ هزار تن به حدود ۵۴۰ هزار تن رسید اضافه کرد: این میزان افزایش تولید گندم لرستان بالاتر ازمیانگین افزایش برداشت گندم کشور محصول در سه سال اخیر بوده است.

وی با تاکید بر لزوم انتقال آخرین یافته‌های علمی به تولید کنندگان و کشاورزان تصریح کرد: چنانچه انتقال یافته‌های به نژادی و به زراعی، استفاده از بذور اصلاح شده، ادوات مکانیزه، زمان کاشت مناسب، مبارزه با عوامل خسارت زا و کاهش ضایعات برداشت به درستی انجام شود تولید بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: افزایش تولید گندم در لرستان نشان می دهد ظرفیت‌هایی در استان وجود دارد که اگر به درستی از آنها استفاده شود می‌توان تولید را از این مقدار نیز بیشتر کرد.

لرستان ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان سطح زیر کشت گندم آبی ۴۲ هزار و گندم دیم ۱۹۵ هزار هکتار است.