تهران-ایرنا- روزنامه گاردین دولت جو بایدن را در جلوگیری از تهاجم رژیم صهیونیستی ناتوان توصیف کرد و نوشت: به نظر می‌رسد اسرائیل به این باور رسیده که می تواند بدون هیچ آسیبی خواسته رئیس جمهوری آمریکا را نادیده بگیرد و از فرصت کنونی برای تغییر اوضاع امنیتی خاورمیانه بهره ببرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این روزنامه افزود: دولت بایدن قدرت نفوذ خود بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را برای جلوگیری از آغاز حمله زمینی به جنوب لبنان از دست داده است.

بایدن و مشاوران ارشد او سالها تلاش کرده‌اند مانع تهاجم زمینی به خاک لبنان شوند زیرا نگران گسترش جنگ به کل خاورمیانه بودند.

بایدن در روزهای بعد از حمله ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) در تماس تلفنی به نتانیاهو به وی درباره اقدام تلافی جویانه گسترده هشدار داد. آوریل (فروردین) امسال نیز وی به نتانیاهو گفت که در هرگونه جنگ احتمالی با ایران از این رژیم حمایت نخواهد کرد.

گاردین نوشت: با این حال، روز دوشنبه، رسانه های آمریکایی گزارش دادند که کابینه نتانیاهو به مقامات کاخ سفید گفته اند قصد دارند حمله محدودی به خاک لبنان داشته باشند؛ موضوعی که می تواند درگیری ها را تا سطحی که بایدن و تیم او تلاش کردند مانع آن شوند، تشدید کند.

این روزنامه با اشاره به گزارش رسانه های آمریکایی درباره قصد ارتش رژیم صهیونیستی برای عملیات زمینی محدود در جنوب لبنان نوشت: قصد اسرائیل برای این حمله احتمالی در برهه خاصی بروز کرده است؛ از یک سو تندروهای (صهیونیستی) کنترل سیاست های داخلی اسرائیل را در اختیار دارند و از سوی دیگر به نظر می رسد دولت بایدن که رفتنی است، به شکل فزاینده نمی تواند یا نمی خواهد در این درگیری دخالت کند. این در حالیست که به گفته تحلیلگران، نتانیاهو باور دارد که فرصت محدودی در روزهای پیرامونی انتخابات آمریکا برای این حمله در اختیار دارد.

در حالی که تنها یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است، دولت بایدن تلاش اندکی برای اجرای آتش بس کرده و به نظر می رسد نتانیاهو آن را نادیده گرفته است و یا منتظر انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی دولت دونالد ترامپ است که حتی کمتر از دولت کنونی آمریکا وی را مهار می کند.

گاردین افزود: یک مقام غربی هفته گذشته به این روزنامه گفت که تهدید اسرائیل برای تهاجم به لبنان «عملیات روانی» با هدف فشار بر حزب الله و ایران برای مذاکره است.

این مقام غربی در عین حال گفت، اوضاع در منطقه بشدت متشنج است و می تواند با برخورد تنها یک پهپاد به یک هدف حساس آشفته شود.

گاردین خاطرنشان کرد که حمله هوایی گسترده رژیم صهیونیستی که به شهادت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان منجر شد، محاسبات امنیتی منطقه را تغییر داد و به طور بالقوه مقامات اسرائیلی را در باور این که می توانند پویایی امنیتی منطقه را تغییر دهند، جسورتر کرد.