۱۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85613974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افشاگری پولیتیکو درباره استانداردهای دوگانه در سیاست خاورمیانه واشنگتن

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو نوشت: مقام های آمریکایی، مخفیانه از اقدامات نظامی اسرائیل علیه حزب‌الله حمایت می‌کنند؛ سیاستی که با توجه به ادعای دولت جو بایدن درباره اجرای آتش‌بس و توقف درگیری ها، استانداردهای دوگانه در سیاست واشنگتن در قبال خاورمیانه را بر ملا کرد. 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پولیتیکو افزود: مقام های آمریکایی و اسرائیلی گفته اند که مقام های ارشد کاخ سفید، مخفیانه به تل آویو گفته اند که آمریکا از تصمیم آن برای تشدید فشارهای نظامی بر حزب الله حمایت می کند، هر چند که دولت بایدن در هفته های اخیر از کابینه اسرائیل خواسته است حملاتش را کاهش دهد.

مقام های مذکور به پولیتیکو گفتند: آموس هوخشتاین مشاور بایدن و برت مگ گرک هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه، در هفته های اخیر به مقام های اسرائیل گفتند که آمریکا با راهبرد گسترده بنیامین نتانیاهو برای تغییر تمرکز نظامی بر شمال، علیه مواضع حزب الله به منظور متقاعد کردن این گروه برای شرکت در مذاکرات دیپلماتیک با هدف پایان درگیری ها موافقت کرده است.

مقام های یاد شده خاطرنشان کردند که به رغم حمایت کاخ سفید، همه اعضای دولت آمریکا با این تغییر رویکرد (رژیم) اسرائیل موافق نیستند و تصمیم گیری برای تمرکز بر حزب الله اختلافاتی را در داخل دولت آمریکا برانگیخته و باعث مخالفت هایی در داخل وزارت دفاع (پنتاگون)، وزارت خارجه و جامعه اطلاعاتی آمریکا شده است. مقام های این نهادهای آمریکایی که بر این باورند که هر گونه اقدام علیه گروه تحت حمایت ایران می تواند پای نیروهای آمریکایی را به درگیری دیگری در خاورمیانه باز کند.

پولیتیکو نوشت، در تهیه این گزارش با دو نفر از مقامات صهیونیستی و چهار مقام آمریکایی که به دلایل حساسیت گفت وگوهای دیپلماتیک خواستند نامشان فاش نشود، صحبت کرده است.

این رسانه افزود، شورای امنیت ملی آمریکا و دنی دنون سفیر رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد روز دوشنبه از اظهارنظر درباره مذاکرات محرمانه بین رهبران صهیونیستی و مقامات آمریکایی خودداری کردند.

این تارنمای آمریکایی در بخشی از گزارش خود آورده است: مقامات اسرائیلی در اواسط ماه سپتامبر (شهریور) در تماس ها و نشست های خود آمادگی خود را برای تغییر رویکرد نظامی شان تشریح کردند. آنها از ارائه جزییات بیشتری خودداری کردند اما هوخشتاین و مک گرگ به همتایان اسرائیلی خود گفتند که هر چند هنوز به رویکرد محتاطانه ای نیاز هست اما زمان برای چنین اقدامی مناسب است.

مقام های جامعه اطلاعاتی آمریکا هفته گذشته در گفت وگوها و جلسات گزارش دهی به کنگره آمریکا گفتند که به شکل فزاینده ای نگران احتمال رویارویی زمینی مستقیم بین (رژیم) اسرائیل و حزب الله هستند.

مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز درباره افزایش تلفات غیرنظامیان در لبنان هشدار داده اند. برخی در دولت آمریکا می گویند آمریکا دچار تفرقه شده و به نظر می رسد که به طور همزمان مسیرهای چندگانه ای را دنبال می کند.

پولیتیکو افزود: هوخشتاین، مک گرگ و دیگر مقامات ارشد امنیت ملی آمریکا، در پشت پرده عملیات اسرائیل در لبنان را «لحظه ای تعیین کننده در تاریخ» توصیف می کنند که می تواند باعث تغییر شکل خاورمیانه در سال های آینده شود.

این رسانه مدعی شد، به نظر می رسد در روزهای اخیر از میزان اختلافات در دولت آمریکا کاسته شده و مقامات آمریکایی در جلسه روز دوشنبه با بایدن در کاخ سفید درباره اوضاع کنونی بحث کردند و بسیاری از آنها موافق آن هستند که درگیری های اخیر به رغم سست و شکننده بودن می تواند فرصت نفوذ ایران در لبنان و منطقه را کاهش دهد.

پولیتیکو نوشت: روز دوشنبه وقتی از بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره حملات هدفمند زمینی اسرائیل در لبنان سوال شد، رئیس جمهوری آمریکا گفت مطمئن هستم که این حملات متوقف می شود و ما باید آتش بس برقرار کنیم.

اما به گفته یک مقام آمریکایی، مذاکرات آتش بس ۲۱ روزه با پیشنهاد واشنگتن اساسا متوقف شده است و اسرائیل به حملات علیه مواضع حزب الله در سراسر مرز لبنان ادامه می دهد.

یک مقام دیگر آمریکایی به پولیتیکو گفت: اوضاع در روز دوشنبه با عبور نیروهای ویژه اسرائیل از مرز و حمله به شبکه تونل حزب الله و دیگر مراکز فرماندهی این گروه تشدید شد.

این رسانه مدعی شد رژیم اسرائیل برای تهاجم زمینی گسترده تری در این هفته برنامه ریزی کرده بود اما مقام های دولت بایدن با آن مخالفت کردند و از این رژیم خواستند در نحوه عملیات های خود هدفمندتر عمل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha