دزفول-ایرنا- شهردار دزفول گفت: ۳۲ طرح عمران شهری و خرید تجهیزات با اعتباری افزون بر پنج هزار میلیارد ریال در شهر دزفول فعال است.

به گزارش ایرنا محمد عتاب اهوازی روز چهارشنبه با حضور در ایرنا دفتر دزفول(شمال خوزستان) با ارائه گزارشی از اقدامات، طرح‌های در دست اجرا و برنامه‌های شهرداری دزفول افزود: این طرح‌ها با پیگیری مسوولان شهری، شهرداری و همراهی نماینده برای تامین منابع مالی فعال شده‌اند و در مراحل مختلف اجرا قرار دارند.

وی ادامه داد: کارخانه پردازش و تولید کمپوست شهرداری از جمله این طرح‌ها است که قرارداد یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال آن هفته گذشته بسته شد و به زودی تجهیز کارگاه می‌شود؛ با اجرای این طرح درآمدزا ۴۰ درصد زباله بازیافت و بقیه آن برای کمپوست استفاده خواهد شد.

شهردار دزفول گفت: اجرای لوله‌گذاری بلوار خیبر با ۱۳۰ میلیارد ریال، پارک دانشجو ۱۶۰ میلیارد ریال، پارک فلاحت با ۱۶۰ میلیارد ریال، بام دزفول و مجموعه فرهنگی عمرانی با ۱۰۰ میلیارد ریال، گلخانه صنعتی با ۷۵ ملیارد ریال، جاده گاومیش آباد شرقی با ۷۰ میلیارد ریال و ساخت پارک کوی مدرس با ۴۰۰ میلیارد ریال از جمله این طرح‌ها است.

وی افزود: کارگاه تولید مبلمان شهری نیز با ۵۰ میلیارد ریال راه‌اندازی شده که تست تولید نیز در این کارخانه انجام و آماده تولید انبوه است؛ مبلمان شهری تولید این کارگاه به شهرهای دیگر نیز ارسال می‌شوند.

عتاب اهوازی اجرای گذر گردشگری صدرا را از دیگر طرح‌های فعال عمران شهری دزفول عنوان و اظهارکرد: این گذر با صرف ۲۰۰ میلیارد ریال فعال است که مکانی برای تفریح کودکان، اغذیه فروشی و غرفه‌های فرهنگی خواهد بود و تا چهار ماه آینده بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: اصلاح بلوار سرداران شهید با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال، بهسازی پارک علی کله با ۹۰ میلیارد ریال، بهسازی پارک مهتاب با ۲۵ میلیارد ریال و خریداری ۷۵۰ میلیارد ریال ماشین‌آلات راهسازی، سه دستگاه آمبولانس برای آرامستان‌ها و ۱۰۰ میلیارد ریال خودروی آتش‌نشانی از دیگر طرح‌های در حال اجرای شهرداری دزفول است ضمن اینکه از سال گذشه تاکنون ۴۰۰ میلیارد ریال برای تامین روشنایی پارک‌ها هزینه شده است.

شهردار دزفول درخصوص دفع آب‌های سطحی دزفول نیز گفت: پنج نقطه بحرانی درخصوص دفع آبهای سطحی در شهر دزفول وجود دارد که حل مشکل ۲ نقطه با اعتبار یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در مرحله عقد قرارداد بوده و سه نقطه دیگر از جمله کوی بهمن و سعدی نیز در حال طراحی است.

وی افزود: با توجه به اینکه احتمال می‌رود این طرح‌ها به بارندگی امسال نرسند، پنج دستگاه پمپ بزرگ خریداری شده که به صورت موقت بارگذاری خواهند شد تا مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

عتاب اهوازی اظهارکرد: علاوه بر این طرح‌ها، سه کمربندی بزرگ با اعتباری افزون بر ۲۵ هزار میلیارد ریال در حال طراحی و احداث است که با توافق صورت گرفته و طبق ضوابط، ۵۰ درصد هزینه‌ها توسط راه و شهرسازی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این کمربندی‌ها منتظر تایید شورای شهر است، ادامه داد: یکی از طرح‌هایی که بار ترافیکی ورودی دزفول را کاهش می‌دهد اجرای کمربندی شرق دزفول است.

شهردار دزفول بیان کرد: این طرح از هشت ماه پیش به علت داشتن معارض متوقف شده بود که با پیگیری‌های انجام شده دوباره از هفته پیش فعال شده است.

وی افزود: این کمربندی در گام نخست از میدان قیصر امین‌پور تا خیابان شریعتی و روستا اجرا خواهد شد که هزینه اجرای آن ۶۰۰ میلیارد ریال است.

عتاب اهوازی گفت: کمربندی دوم از میدان قیصر امین پور به سمت کوی مدرس و جاده پیام نور و کمربندی سوم نیز در امتداد بلوار دانش به سمت جاده اندیمشک - شوش اجرا خواهد شد.

جذب ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی کوی مدرس

شهردار دزفول با اشاره به جذب ۴۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی کوی مدرس با پیگیری عباس پاپی زاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: طراحی یک بوستان در این محله در حال انجام است.

وی افزود: ۲ قرارداد با سپاه حضرت ولیعصر (عج) بسته شده که اجرای نهضت آسفالت با سه هزار میلیارد ریال و ۲۰ طرح دیگر با ۱۵ هزار میلیارد ریال از جمله آنها است.

عتاب اهوازی اعتبار کل طرح‌های عمرانی شهرداری با احتساب این قراردادها را ۵۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: درصورت همکاری شورا و مسوولان شهری با شهرداری می‌توان تا پایان این دوره شورا بخش عمده‌ای از این طرح‌ها را بهره برداری کرد.

وی با بیان اینکه هزینه این طرح‌ها از محل عوارض، کمک‌های دولتی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، همکاری راه وشهرسازی و تولید اموال غیرمنقول طی مدت چند سال تامین می‌شود، افزود: امید است بتوان تا پایان این دوره شورا ۱.۵ همت تولید اموال در شهرداری دزفول داشته باشیم.

مشکل حقوقی برج طاووس و پروژه عقیق حل شد

شهردار دزفول در پاسخ به سوال خبرنگار پیرامون راهکاری شهرداری برای رفع مشکلات طرح‌هایی مانند عقیق و برج طاووس نیز گفت: پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام و مشکل حقوقی این طرح‌ها حل شد؛ برای زمین طاووس نیز سند به نام شهرداری گرفته شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در شهرداری دزفول افزود: سیستم‌های شهرداری دزفول در سال‌های گذشته مکانیزه نبود که با تلاش کارکنان، اکنون همه اطلاعات شهرداری در حال ساماندهی و مکانیزه شدن است.

شهرداری دزفول را با ۹ هزار میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتم

عتاب اهوازی اظهارکرد: شهرداری دزفول را با ۹ هزار میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتم که تاکنون یک سوم این بدهی پرداخت شده و تلاش بر این است تا پایان این دوره شورا، یک سوم دیگر از بدهی‌ها نیز پرداخت شود.

وی افزود: سال گذشته بودجه شهرداری دزفول به میزان ۹ هزار میلیارد ریال بسته شده بود که با پیگیری‌های انجام شده بودجه به ۱۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت؛ بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ نیز ۶۰ هزار میلیارد ریال بود که شورای شهر با ۴۰ هزار میلیارد ریال آن موافقت کرد.

شهردار دزفول با تاکید بر اینکه بالاترین بودجه عمرانی از بین ۷۰ شهر خوزستان مربوط به دزفول است، ادامه داد: ۲۵ درصد بودجه باید جاری و ۷۵ درصد عمرانی باشد حال آن که همیشه ۳۰ یا ۴۰ درصد بودجه شهرداری، عمرانی بوده است.

وی افزود: بودجه پیش‌بینی شده از منابع داخلی (عوارض)، ارزش افزوده، تولید ملک و تملک سرمایه تامین می‌شود ضمن اینکه با وجود وام‌های خوب دریافت شده امیدواریم تمام بودجه جذب شود هرچند تحول در شهر دزفول نیازمند بودجه ۱۸ تا ۲۰ همتی است تا بتوان طرح‌ها را در مدت چند سال اجرا کرد.

شهردار دزفول با اشاره به مطالبات کارکنان شهرداری گفت: مطالبات کارکنان در حوزه‌های مختلف پیگیری شد و از ۲ سال پیش افزایش حقوق در دستور کار قرار گرفت اگرچه در شرایط فعلی اقتصادی دریافتی‌ها برای هزینه‌های زندگی کافی نیست.

وی با بیان اینکه طرح طبقه‌بندی کارکنان از ماه آینده برای نخستین بار اجرا می‌شود، افزود: کارشناسی‌ها در این زمینه انجام شده است و منتظر تایید استانداری هستیم.

عتاب اهوازی اظهارکرد: اقداماتی برای رفاه کارکنان شهرداری در حال انجام است تا رضایتمندی نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌های شهرداری برای بهره وری بهتر جلب شود.

کمبود نیروی متخصص و ۴۰۰ نیروی کارگری در شهرداری دزفول

شهردار دزفول در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه شهرداری برای ساماندهی نیروی انسانی گفت: سال‌های گذشته هر سال ۱۵۰ تا ۱۷۰ نیروی جدید در شهرداری دزفول استخدام شده این در حالی است که در حوزه ستادی با نیروی اضافه و در حوزه کارگری کمبود نیرو داریم.

وی افزود: نیروی متخصص ستادی در حوزه شهرسازی، رانندگان پایه یک، دستگاه نظارت طرح‌های عمرانی، مالی، آتش نشانی و املاک نداریم که در تلاش هستیم این مشکل را با آموزش و استخدام در صورت اخذ مصوبه قانونی برطرف کنیم؛ ضمن اینکه با مجموعه رانندگان پایه یک و حوزه کارگری، حدود ۴۰۰ نیرو کمبود داریم.

عتاب اهوازی بیان کرد: حوزه فضای سبز پیش از این با مشکل کمبود نیرو مواجه بود که با اضافه شدن چند بوستان جدید، این کمبود بیشتر احساس خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه ستادی با استخدام‌های بی‌ضابطه برخورد و استخدام‌های جدید را وادار به تسویه حساب کردیم.

شهردار دزفول با بیان اینکه فهرست کارکنان شهرداری به صورت قطعی به طور کامل موجود است، گفت: چارت سازمانی شهرداری دزفول ۴۷۲ نفر است حال آن که تعداد نیروهای ستادی شهرداری حدود ۸۰۰ نفر است البته در چارت سازمانی تعداد پرسنل کم دیده شده که اصلاح چارت در حال انجام است.

۷۰ هزار درخت نارنج جایگزین کنوکارپوس در شهر دزفول خواهد شد

شهردار دزفول درخصوص بهبود سرانه فضای سبز شهری اظهارکرد: در راستای تولید محصولات زراعی، یک گلخانه صنعتی توسط شهرداری در حال احداث است.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای تولید ۲۵۰ نوع درختچه و گل‌های فصلی انجام شده است تا ضمن تامین گل و گیاه موردنیاز شهر دزفول، محصولات به سایر شهرها نیز صادر و از این طریق درآمدزایی شود.

عتاب اهوازی با بیان اینکه سال گذشته فروش خوبی در محصولات گیاهی داشتیم، گفت: انتظار می‌رود گام نخست گلخانه صنعتی افتتاح و به مرحله تولید برسد تا سال‌های آینده با استان مرکزی در صادرات گل و گیاه رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت این گلخانه متناسب با تقاضا تنظیم خواهد شد، افزود: ۷۰ هزار اصله درختچه نارنج برای سازمان سیما و منظر سفارش دادیم و قرار است درختان کنوکارپوس حذف و درختان نارنج جایگزین آنها شود البته چند سال از سایه کنوکارپوس برای نگهداری و رشد درختان نارنج استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: این درختچه‌ها در خیابان‌ها و معابر اصلی دزفول کاشته خواهند شد ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای کاشت نخل نیز در حال انجام است.

مردم دزفول سال گذشته فقط ۱۰ درصد عوارض شهرداری را پرداخت کردند

شهردار دزفول تاکید کرد: اکنون که شهرداری طرح‌های عمرانی را فعال کرده است مردم نیز باید اهتمام بیشتری برای پرداخت عوارض داشته باشند زیرا شهر با عوارض مردم ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد عوارض توسط شهروندان دزفول پرداخت شد به طوری که کل عوارض حاصل از نوسازی، دفن پسماند و کسب و پیشه حدود ۷۰۰ میلیارد ریال بود؛ اگر این عوارض به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت شود طرح‌های بیشتری می‌توان اجرا کرد.

عتاب اهوازی گفت: شهرداری دزفول آمادگی دارد گزارش هزینه کرد عوارض دریافتی را به شهروندان اعلام کند تا اطمینان قلبی برای شهروندان حاصل و مشخص شود عوارض برای اجرای چه طرح‌هایی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ظاهرا پرداخت عوارض شهرداری از سبد معیشتی خانوار خارج شده است، افزود: شهرداری با توجه به مشکلات اقتصادی برای پرداخت عوارض مانند سایر ادارات خدماتی متوسل به زور نشده است.

شهردار دزفول بیان کرد: نهادهای حاکمیتی، مراکز صنعتی و تجاری بزرگ نیز باید حق و حقوق شهر را پرداخت و سهم خود در توسعه شهر را بر اساس قانون پرداخت کنند.

شهر دزفول هوشمند می‌شود

عتاب اهوازی گفت: اجرای طرح شهر هوشمند از حدود هشت ماه پیش آغاز شده و برای نخستین بار پرداخت الکترونیکی عوارض به صورت اینترنتی انجام شد؛ سایت نیز در حال آماده سازی است.

وی افزود: برای هوشمندسازی، ۲۵۰ لایه در بستر GIS تعریف می‌شود که راهنمایی مسیر، دریافت پروانه، پایان کار، خرابی آسفالت شهر، احداث پارک، آبگرفتگی، پارکینگ‌ها و اطلاعات املاک از جمله این لایه‌ها خواهند بود.

شهردار دزفول با بیان اینکه اطلاعات املاک در حال بارگذاری است، اظهارکرد: پیامک به صورت انبوه نیز ارسال خواهد شد که برآورد می‌شود تا چهار ماه آینده عملیاتی شود.

وی افزود: اجرای این طرح باعث به حداقل رسیدن حضور فیزیکی شهروندان در شهرداری، کاهش سفرهای درون شهری و ترافیک می‌شود.