مشهد-ایرنا- معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سیگار بیشتر حجم کالای قاچاق کشف شده از سطح عرضه کالا در بازار استان طی ۶ ماهه نخست امسال را به خود اختصاص داد.

بخشعلی بیاتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۶ ماهه نخست امسال ۴۳۲ مورد بازرسی از سیگارفروشان خراسان رضوی انجام شد که منجر به تشکیل ۱۳۰ پرونده تخلف به ارزش ۶۶ میلیارد و ۱۲۱ میلیون ریال گردید.

وی ادامه داد: در راستای انجام اقدامات نظارتی و بازرسی در ۶ ماهه نخست امسال در بخش کالای قاچاق، سه هزار و ۴۷۲ مورد بازدید از مراکز عرضه و فروش و باراندازهای کالا انجام‌ شد که منجر به تشکیل ۳۱۴ پرونده کشف قاچاق به ارزش ۲۸۹ میلیارد ریال شد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به لحاظ فراوانی و تعداد پرونده‌ها در بخش قاچاق، عمده کالای قاچاق مربوط به سیگار و سپس لاستیک خودرو، مواد آرایشی و بهداشتی، دستگاه استخراج رمزارز، مواد خوراکی و مواد غذایی بوده است.

بیاتی در توضیح علت زیاد بودن حجم سیگار قاچاق در خراسان رضوی افزود: این استان مبدا ورود قاچاق سیگار از استانهای هرمزگان، سیستان و بلوچستان و برخی استانهای غرب کشور است که البته سیگار از کشورهای غرب و حاشیه خلیج فارس به آنها استانها قاچاق می‌شود.

وی اضافه کرد: علت اصلی وجود سیگار قاچاق، تمایل زیاد مصرف کنندگان سیگار به نوع خارجی آن است که باعث وجود حجم بالای قاچاق آن در خراسان رضوی می‌شود.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۳۸ هزار و ۵۳۳ واحد اقتصادی در بخش‌های مختلف استان بازدید و در مجموع ۶ هزار و ۵۴۹ مورد گزارش تخلف به ارزش ۲ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال برای این واحدها تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

بیاتی افزود: ۳۷ درصد از پرونده‌های تخلف مزبور مربوط به عدم درج قیمت، ۳۰ درصد پرونده تخلف مربوط به گران‌فروشی، ۱۲ درصد مربوط به عدم درج فاکتور و صورتحساب و بقیه مربوط به قاچاق کالا، عدم اجرای تکالیف واحدهای صنفی و عدم همکاری با بازرسان بوده است

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال ۱۳ هزار و ۵۸۷ مورد گشت مشترک بازرسی با سایر دستگاه‌های اجرایی در سطح خراسان رضوی از جمله اتاق اصناف، بسیج اصناف، اتحادیه‌های صنفی، تعزیرات حکومتی، مراکز بهداشت، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها از جمله دامپزشکی، معاونت غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی و اداره کل استاندارد انجام‌ شده است.