همدان-ایرنا- وجود زیرساخت‌ها و فضاهای شهری برای تامین نیازهای روحی و روانی کودکان و برآورده کردن آمال و آرزوهای آنان لازمه تحقق"شهر دوستدار کودک" است که این مهم در همدان با اجرای اقداماتی نظیر احداث پارک تخصصی کودکان و تجهیز ۷۵ مکان بازی و میزبانی از برنامه هایی همچون جشنواره بین المللی تئاتر کودک دنبال می شود.

به گزارش ایرنا، شهر دوستدار کودک موجب رشد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و زمینه ساز تعالی فکری و تربیتی کودکان است.

برای تحقق شهر دوستدار کودک باید امکاناتی از جمله پارک‌ها و اماکنی برای بازی کودکان فراهم شود از وسایل بازی گرفته تا مبلمان شهری مناسب، دسترسی آسان به فضاهای آموزشی و سایر برنامه هایی که نیازمند کودکانی شاد و سر زنده است.

فرا رسیدن هفته ملی کودک، فرصتی شد تا به بررسی امکانات پیش بینی شده برای این قشر که از آنها به عنوان آینده سازان کشور یاد می شود بپردازیم.

به راستی کودکان و نوجوانان، این پیام آوران کوچک آشتی و مهربانی، چقدر به حق و حقوقی که باید برای آنها مد نظر قرار گیرد دست یافته اند.

در این باره رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای ایجاد شور و نشاط و همچنین امکان ورزش در ۷۵ پارک‌ سطح محلات، ست ورزشی و بازی مخصوص کودکان در این اماکن نصب شده است.

حسین خانجانی افزود: مجموعه وسایل بازی، سرسره ها و کفپوش زمین مطابق با استاندارد بوده و محل جانمایی در قسمت ایمن پارک قرار گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت ۲ پارک تخصصی کودک در شهر همدان ادامه داد: پارک ترافیک برای آموزش ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی به کودکان و نیز پارک کودک در خیابان تختی مخصوص کودکان احداث شده است.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان از احداث پارک مخصوص کودکان توانیاب تا پایان سال جاری در منطقه یک شهر همدان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه همدان آزمونه شهر دوستدار کودک انتخاب شده پارک مخصوص کودکان توانیاب با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در یکی از فرعی های بلوار بعثت حوالی استانداری، در سه هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین در حال احداث است.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان از احداث پارک مخصوص کودکان توانیاب تا پایان سالجاری در منطقه یک شهر همدان خبر داد.خانجانی اظهار کرد: ایجاد مجموعه بازی کودکان در پارک کوهستانی سد اکباتان پیش بینی شده است و همچنین نیز طرح نصب ست وسایل بازی مخصوص کودکان زیر ۶ سال در پارک‌های محلات هنوز مصوب نشده است و مطالعات و طراحی آن در حال انجام است.

وی افزود: رویکرد و برنامه ریزی دستگاه‌های خدمات رسان باید به سمتی باشد که دستورالعمل و شاخص های شهر دوستدار کودک اجرایی شود و در هر پروژه وضعیت کودکان در طرح ها دیده و لحاظ شود و مدنظر مسوولان قرار گیرد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری همدان یادآور شد: جمع آوری وسایل بازی آهنی و غیرایمن و جایگزینی آن با وسایل پلی اتیلن و استاندارد، تعویض بخش‌های تخریب شده وسایل بازی پلی اتیلن و رفع خطر از آنها، تعویض و نصب کف‌پوش از جمله برنامه‌ها و اقدامات مستمر برای نوسازی و تجهیز زمین‌های بازی بوستان‌ها است.

از دیگر دستگاه های خدمت رسان به کودکان و نوجوانان، کانون پرورش فکری است که با ۳۸۵ هزار و ۲۹۴ جلد کتاب، ۳۱ کتابخانه ثابت، ۱۰ کتابخانه سیار، سه کتابخانه پستی و ۴۳ مرکز فرهنگی، هنری به ۱۸ هزار عضو فعال خدمت رسانی می کند.

اجرای ۱۸ ویژه برنامه شاخص و متنوع برای بزرگداشت هفته ملی کودک

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از بخش‌های تخصصی در حوزه کودکان است، در هفته کودک در استان همدان این اداره کل برنامه‌های متعددی اجرا کرده که محور همه آنها آگاهی بخشی نسبت به حقوق کودکان است.

این کانون به عنوان پیشگام اجرای برنامه‌های شاد و متنوع از جمله کارگاه‌های قصه‌گویی، داستان‌نویسی، اجرای مسابقات نقاشی و ورزشی، ساخت کاردستی با هدف نشاط آفرینی در جامعه، برای کودکان به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برنامه‌ای خاص را برای آنان در نظر گرفت.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این باره گفت: ۱۸ ویژه برنامه شاخص و متنوع برای بزرگداشت هفته ملی کودک (۱۴ تا ۲۰ مهرماه) در ۳۱ مرکز کانون در سراسر استان پیش‌بینی و برگزار شد.

معصومه ابراهیمی‎ هژیر، شعار هفته کودک امسال را در سراسر کشور "برای کودکان، برای آینده" اعلام و اظهار کرد: نواخته شدن زنگ دوستی در مدارس استان، اجرای برنامه «پیک امید» در روستای قاسم آباد شهرستان فامنین با ارایه خدمات رایگان فرهنگی هنری، معرفی شخصیت سردار شهید همدانی در ملایر و نیز برنامه نقاشی چهار هزار متری با موضوع مصرف آب و نگهداری محیط زیست با همکاری اداره کل آب و فاضلاب در دستور کار گرفت.

وی ادامه داد: برگزاری جشن روز جهانی کودک با موضوع «طوفان‌الاقصی» در تپه عباس‌آباد و سالن ابن سینا شکریه، دوره تربیت مربی و رونمایی از پوستر تربیت رسانه‌ای، دوره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای مربیان، برنامه های خاص برای کودکانی با نیازهای ویژه جسمی و ذهنی، میز خدمت در نمازجمعه با حضور عروسک‌های نمایشی و ارایه محصولات فرهنگی در هفته کودک همدان برگزار شد.

ابراهیمی‎ هژیر افزود: روزشماری که برای این هفته در نظر گرفته شده به صورت کلی در حوزه خانواده، محیط زیست، رشد و شکوفایی، عدالت، حقوق کودکان، هویت و رفاه هستند که هر روز متناسب با آن یک شعار را در بر گرفته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، هفته کودک را فرصتی برای توجه به حقوق کودکان دانست و گفت: توجه به وضعیت کودکان در حوزه بین‌الملل، جلب توجه افکار عمومی به حقوق کودکان، همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌ها و ارتقا دانش جامعه به حقوق کودکان، آگاهی بخشی به جامعه نسبت به قوانین کودک، توجه به قانونگذاری ویژه کودکان و اهتمام به محتوای فرهنگی ویژه کودکان از اهداف برگزاری هفته ملی کودک است.

ابراهیمی‎ هژیر یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان مسیر برابر آموزشی برای کودکان در شهرها و روستاها را فراهم می کند و برهمین اساس برنامه پیک امید کانون با رویکرد برگزاری برنامه‌های هفته ملی کودک در روستاها اجرا شد.

وی خاطر نشان کرد: باید کودکان را از آغاز برای ذهن خلاق تربیت کرد و پیشرفت و توسعه کشور در گرو تربیت صحیح نسل آینده است و در این مسیر باید نیازهای کودکان را در تمامی ابعاد شناخت و به موضوعات مبتلا به این قشر توجه کرد چرا که توجه به حقوق کودک روز و ساعت نمی‌شناسد و همه نهادها و دستگاه‌های مختلف در کنار خانواده در این مسیر مسوولیت دارند.

برنامه ها و خدمات متنوع در همدان به مناسبت هفته کودک

معاون آموزش ابتدایی استان همدان نیز در خصوص برنامه های هفته کودک در آموزش و پرورش به خبرنگار ایرنا گفت: برنامه های امسال با محوریت آشنایی کودکان و نوجوانان با حقوق خودشان است و والدین نیز با حقوق کودکان آشنا شود و در این راستا توزیع بروشور حقوق کودک بین والدین توزیع شده است و از فضای مجازی برای تبیین و ترویج حقوق کودک استفاده می شود.

مهدی عابدینی افزود: حضور در برنامه های رسانه استانی و شبکه همدان در راستای اطلاع رسانی از حقوق کودک، برپایی جشن‌ها در مدارس دوره اول و دوم ابتدایی در مهدها و پیش دبستانی ها با موضوع هفته کودک، حضور مربیان کانون پرورش فکری در مدارس با محوریت قصه گویی، بازی و آموزش مهارت‌های زندگی و کتابخوانی در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: دعوت از والدین و اساتید و روانشناسان در خصوص نحوه تعامل با کودکان، نیاز سنجی از دانش آموزان نسبت به انتظاراتی که از مدرسه دارند محوریت برنامه های اجرایی در مدارس است.

معاون آموزش ابتدایی استان همدان گفت: نقاشی همگانی در تمامی پیش دبستانی ها با محوریت افتخارات جمهوری اسلامی ایران و عملیات وعده صادق ۲، نصب بنرهایی با موضوعات مرتبط با حقوق کودک از دیگر برنامه های آموزش و پرورش است.

عابدینی افزود: عضویت رایگان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر استان، عضویت کودکان زیر هفت سال در کتابخانه‌های عمومی سراسر استان، ارائه خدمات رایگان مرکز بهداشت، تخفیف ۴۰ درصدی بلیت بازدید از غار علیصدر، بازدید رایگان از همه اماکن تاریخی همدان و بازدید گروهی دانش آموزان از کارگاه‌های سفال سرامیک لالجین و انجام کار عملی در کارگاه‌ها از برنامه های این اداره کل در هفته کودک بود.

وی ادامه داد: اقامت در ویلاهای عباس آباد با ۳۰ درصد تخفیف، تخفیف ۵۰ درصدی سینما قدس، بازدید رایگان از باغ موزه دفاع مقدس برای کودکان، نقاشی همگانی چهار هزار متری با همکاری آب و فاضلاب استان همدان با حضور کودکان پیش دبستانی استان، بازدید گروهی از سد اکباتان، اجرای برنامه شاد پیک امید در در مدارس ابتدایی مناطق محروم اهدای کودک کارت و تست غربالگری از کودکان و نوجوانان با همکاری دانشگاه‌ علوم پزشکی همدان در این هفته اجرا شد.

دیار هگمتانه میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک

اما در کنار این برنامه ها همدان به عنوان میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز معرفی شده و این رخداد بزرگ فرهنگی و هنری آبان ماه در دیار هگمتانه برگزار می شود که گامی دیگر در رسیدن همدان به شهر دوستدار کودک است.

دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: ۱۳ کشور دنیا میهمان بیست و نهمین دوره جشنواره هستند.

امیر مشهدی عباس افزود: ۴۱۵ اثر در مجموع به جشنواره ارسال شده است و در نهایت ۴۰ اثر برگزیده و به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: این جشنواره در بخش‌های کودک، نوجوان، خردسال، خیابانی و بین‌المللی برگزار و در بخش جانبی نیز کارگاه‌های تخصصی برای مخاطبان هنردوست اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه است؛ روزشمار این هفته به صورت کلی در حوزه خانواده، محیط زیست، رشد و شکوفایی، عدالت، حقوق کودکان، هویت و رفاه بوده که هر روز متناسب با آن یک شعار را در برمی‌گیرد.