تهران- ایرنا- جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در پیامی به مناسبت اولین سالگرد حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) کشتار غیرنظامیان را غیرقابل قبول و دلخراش خواند و خواستار پایان دادن به «رنج» مردم شد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، ترودو دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: میزان تلفات غیرنظامیان پس از هفتم اکتبر غیرقابل قبول و دلخراش است و همه بازیگران باید از قوانین بین‌المللی پیروی کنند.

وی افزود: رنج مردم باید پایان یابد و ما باید به مسیر امنیت و صلح پایدار برای اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها، لبنانی‌ها و سایر مردم منطقه بازگردیم.

نخست وزیر کانادا همچنین گفت که کشورش به «همکاری در مسیری بدون بازگشت به منظور دستیابی به راه حلی دو دولتی، به طوری که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بتوانند در امنیت و در چارچوب مرزهایی که رسمیت بین‌المللی یافته‌اند، زندگی کنند» متعهد است.

ترودو همچنین اظهار کرد: ما همواره از حق اسرائیل برای زندگی در صلح و امنیت دفاع خواهیم کرد.

بعد از گذشت یک سال از آغاز جنایت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در طول این مدت ۴۱ هزار و ۹۰۹ فلسطینی در این منطقه به شهادت رسیدند که ۶۰ درصد آنها زن و کودک هستند.

براساس این گزارش، شمار مجروحان نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون به ۹۷ هزار و ۳۰۳ نفر رسید.

رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی های عظیم و قحطی مرگبار بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری برای اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از اقدامات نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات نسل کشی علیه ساکنان غزه ادامه می دهد.

با وجود همه این جنایت‌ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است که پس از ۱۲ ماه جنگ، هنوز نتوانسته است به اهداف خود از این جنگ یعنی نابود کردن جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست از نوار غزه برسد.