سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: درجه‌بندی غارهای استان از نظر حفاظتی نیازمند اعتبار و بهره‌مندی از متخصصان مجرب است.

به گزارش ایرنا، اقبال حمیدی روز سه‌شنبه در سومین جلسه کارگروه غارشناسی کردستان در سنندج اظهار کرد: تا کنون بیش از ۹۰ غار در استان شناسایی و کشف شده است و با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه، بیش از ۲۰۰ غار برآورد می شود.

وی افزود: شکل‌گیری و توسعه غارها تحت فرآیندهای زمین‌شناسی نظیر ترکیب فرآیندهای شیمیایی، فرسایش در اثر آب، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم‌ها، فشار و تاثیرات جوی ایجاد شده‌اند و می‌توانند اندازه‌های مختلفی داشته باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: غارهای استان کردستان با توجه به جنس زمین از نوع حلال پوشی سنگ آهک تشکیل شده اند و از لحاظ الگوی فیزیکی اغلب شاخه‌ای و یا ترکیبی از الگوهای مختلف مانند شاخه‌ای، شبکه‌ای، گودالی یا چاهی هستند.

وی با اشاره به اینکه غارها از بدو خلقت بشر مورد توجه بوده و به‌عنوان نخستین سکونتگاه انسان‌ شناخته شده‌اند، افزود: از غارهایی که در استان به عنوان سکونتگاه‌های اولیه انسان تاکنون شناحته شده اند می‌توان به غارهای کرفتو، سمنگان، کولانه گه‌وره، کانی میکائیل و کونه شم شم اشاره کرد.

حمیدی یادآور شد: غار کرفتو مشهورترین و بزرگترین جاذبه گردشگری استان به شمار می‌رود ضمن اینکه در راستای اهمیت حفاظت از این میراث های ارزشمند در سال ۱۳۹۸ غار «کونه شم شم» با دارا بودن چندین گونه خفاش به عنوان اثر طبیعی ملی در فهرست مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شد.

در این جلسه طرح های معدنی و صنعتی در مجاورت غار کرفتو و برداشت گوانو ( مدفوع خفاش ) مورد بررسی قرار گرفت که طی مصوبه کارگروه به نشست های تخصصی برای برداشت و جلوگیری از طرح صنعتی و معدنی اطراف غار ختم شد.

خبرهای محیط زیست کردستان را بیشتر بخوانید: