اردبیل- ایرنا- ۱۱ طرح جدید توسعه و استفاده از ظرفیت‌‎های تولیدی مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان در جلسه شورای راهبردی شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران اعلام و تشریح شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این جلسه با حضور مدیران عامل و اعضای هیات مدیره کشت و صنعت‌های مغان، پارس و سفیدرود و نیز اعضای کمیته شورای راهبردی شرکت شهرک های کشاورزی ایران برگزار شد، طرح‌های جدید تولید انواع محصولات کشاورزی، استفاده از فناوری نوین در تولید محصولات و نیز استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده مجتمع کشت و صنعت مغان مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل کشت و صنعت مغان در این جلسه، توسعه ایجاد باغ متراکم دربستی، کشت درختان مقاوم به کم آبی و تولید میوه‌هایی با ماندگاری بیشتر، احیای جایگاه‌های خالی دامپروری با پرواربندی دام‌های قطع شیر به ظرفیت چهار هزار راس و نیز فعال سازی تجارت خارجی شرکت با صادرات شیر خشک به کشورهای همسایه را از جمله طرح‌های نوین این مجتمع تولیدی ذکر کرد.

صمد بهزاد در این جلسه که به میزانی شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان برگزار شد، تولید بذور و نهال برای صادرات به کشورهای حوزه اورآسیا، تولید محصولات جدید در کارخانه لبنیات و رب، اخذ موافقت عرضه ۲۰ درصد از سهام کشت و صنعت مغان در فرابورس، اخذ موافقت ایجاد پردیس علم و فناوری از سوی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری را از جمله طرح های جدید در حال اجرای این شرکت اعلام کرد.

وی اجرای طرح نیروگاه ۱۲ مگاواتی با کشت مجموعه پنل‌های خورشیدی در سطح ۲۰ هکتار و پیگیری تولید زغال فشرده و کود آلی از جمله ۱۱ اقدام و طرح جدید شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان عنوان کرد و گفت: این طرح‌ها در دستور کار و برنامه توسعه این مجتمع تولید ملی قرار گرفته و بخشی از آنها به نتیجه رسیده است و مابقی در حال تکمیل فرآیند اجرایی است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به اقدامات انجام گرفته در زمینه شناسنامه‌دار کردن فعالیت‌های تولید حشرات مفید برای مبارزه با آفات گیاهی در راستای تولید محصولات سالم، باکیفیت و کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از روشهای کنترلی اظهار کرد: این امر از نظر بیولوژیکی به کاهش ۲۰ درصد مصرف سموم کشاورزی منجر شده و به علت کسب تجربه مفید، زمینه خدمات رسانی به بخش خصوصی و دولتی فراهم شده است.

وی در ادامه از آغاز پروژه آبیاری زیرسطحی در سطح ۸۹ هکتار از اراضی زراعی مجتمع کشت و صنعت مغان و اجرای موفق این طرح در ۳۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی این مجتمع تولید ملی خبر داد و اضافه کرد: امسال ۱۰ هکتار از اراضی این شرکت به کاشت صنوبر و زراعت چوب اختصاص یافته است.

عضو کمیته شورای راهبردی شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه مجتمع‌های کشت و صنعت بار زیادی از تامین امنیت غذایی را بر دوش می کشند، گفت: نبود کشت و صنعت‌هایی مثل مغان، پارس و سفیدرود، ضایعه ای برای کشور خواهد بود و باید تلاش کنیم که این مجموعه‌های تولیدی حفظ شده و به تولید خود ادامه دهد.

امیررضا توکلی، تلاش برای تامین امنیت غذایی راز ماندگاری متجمع های کشت و صنعت ذکر کرد و افزود: پرورش نیروی انسانی متخصص و توانمند، آموزش نیروی انسانی فعال در عرصه تولیدات کشاورزی، اتصال به مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، بهره گیری از اعتبارات بین المللی، آینده پژوهی، پیش بینی بحران‌ها و حرکت به سمت تولید با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می تواند روزنه جدیدی به سمت توسعه و بالندگی مجتمع‌های کشت و صنعت بگشاید.

عبدالستار امیدی دیگر عضو کمیته شورای راهبردی شرکت شهرک‌های کشاورزی ایران نیز در این جلسه، فعالیت در تولید محصولات دانش بنیان به ویژه تولید بذور در کشت و صنعت مغان را تحسین برانگیز خواند و گفت: برای توسعه فعالیت‌ها لازم است که از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت کارشناسان خبره و جوان استفاده شود.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی سه سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.