سمنان - ایرنا - مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: کنترل و پایش تصویری بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی با اولویت نقاط بحرانی از لحاظ آتش‌سوزی در طرحی پنج ساله هدفگذاری شد.

حمید رضا قنبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در سمنان افزود: نصب ۶۰ دوربین پایش تصویری با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و بُرد بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر در مرحله نخست اجرای طرح پایش برخط اراضی ملی برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای مرحله نخست طرح پایش بر خط ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه و با پیمانکار قرارداد امضا شد و پیش‌بینی می‌شود از ماه آینده احداث سایت و نصب تجهیزات و دوربین آغاز می‌شود.

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سهم استان سمنان از پایش برخط اراضی ملی ۱۰ دوربین پیشرفته است.

وی با بیان اینکه صدور استعلام‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله واگذاری زمین و فعالیت معادن به طور برخط و سامانه‌ای نقشی مهم در کاهش تخلف‌ها و سوء استفاده‌ها دارد، گفت: استعلام‌های مربوط به فعالیت معادن از سوی منابع طبیعی حداکثر طی مدت ۲ ماه و بر بستر سامانه ویژه صادر می‌شود که نقشی مهم در شفاف‌سازی در این حوزه دارد.

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: حفاظت از منابع‌طبیعی با تقویت مشارکت مردمی محقق می‌شود و انتظار می‌رود آحاد جامعه در این زمینه همراهی کنند.

معدن بوکسیت شاهرود تخلفی در حوزه منابع طبیعی ندارد

وی اضافه کرد: بخشی از معدن بوکسیت شاهوار دارای مجوز است و فعالیت آن نیز طبق مجوز انجام می‌شود و طبق بررسی‌های کارشناسان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مشکل و تخلفی در زمینه احیا و بازسازی در این قسمت وجود ندارد و معدن مطابق مجوز روند بازسازی را نیز اجرایی کرده است، اما بخشی از فعالیت معدنی دچار تنش‌های اجتماعی است که دستگاه‌های نظارتی وارد شدند.

قنبری تاکید کرد: توسعه در هر منطقه باید با کمترین آسیب و تخریب به منابع طبیعی همراه باشد و طی سال‌های گذشته به دلیل توجه و نگاه کلان به اهمیت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، تخریب‌ها کمتر شد و توجه به بازسازی و احیا اراضی در نواحی دارای فعالیت معدنی افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، استان سمنان با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.