تهران - ایرنا - رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی گفت: حوزه دامپزشکی کشور در بخش آموزش مقداری با دنیا فاصله دارد و به طورحتم نیازمند تحول اساسی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدرضا مخبردزفولی امروز پنج شنبه ۱۹ مهرماه در آیین اهداء نخستین جایزه پرفسور حسن تاجبخش چهره ماندگار رشته دامپزشکی کشورمان به ۲ دامپزشک برجسته و یک دامپزشک جوان کشورمان در سالن استاد اردکانی فرهنگستان علوم در سخنانی ضمن اظهار خرسندی از برگزاری نخستین دوره جایزه ملی دامپزشکی بنام استاد تاجبخش گفت: این انتخاب بسیار معنا دار است چراکه هم علمی، دانشی و همچنین تمدنی و ایرانی است.

وی در ادامه اظهارکرد: سالها طول خواهد کشید و باید در نسل جدید سرمایه گذاری کرد تا درخشش شخصیتی دیگری همچون پرفسورتاجبخش را در کشور شاهد باشیم.

رئیس فرهنگستان علوم ضمن قدردانی از گروه دامپزشکی این فرهنگستان در برگزاری این آیین، یکی از دلائل اصلی انتخاب سه دامپزشک کشورمان برای دریافت جایزه پرفسور تاجبخش درهفته دامپزشکی در کشور را درخشان و اثرگذار بودن فعالیت های منتخبین در حوزه دامپزشکی کشور عنوان کرد.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه، هم اکنون علوم در بخش های مختلف در دنیا دچار تحول شده است و از طرف دیگر سرعت دگرگونی در حوزه تکنولوژی نیز بسیار افزایش یافته است، تحول در حوزه آموزش کشور را بسیار ضروری دانست.

مخبردزفولی همچنین با بیان اینکه، کشور در حوزه آموزش دامپزشکی مقداری با دنیا فاصله دارد و نیازمند تحول اساسی هستیم، اذعان کرد: هم اکنون در بخش پژوهش، روش ها، دانش بنیان و استفاده از فناوری های پیشرفته در حوزه دامپزشکی نسبت به سایر رشته های دانشگاهی بسیار عقب هستیم.

وی با اشاره به حضور رئیس سازمان دامپزشکی، موسسه رازی و روسای چند دانشگاه در آیین امروز فرهنگستان علوم گفت:امروز در اتاق عمل که وارد می شویم مهندسی، پزشکی و داروسازی و علوم پایه را همه با هم مشاهده می کنیم چراکه امروز فاصله علوم بایکدیگر از بین رفته است.

رئیس فرهنگستان علوم در ادامه با اشاره به ارتباط این مجموعه با دستگاه های مختلف کشور و عزم جدی برای تعریف افق ها و جهت گیری های علمی در کشور، گفت: هم اکنون به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور به فرهنگستان علوم سپرده شده و در دستورکار این مجموعه قرار گرفته است این درحالی است که پیش از این به فرهنگستان سپرده نمی شد. چراکه ما این باورپذیری را در مسئولان کشور ایجاد کردیم که فرهنگستان علوم باید اثرگذاری و هدایت گری امور را انجام دهد.

وی با اشاره به حضور روسای مراکز علمی در آیین امروز از جمله پاستور، رازی، سازمان دامپزشکی و دانشکده ها و مجموعه های علمی و متخصصان حوزه دامپزشکی، از آنها درخواست کرد که نقش و سهم خود را در به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور پیدا کنند.

مخبردزفولی خطاب به روسای حاضر مجموعه های علمی گفت:باید شما هم همچون بقیه علوم برای خود در نقشه و برنامه های کلان کشور جانمایی داشته باشید مثل علوم پایه، پزشکی که تاکنون چندین جلسه با ما گذاشته اند و فعالانه در حال ایفای نقش خود در بروز رسانی نقشه جامع علمی کشور هستند.

وی با بیان اینکه، هم اکنون سند چشم انداز ۲۰ ساله بعدی کشور در حال تدوین است و با همکاری انجام شده با مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بخشی از جلسات آن در فرهنگستان علوم شکل گرفته است مجددا از روسای حاضر مجموعه های علمی خواست که پیشنهادات و دغدغه های کلان خود را در قالب بندها و تکالیف تعریف و در روندی که قرار است برای آینده کشور به تصویب برسد به فرهنگستان علوم ارائه کنند.

مخبردزفولی همچنین گفت: هم اکنون فرهنگستان علوم حتی در موضوع هوش مصنوعی و کوانتوم فعالانه در حال ایفای نقش است چراکه باید و ناگزیریم هم پای سایرکشورها در علوم پیشرفته دنیا ورود کنیم چراکه بخشی از سلاح های امروز آنها ناشی از تسلط بر علم و تکنولوژی است که به آن دست یافته اند پس ما هم باید قوی شویم که دشمنان نتوانند نه تنها به ما بلکه به بشریت آسیبی برسانند.

در این آیین که با حضور جمعی از اساتید و متخصصان علوم دامپزشکی و رئیس و اعضا فرهنگستان علوم همراه بود، از دکتر «سیدمحسن دستور» و دکتر «سید محمد بارانی» به عنوان ۲ دامپزشک برجسته و همچنین دکتر «امید مرادی» به عنوان دامپزشک جوان و خلاق برگزیده تجلیل به عمل آمد.