مخبردزفولی: باید به ابعاد مختلف زندگی علامه حسن‌زاده‌آملی توجه شود

تهران- ایرنا- رئیس فرهنگستان علوم الگوسازی را یکی از شاخصه‌های مهم پیشرفت و توسعه هر کشور و علاقه‌مندی و جذب جوانان به علم و فرهنگ و تمدن دانست و گفت: باید به ابعاد مختلف زندگی علامه حسن‌زاده‌آملی به عنوان الگویی شایسته توجه شود.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا محمدرضا مخبر دزفولی امروز (چهارشنبه) و در سومین سالگرد علامه ذولفنون آیت الله حسن زاده آملی گفت: آیت الله حسن حسن زاده آملی سالک توحیدی، مجتهد و فقیه، عارف و فیلسوف متأله و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله‌ چهره‌های نادر و فاخری بودند که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد، دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد، نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود.

وی به یکی از وظایف فرهنگستان علوم که در اساسنامه به آن تصریح شده اشاره کرد و گفت: قدرشناسی و تکریم از عالمان و استادان و دانشمندان برجسته ای که عمر خود را کامل صرف علم و دانش و تعلیم و تعلم کرده اند و علم و فرهنگ و ادب این مرز و بوم وامدار اندیشه ها و آموزه ها و آثار و آرای این بزرگان و رهروان راه آنان است، از جمله وظایف فرهنگستان به شمار می‌آید.

رئیس فرهنگستان علوم حضرت آیت الله حسن زاده آملی را یکی از این گهرهای ناب و نادر در ایران معاصر عنوان کرد که فرهنگستان علوم وظیفه خود دانسته است با همکاری بنیاد حکمت، تاریخ و اخلاق پزشکی، در سومین سالگرد رحلت این عالم، به روح بلند این عالم عامل و مقام شامخ علمی و اخلاقی ادای احترام کند.

مخبر دزفولی: باید به ابعاد مختلف زندگی علامه حسن‌زاده باید توجه شود

تشکیل کمیته علمی برای برگزاری مراسم سالگرد علامه حسن‌زاده

مخبر دزفولی گفت: از مدتی پیش موضوع بزرگداشت حضرت علامه در فرهنگستان مطرح و با تشکیل کمیته ای علمی برنامه ریزی شد که در سالگرد رحلت این عالم استادان و صاحب‌نظر برجسته حوزه و دانشگاه، ابعاد مختلف زندگی پر بار علمی و سجایای ممتاز اخلاقی و عرفانی علامه حسن زاده آملی مورد توجه قرار گیرد. همچنین جنبه های گوناگون زندگی پرفروغ این عالِم را که الگویی برای همه اهل فضل و دانش و فرهنگ در حوزه و دانشگاه و به خصوص برای جوانان است، تشریح و تبیین کنند.

استاد دانشگاه تهران به دو نکته در خصوص حسن زاده آملی اشاره کرد و گفت: اول زندگی علمی و سیره عملی و اخلاقی حضرت آیت الله حسن زاده است که وی در علوم مختلف تبحر داشت و صاحب آثار گرانسنگ در عرفان، در فلسفه، در کلام و تفسیر و فقه و رجال و علوم روایی است همچنی آثار ارزنده ای در ریاضی و علم هیات به رشته تحریر در آورده است و آثار ادبی گرانبها و اشعار حکیمانه ای نیز به زبان‌های مختلف از خود به یادگار گذاشت و عالم و دانشمندی جامع الاطراف بود که عنوان علامه ذوالفنون شایسته نام و مقام این عالم است.

وی ادامه داد: علامه حسن زاده در محضر بسیاری بزرگان و استادان برجسته از جمله علامه شعرانی، علامه طباطبائی، حضرات آیات قاضی، الهی، الهی قمشه ای، فاضل تونی، رفیعی قزوینی و میرزا احمد آشتیانی تلمذ و شاگردان برجسته ای نیز تربیت کرده که در این جلسه برخی از آنان از مقام علم و فضل استاد سخن می گویند.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به اهمیت الگوسازی گفت: موضوع مهم الگوسازی است. بحث الگوسازی یکی از شاخصه های مهم پیشرفت و توسعه هر کشور و علاقه مندی و جذب جوانان به علم و فرهنگ و تمدن دراز و درخشان این کشور است که بنا دارند آینده این کشور را بسازند. الگوسازی از چهره های درخشان ایران و اسلام در طول تاریخ علم و تمدن این مرز و بوم از اقدامات ویژه و حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: در زمان ما یکی از الگوها و اسوه های علم و اخلاق حضرت ایت الله حسن زاده آملی است و باید در زمینه الگوسازی از این شخصیت ارزشمند بخصوص برای جوانانی که تشنه حقیقت و به دنبال هویت اصیل خویش اند کار کرد. شناساندن این الگوها و فرهنگسازی در این زمینه از اقدامات ارزشمندی است که باید در دستور کار نهادهای علمی و فرهنگی (حوزوی و دانشگاهی) قرار گیرد. دولت و مراکز تصمیم گیر علمی و فرهنگی نیز بیشتر همکاری کنند تا الگوسازی از چهره های درخشان علم و فضل و ادب کشور بیش از گذشته توفیق یابد.

مخبر دزفولی: باید به ابعاد مختلف زندگی علامه حسن‌زاده باید توجه شود

رئیس فرهنگستان علوم به بحث مرجعیت علمی پرداخت و افزود: یکی از موضوعات مهمی است که باید در سطح ملی و با تمام ظرفیت‌ها دنبال شود و فرهنگستان علوم طی سال گذشته این موضوع را در دستور کار قرار داده و با تشکیل یک گروه علمی آن را بررسی می‌کند، موضوع مرجعیت علمی است.

مخبر دزفولی در تکمیل اظهارات خود درباره مرجعیت علمی گفت: در این موضوع یکی از شاخص‌ها برای نیل به مرجعیت معرفی و شناساندن مفاخر تمدنی است که از جمله آنها علما و فضلا و دانشمندان هستند. باید قدرشان را بدانیم و مقامشان را ارج نهیم. زندگی علمی و اخلاقی آنان چراغ راهنمای همه ما و قوت قلبی است تا بدانیم و با نگاه به چنین چهره هایی امیدوار باشیم که می توانیم به مرجعیت علمی برسیم، قله های بلند علم و دانش را فتح کنیم و ایران اسلامی را بیش از هر زمان دیگر سرافراز و سربلند نگاه داریم.

این مراسم امروز با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدرضامخبر درفولی رئیس فرهنگستان علوم، علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیشین، آیت‌الله مصطفی محقق داماد رییس گروه اسلامی فرهنگستان علوم و شماری از اعضای خانواده علامه حسن زاده آملی در محل فرهنگستان علوم برگزار شد.

به گزارش ابرنا، علامه ذوالفنون حسن‌زاده آملی، فیلسوف، فقیه، ادیب، منجم، ریاضیدان و عارف معاصر شیعه، در سال ۱۳۰۷ در یکی از روستاهای آمل متولد شد و نزد استادان بزرگی همچون علامه طباطبایی (ره) درس آموخت‌. از علامه حسن‌زاده آملی آثار فراوانی در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی برجای مانده است. دیوان اشعار او نیز مورد اقبال اهالی شعر و ادب فارسی است. علامه حسن‌زاده آملی سوم مهرماه ۱۴۰۰ در ۹۲ سالگی بر اثر بیماری قلبی در آمل درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha