۳ دامپزشک برجسته کشور تجلیل شدند

تهران- ایرنا- نخستین جایزه پرفسور «حسن تاجبخش» چهره ماندگار رشته دامپزشکی در مراسمی به ۲ دامپزشک برجسته و یک دامپزشک جوان ایرانی اهدا شد.

به گزارش خبرنگارگروه علم و آموزش ایرنا، سالن استاد دکتر «رضا داوری اردکانی» فرهنگستان علوم، صبح امروز پنج شنبه ۱۹ مهرماه میزبان آیین اهدای نخستین جایزه پروفسور حسن تاجبخش چهره ماندگار رشته دامپزشکی کشورمان و عضو پیوسته این فرهنگستان به مناسبت بزرگداشت روز ملی دامپزشکی به همت گروه علوم دامپزشکی این فرهنگستان بود.

در تقویم رسمی کشور ۱۴ مهرماه روز ملی دامپزشکی و از ۱۴ تا ۲۰ مهر هفته دامپزشکی نامگذاری شده است.

پرفسور «حسن تاجبخش» که این جایزه توسط فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی بنام او بنیان نهاده شده، متولد ۱۳۱۶ در تهران، استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی و از برگزیدگان دوره نخست چهره های ماندگار سال ۱۳۸۰ در رشته دامپزشکی است.
 

۳ دامپزشک برجسته کشور تجلیل شدند


پرفسور تاجبخش ضمن تحصیل در رشته دامپزشکی به مطالعه آثاری در زمینه باکتری شناسی و ایمنی شناسی پزشکی و آسیب شناسی پرداخته است و ج‍زء بیست نفر از موسسین انجمن ایمنی شناسی فرانسه است.

پروفسور شارل پیله که از بزرگان دانش میکرب شناسی جهان ، مرحوم پروفسور پیر گرابار کاشف ایمونوالکتروفورز، پروفسور لولف، ژاکوب مادموازل استوب و خانم پروفسور پیشود از اساتید پرفسور حسن تاجبخش بودند.

پرفسورحسن تاج بخش عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی و از برگزیدگان دوره نخست چهره های ماندگار سال ۱۳۸۰ در رشته دامپزشکی در این آئین ضمن قدردانی از زحمات گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در تعریف جایزه ای بنام  خود، این مهم را در راستای توجه و اهمیت بخشیدن هرچه بیشتر به حوزه دامپزشکی کشور دانست.

وی همچنین در توصیف ارزشمند بودن علم دامپزشکی اظهارکرد: طبق آیات قرآن، احادیث و روایات آزار حیوانات بسیار گناه نابخشودنی است و از طرفی خدمت به درمان انواع بیماری های حیوانات در قالب علم دامپزشکی بسیار ارزشمند و با اهمیت است.

پرفسورتاج بخش تاکید کرد: پزشک ضامن جان انسان ها و دامپزشک ضامن جان حیوانات است و هر دو به شکل عملی وظیفه شان حفظ جان است و دیگری بر دیگری برتری ندارد.

وی در بخش دیگری همچنین اظهارکرد: هم اکنون ثروت اول ایران را نفت می دانند این درحالی است که ارزش اقتصادی دام و آورده و ثمرات آن برای کشور در صورت توجه به رفع مسائل و بیماری های دام و همچنین مساله تغییرات اقلیم بسیار با ارزش تر و اقتصادی تر از نفت محسوب می شود.

برگزیده دوره نخست چهره های ماندگار سال ۱۳۸۰ در ادامه، ضمن تبریک به سه فرد منتخب فرهنگستان علوم برای دریافت نخستین جایزه حسن تاج بخش، آنها را مایه فخر و آینده سازان علم دامپزشکی و همچنین افرادی ذیصلاح برای تربیت شاگردان ارزشمند برای حوزه دامپزشکی کشور دانست.

در این آیین که با حضور جمعی از اساتید و متخصصان علوم دامپزشکی و رئیس و اعضا فرهنگستان علوم همراه بود، از دکتر «سیدمحسن دستور» و دکتر «سید محمد بارانی» به عنوان ۲ دامپزشک برجسته و همچنین دکتر «امید مرادی» به عنوان دامپزشک جوان و خلاق برگزیده تجلیل به عمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha