بندرعباس - ایرنا - رییس‌کل دادگستری استان هرمزگان از آغاز روند ترخیص ۲ هزار و ۴۰۰ تن برنج وارداتی انباشت شده در بندر شهید رجایی بندرعباس با صدور دستور قضایی خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از دادگستری هرمزگان، مجتبی قهرمانی روز شنبه افزود: در شصت و سومین بازدید مسؤولان قضایی از بندر شهید رجایی بندرعباس و دیداربا تجار و فعالان اقتصادی، پس از درخواست یکی از تجار برای رسیدگی به مشکل به وجود آمده برای ترخیص محموله ۲ هزار و ۴۰۰ تنی برنج وارداتی، دستورات ویژه‌ای در این خصوص صادر و از دادستان مرکز استان و مدیران گمرک و اموال تملیکی خواسته شد تمهیدات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

وی ادامه داد: بنابر گزارش مسئولان گمرک و بر اساس اظهارات صاحب کالا، هزینه انبارداری این حجم از برنج وارداتی تاکنون بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال شده بود و در صورت ادامه معطلی در روند ترخیص، این محموله بزرگ برنج در معرض فساد قرار می‌گرفت و چاره‌ای جز معدوم کردن آن وجود نداشت که این موضوع با توجه به تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان و همچنین هزینه‌های نگهداری در گمرک منجر به تحمیل خسارت قابل توجهی به بیت‌المال و صاحب کالا می‌شد.

به گفته این مقام قضایی با ورود به موقع دستگاه قضایی و توافق صاحب کالا و انباردار، بخش قابل توجهی از هزینه انبارداری بخشیده شد و با همکاری سازمان اموال تملیکی جهت تسریع در صدور مجوز پیش از اینکه محموله یادشده در معرض تضییع و انقضای تاریخ مصرف قرار گیرند، مشکل به وجود آمده به صورت کامل حل شد وهم اکنون صاحب کالا ضمن دریافت محموله خود، فرآیند ترخیص و بارگیری آن را آغاز کرده است.

قهرمانی اضافه کرد: این محموله بزرگ شامل ۱۰۰ کانتینر حاوی بیش از ۲هزار و ۴۰۰ تن برنج وارداتی است که به وسیله کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین در حال بارگیری و ارسال به مناطق مختلف کشور است.

رییس کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: محموله فوق به لحاظ شرایط و وضعیت خاص از مقررات ممنوعیت فصلی مستثنی بود، اما در مورد سایر محموله‌ها تا اتخاذ تصمیم از مراجع ذیصلاح، کماکان ممنوعیت فصلی به قوت خود باقی خواهد ماند.