سمنان - ایرنا - سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» شانزدهم و هفدهم آبان ۱۴۰۳ میزبان رویداد بین‌المللی جاده ابریشم است. برگزاری این رویداد می‌تواند نقشی مهم در تحولات علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سمنان و ایران و فرصتی برای سهم‌بری استان از وعده‌ سرمایه‌گذاری یکهزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری کشور چین باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» ۴۰ عضو دارد که نیمی از اعضای این اتحادیه شهرهای چین و نیمی دیگر از شهرهای دیگر کشورهای در مسیر جاده ابریشم از جمله سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در این اتحادیه است.

۳۹ شهر ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارند که سمنان با برخورداری از طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم در حدود ۶۰۰ کیلومتر، آثار متعدد تاریخی ثبت ملی در کنار آثار میراثی منحصربه‌فرد و باقدمت که امید زیادی به ثبت جهانی آنها وجود دارد، از ملاک‌های انتخاب سمنان برای عضویت در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم است.

رویداد بین‌المللی راه ابریشم گامی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان روز یکشنبه در نشست با شهرداران ۲۱ شهر استان و با حضور ویدوئوکنفرانسی شهرداران شهرهای در مسیر ابریشم از استان‌های مختلف کشور به منظور هماهنگی برگزاری رویدادبین‌المللی جاده ابریشم در سالن همایش شهید بابایی شهرداری سمنان گفت: میزبانی از رویدادبین‌المللی جاده ابریشم در سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» در توسعه در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، رونق اقتصادی و تبادل علم و فناوری موثر است.

محمد حمیدی افزود: وجود ۳۰ کاروانسرای استان سمنان در مسیر تجار و بازرگانان نشان از موقعیت راهبردی و دیرینه سمنان در مسیر ابریشم است.

وی ادامه داد: شهرداران ایده‌های خود در زمینه برگزاری هر چه بهتر رویداد بین‌المللی جاده ابریشم را اعلام کنند.

به گفته وی، وجود ۹۳۴ اثر میراث فرهنگی ثبت ملی‌شده و وجود ۴۵۰ هکتار بافت تاریخی در شهر سمنان از دیگر ظرفیت‌های استان است.

استفاده از کاروانسرای مرکز شهر سمنان متناسب با طرح جهانی راه ابریشم

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بازنگری طرح تفضیلی شهر سمنان متناسب با طرح جهانی راه ابریشم در دستور کار است و کاروانسرای تاریخی مرکز شهر سمنان مراحل پایانی آزادسازی را می‌گذراند.

حمیدی ابراز کرد: سند بنای تاریخی و حریم کاروانسرای مرکز شهر سمنان به نام میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر شد و در مسیر تهیه طرح برای واگذاری به سرمایه‌گذار قرار دارد.

مزایای فرهنگی و علمی عضویت سمنان در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم»

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان گفت: انتخاب این شهر به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» نقشی مهم در توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، گردشگری و اقتصادی دارد.

بهمن اخلاقی افزود: برندسازی، توسعه مبادلات اقتصادی، تبادل علمی و دانش و فناوری و توسعه گردشگری از دیگر مزایای انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» است.

وی با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به استان سمنان در آبان سال ۱۳۸۵، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب از استان سمنان به عنوان «نگین عرفان شرق کشور» یاد کردند.

وی اظهار کرد: استان سمنان مهد عرفای شناخته شده و بزرگی چون شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی، و شیخ محمود مزدقانی است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سمنان، مساجد تاریخی، کاروانسراها، تپه‌ها، قلعه‌های تاریخی و آثار میراثی متنوع و متعدد را از ظرفیت‌های مهم تاریخی و گردشگری این استان عنوان کرد و افزود: ۱۶ موزه، ۳۶۱ زیرساخت گردشگری، ۲۷ دفتر ‌خدمات گردشگری، ۲۵ منطقه، ۳۵ روستا و ۲ شهر گردشگری در استان وجود دارد.

فرصت رونق گردشگری برای سمنان

عباسعلی طالب بیدختی رییس شورای اسلامی شهر سمنان هم گردشگری را مزیتی برای توسعه سمنان برشمرد و افزود: انتخاب سمنان به عنوان تنها نماینده ایران در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» فرصتی ارزشمند برای رونق گردشگری و برخورداری از منافع این صنعت پردرآمد است.

برنامه‌ریزی برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم در ۲ بخش

شهردار سمنان در این نشست گفت: نخستین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم در ۲ بخش شامل نشست شهرداران جهان در مسیر جاده ابریشم و بخش دیگر در زمینه ارایه کنفرانس ملی و چشم‌اندازهاست.

حسین موسوی افزود: از نمایندگان تمامی کشورهای عضو در «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» برای حضور در رویداد بین‌المللی جاده ابریشم در سمنان دعوت شده است.

وی اضافه کرد: ۳۹ شهر ایران در مسیر جاده ابریشم و ۲۱ شهر استان سمنان پیشنهادها و نظرات خود در زمینه برگزاری رویداد بین‌المللی جاده ابریشم در این شهر را ارایه دهند.

شهردار سمنان بیان کرد: مرکز بین‌المللی جاده ابریشم در سمنان است و ۳۹ شهر ایران که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند، عضو این مرکز هستند که حکم آنان ابلاغ شد.

رویدادی برای سهم‌بری سمنان از سرمایه‌گذاری یکهزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری چین

رییس دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان در این نشست گفت: کشور چین سرمایه‌گذاری یکهزار و ۳۰۰ میلیارد دلاری در شهرهای در مسیر طرح کمربند جاده ابریشم وعده داده است که تاکنون ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در برخی شهرهای جهان برای تحقق وعده‌اش انجام داد.

عبدالمحمد کاشیان افزود: نخستین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سمنان و ایران و جذب این سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی ادامه داد: نمایشگاه صنایع‌دستی، خوراکی‌های راه ابریشم و محصولات دانش‌بنیان و فناورانه از برنامه‌های جانبی نخستین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم به میزبانی دانشگاه سمنان است.

رییس دانشکده گردشگری دانشگاه سمنان اضافه کرد: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر کشور، سفرای کشورهای چین، ازبکستان و ترکیه و شهرداران ۴۰ شهر برای حضور در نخستین رویداد بین‌المللی جاده ابریشم دعوت شدند.

«جاده ابریشم» یا «راه ابریشم» شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد، مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت یکهزار و ۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود؛ که استفاده از عنوان «ابریشم» در نام این مسیر نیز به دنیا رونق تجارت این نوع کالا در دوره های تاریخی مختلف بوده است.

«جاده ابریشم» یکی از مهمترین جاده‌های تاریخی جهان محسوب می‌شود که کاربردی ارتباطی بین کشورها و البته رویکردی مبتنی بر تجارت بین‌المللی داشته است. اکنون این جاده تاریخی دوباره اهمیت خود را بازیافته است و به باور کارشناسان جاده ابریشم نقش مهمی در آینده اقتصاد جهان دارد و شهر سمنان به دلیل قرارگیری بر سر راه ابریشم می تواند به نگین گردشگری این جاده تبدیل شود.