خرم آباد - ایرنا - رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان در برخی مناطق کشورمان منحصر به‌ فرد است که ضرورت دارد در قالب‌های مختلف هنری ثبت شود.

به گزارش ایرنا؛ حسن مسلمی نائینی روز دوشنبه در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره سوگواره ملی "مَحرم مُحرم" بیان کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد اهداف امام حسین (ع) نهضت عاشورا سر منشا مبارزه با ظلم بوده و امروز فریاد این امام همام در تمام دنیا طنین انداز شده است.

وی با بیان اینکه عزادار امام حسین (ع) نمی‌تواند مقابل ظلم‌های موجود در جامعه و اطراف خود بی‌تفاوت باشد اظهار داشت: امروز در کشوری زندگی می‌کنیم که غالب مردم عاشق ولایت و امامت بوده و دین‌باوری و دینداری، همواره وجه مشخصه پایدار جامعه ایرانی به شمار آمده است.

وی با بیان اینکه مراسم و مناسک دینی هر مذهب، برآمده از باورها، نیازها و گرایش‌های دینی قشرهای گوناگون وابسته به آن مذهب است تصریح کرد: با توجه به وجود عقاید مشابه و اشتراکات مذهبی در کشور شاهد عزاداری های با شور و شعور بسیار خوبی هستیم که مفاهیم و هدف تمامی آنها معرفی واقعه عاشورا، حفظ اسلام اصیل و اشاعه معنویت، تواضع و ایثار در نسل جوان است.

مسلمی نائینی ادامه داد: با این وجود در نحوه‌ اجرای این سوگواره‌ها در بعضی از اقوام مانند لر، بختیاری‌، ترکمن‌، اعراب و آذری‌ سنت‌های ویژه‌ای هم دیده می‌شود که حفظ و انتقال آنها به نسل‌ آینده بسیار ضروری و لازم است.

رییس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه این نهاد انقلابی پیشران علم، فرهنگ و هنر است افزود: رویدادهایی از جمله مسابقه موضوعی "محرم محرم" با هدف تبیین و آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف با واقعه عاشورا، رویداد عظیم اربعین و فرهنگ‌ و باورهای بومی پیرامون این واقعه تاریخی، برگزار شد.

مسلمی نائینی گفت: تاکنون ۱۲ دوره سوگواره در سطح استانی و منطقه‌ای با موفقیت برگزار و امسال سیزدهمین دوره آن در سطح ملی و با همکاری هفت واحد سازمانی جهاد دانشگاهی برگزار شده که پیوستگی اجرای این برنامه وزین نشان‌دهنده کاری مردم پسند و عالمانه است.

وی بهره گیری از زبان هنر در ترویج فرهنگ دینی و عاشورایی را بسیار ارزشمند و شایسته دانست و اظهار داشت: زمینه سازی بستر مناسب برای رشد و شکوفایی دانشجویان و آفرینش‌های هنری در نسل جوان و دانشگاهی بسیار لازم و حیاتی است و حفظ سنت‌های محلی به ویژه آداب عزاداری محلی و انتقال آن به نسل‌های آینده از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی بیان کرد: برگزاری اینگونه همایش‌ها و سوگواره‌ها زمینه حفظ و ترویج فرهنگ عزاداری بومی و سنتی را فراهم می‌کند و موجب ترویج فرهنگ حسینی بین نسل جوان و جامعه دانشگاهی می شود.

معرفی برگزیدگان

در بخش گفت‌وگو اکرم یوسفی‌پارسا از همدان با اثری تحت عنوان «برای خودمان یک امام حسین دل‌بخواهی نسازیم»، عاطفه ابرارپیراسته از همدان با اثری تحت عنوان «فلسفه لعن و برائت‌ها در زیارت عاشورا» و علی اکبری‌ساجد از همدان با اثری تحت عنوان «زیارت توفیق است نه قسمت» برگزیده شدند.

در بخش تیتر مجید کیان از ایلام، ابراهیم شریفی از لرستان، حمیدرضا کیاسی از سیستان و بلوچستان، در بخش گزارش محبوبه علی‌آقایی از کرمانشاه، فرنوش رئیسی از همدان و فاطمه احمدیان از کرمانشاه برگزیده شدند.

همچنین در بخش عکس یاسر محمدخانی از اراک، مبینا عیدانی از آبادان، سیدرضا مقصودی از شازند، حمیدرضا حبیبی از قوچان، زهرا شعبانی از اهواز، زهرا وزینی‌راغب از همدان، عاطفه بیاجیان از اسدآباد و یگانه طیبی از اراک جوایز برگزیدگان را کسب کردند.

در بخش دلنوشته معصومه البوغبیش از قم، فاطمه فروغی‌فرد از خوزستان و زهرا ابرومند از همدان از دیگر منتخبان این سوگواره ملی بودند و مریم حاصلی از تهران در ۲ بخش عکس و تایپوگرافی برگزیده و با اهدای لوح سپاس، تندیس سوگواره، حمایل خادمی امام حسین(ع) و هدایایی از آنها تقدیر شد.