تهران- ایرنا- ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد: کره شمالی پس از وعده قطع ارتباط جاده‌ای و ریلی بین دو کشور، امروز (سه شنبه) بخش‌هایی از جاده‌های خود را که به کره جنوبی متصل است را منفجر کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در پیامی به خبرنگاران گفت: ارتش کره شمالی حوالی ظهر (به وقت محلی) انفجارهایی را انجام داد که گمان می‌رود با هدف قطع کردن ارتباط جاده‌های گئونگ‌گی و دونگ‌هه انجام شده و در حال انجام فعالیت‌های بیشتر با استفاده از تجهیزات سنگین است.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد: ارتش کره جنوبی آسیبی ندیده است و تنها با شلیک گلوله در جنوب خط مرزی نظامی به اقدامات کره شمالی پاسخ داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ارتش کره جنوبی از نزدیک فعالیت‌های ارتش کره شمالی را زیر نظر دارد و در بحبوحه نظارت‌های تقویت‌شده با همکاری آمریکا، آمادگی خود را حفظ می‌کند.

کره جنوبی در واکنش به اقدامات روز جاری همسایه شمالی خود، با انتشار بیانیه ای، به شدت انفجار بخش شمالی جاده بین دو کره توسط پیونگ یانگ را محکوم کرد و آن را یک اقدام بسیار غیرمعمول خواند.

هفته گذشته ارتش کره شمالی از طرحی برای «جدایی کامل» خاک کره شمالی از کره جنوبی خبر داد و گفت: ارتش آمریکا را از این اقدام برای «جلوگیری از هرگونه قضاوت نادرست و درگیری تصادفی» مطلع کرده است.

دو کره از طریق جاده‌ها و راه‌آهن‌ها در امتداد خط گئونگ‌گی و خط دونگ‌هی در امتداد ساحل شرقی به هم متصل می‌شوند.

این اقدام کره شمالی در حالی صورت گرفت که کیم جونگ اون رهبر این کشور در اواخر سال گذشته کره جنوبی را به‌عنوان «کشور متخاصم» تعریف کرد و از آن زمان کره شمالی آثار اتحاد را از بین می‌برد.

کره شمالی از آن زمان لامپ های خیابان های منتهی به کره جنوبی را حذف کرده و مین هایی را در کنار جاده های گئونگ‌گی و دونگ‌هه نصب کرده و همچنین نیروهایی را برای ایجاد موانع ضد تانک و تقویت سیم خاردار در سمت خود در منطقه غیرنظامی که دو کره را از هم جدا می کند مستقر کرده است.

هفته گذشته، دریاسالار کیم میونگ سو، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی به نمایندگان مجلس این کشور گفت که در عمل مسیرهای دو کره در ماه اوت قطع شده و ارتش بر فعالیت های همسایه شمالی خود نظارت داشته است.

تنش ها پس از آن تشدید شد که کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که کره جنوبی در ماه جاری سه مرتبه هواپیماهای بدون سرنشین را به فراز پیونگ یانگ اعزام کرده است.

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی، روز بعد نسبت به «فاجعه وحشتناک» در صورت پرواز دوباره پهپادهای کره جنوبی بر فراز پایتخت کره شمالی هشدار داد.

کره جنوبی این ادعا را نه تایید و نه رد کرده و هشدار داده است که اگر به کره جنوبی آسیبی برساند، کره شمالی «پایان رژیم خود» را خواهد دید.

در سال ۲۰۲۰، کره شمالی دفتر ارتباط مشترک بین دو کره را در شهر مرزی خود کائسونگ پس از انتقاد از کره جنوبی به دلیل ناتوانی در جلوگیری از ارسال اعلامیه های ضد پیونگ یانگ توسط فراریان کره شمالی، منفجر کرد.