آمریکا عامل تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره

تهران- ایرنا- در حالی که این روزها شبه جزیره کره به دلیل حضور پهپادهای تبلیغاتی کره‌جنوبی در آسمان همسایه شمالی و بالن‌های زباله کره شمالی در آسمان همسایه جنوبی روزهای پرتنشی را سپری می‌کند، یک تحلیلگر آمریکایی معتقد هستند که دلیل اصلی این تنش‌ها، حضور نیروهای نظامی آمریکا در این منطقه از جهان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اسپوتنیک، پس از تنش‌های اخیر در شبه‌جزیره کره، پیونگ‌یانگ اعلام کرد که واحدهای توپخانه‌ای خود را در مرز به حالت آماده‌باش در آورده است. این اقدام به دنبال ارسال پهپادهای تبلیغاتی کره‌جنوبی در فضای کره‌شمالی انجام شده است. کره شمالی انتشار برنامه‌های تبلیغاتی همسایه جنوبی را اقدامی تحریک‌آمیز و عامل نقض حاکمیت خود توصیف کرده است.

برایان برلتیک، تحلیلگر ژئوپلیتیک و افسر سابق نیروی دریایی آمریکا، در مصاحبه با اسپوتنیک این اقدامات را بخشی از برنامه‌های واشنگتن برای ایجاد تنش در شبه جزیره کره دانست و افزود: هدف واشنگتن از افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره، توجیه حضور نظامی طولانی‌مدت خود در این منطقه است.

وی افزود: این اقدامات تحریک‌آمیز نه تنها ثبات منطقه را تهدید می کنند بلکه همزمان عاملی برای تهدید چین نیز محسوب می‌شوند.

رییس سازمان امنیت ملی کره‌جنوبی هشدار داده است که هر فعالیت نظامی از سوی پیونگ‌یانگ به معنای «خودکشی» خواهد بود.

برلتیک همچنین به استفاده از استارت‌آپ تحت حمایت وزارت خارجه آمریکا که از طریق پهپادها فیلم‌های خارجی را برای شهروندان کره‌شمالی در قالب «فلش مموری» ارسال می‌کند، این اقدام را نیز بخشی از برنامه‌های واشنگتن برای تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره توصیف کرد.

وی با مقایسه این اقدامات با واکنش آمریکا به هدف قرار دادن بالن هواشناسی چینی در اوایل ۲۰۲۳، گفت: کره‌شمالی با یک ساختار مشابه با معیارهای تعیین‌شده توسط واشنگتن این اقدام را انجام داده و اثبات کرده که آمریکا منبع اصلی تنش‌ها در منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha