یزد- ایرنا - رییس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، اقبال پزشکان به رشته‌های خطیر و مرتبط با جان و سلامت بیماران به شدت کاهش یافته است، در این زمینه رشته جراحی مغز و اعصاب به طور ویژه دچار مشکلات بزرگ و عدیده ای شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر "سید ابراهیم کتابچی" روز چهارشنبه در مراسم آغاز به کار کنگره سه روزه جراحان مغز و اعصاب ایران در یزد افزود: جایگاه رشته جراحی مغز و اعصاب در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نظیر چین انتخاب اول تخصصی پزشکان می باشد، در حالی که این رشته اکنون در ایران به رتبه چهاردهم از کل ۲۶ رشته تخصصی پزشکی رسیده و بیم آن می رود که به زودی با مشکلاتی در زمینه تقاضای این رشته مواجه شویم و نهایتا منجر به خالی ماندن ردیف های آموزشی در سراسر کشور شود.

وی تصریح کرد: سه علت اصلی نبود اقبال نخبگان کشور به رشته های خطیر به خصوص جراحی مغز و اعصاب، برعکس محبوبیت رشته‌های زیبایی و نامرتبط با حفظ جان بیمار، عبارت از مشکلات بسیار جدی مالی و افت تدریجی ارزش واقعی تعرفه ها در این رشته ها، جرم نگاری کیفری " قصور محض" پزشکی و افزایش شدید در پذیرش دستیار تخصصی در این رشته است.

کتابچی با بیان اینکه تعرفه هایی که برای اعمال سنگین رشته جراحی مغز و اعصاب وجود دارد، نمی تواند همکاران را به این رشته جذب کند، ادامه داد: برنامه ریزی شده که در سال ۱۴۰۵ ، تعداد جراحان مغز و اعصاب به یکهزار و ۵۰۰ نفر برسد.

رییس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین المللی در سال گذشته به ازای هر ۸۵ هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب در کشور وجود داشت، اکنون این رقم به ۷۵ هزار نفر رسیده است، بنابراین تا پنج سال آینده باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب جوان جذب شود.

وی تعداد جراحان مغز و اعصاب فعال در کشور را حدود یکهزار نفر بیان کرد و گفت: راهکارهای برای رفع مشکلات این رشته به مسوولان ذیربط پیشنهاد کردیم امیدواریم حل شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این کنگره ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنگره یاد شده گفت: دکتر پزشکیان و وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در تلاش هستند مشکلات جامعه پزشکی کمتر شودکه امیدواریم در آینده رفع شود.

دکتر "محمود نوری شادکام" در ادامه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی اولین دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و با جذب ۳۳ دانشجو فعالیت خود را آغاز کرد و گفت: اکنون در این دانشگاه ۵۵۰ عضو هیات علمی و ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۱۴ رشته تخصصی در حال فعالیت هستند.

این فوق تخصص اطفال، تعداد پرسنل این دانشگاه را ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر بیان کرد و افزود: این دانشگاه با همت اساتید و کادر درمان استان جایگاه خوبی در کشور دارد.

دبیر اجرایی کنگره ملی جراحان مغز و اعصاب ایران هم گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره بهره گیری از تجارب ارزشمند جراحان مغز و اعصاب وستون فقرات در سطح بین المللی و ملی و معرفی رویکردهای جدید تشخیصی و درمانی در حیطه های مختلف جراحی مغز و اعصاب است.

دکتر "مهران مرتاض" با بیان اینکه در این کنگره جراحان مغز و اعصاب از سراسر کشور حضور دارند افزود: در کنگره یاد شده پنل های تخصصی در زمینه ستون فقرات ، عروق مغزی و غیره ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: این کنگره به مدت سه روز با حضور ۵۰۰ جراح مغز و اعصاب و متخصصان مرتبط به این رشته توسط انجمن جراحی مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار می شود.

در حاشیه آغاز به کار این همایش، نمایشگاهی از دست آوردها و تجهیزات رشته مغز و اعصاب و ارتوپدی توسط شرکت های مختلف تولیدی به نمایش در آمد.