سبزوار- ایرنا - چهاردهمین همایش بین‌المللی نکوداشت دبیر «ابوالفضل بیهقی» پدر نثر فارسی و صاحب اثر ارجمند تاریخی بیهقی، اول آبان در سرسرای کاشفی سبزوار برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، دبیر این همایش روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی سبزوار که با محوریت برگزاری این همایش تشکیل شد، گفت: ابوالفضل بیهقی به عنوان پدر نثر فارسی و سبزوار به عنوان پایتخت نثر فارسی در جهان شناخته شده است.

مهیار علوی‌مقدم افزود: اکنون ۱۳ سال است که همایش نکوداشت ابوالفضل بیهقی، به صورت بین المللی، ملی و یا استانی در سبزوار برگزار می شود که امسال چهاردهمین دوره آن در روز اول آبان، به صورت بین المللی و با حضور جمعی از اندیشمندان، سخن شناسان و نیز وزیران و سفیران کشورهای اقلیم زبان فارسی و نیز اساتید داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مهمانان به صورت حضوری و یا مجازی در این رویداد فرهنگی شرکت خواهند کرد، گفت: در این همایش، ۹ کارگاه و ۱۲ نشست فرهنگی و ادبیاتی از جمله کارگاه تئاتر و تاب‌آوری برپا خواهد شد و برای نخستین بار، جایزه ویژه بلاغت نیز توسط خانواده مرحوم دکتر «سیدمحمد علوی‌مقدم»، از اساتید فقید دانشگاه فردوسی مشهد در رشته زبان و ادبیات فارسی اهدا خواهد شد.

آیت الله غلامرضا مقیسه، امام جمعه سبزوار نیز در این نشست شورای فرهنگ عمومی، برگزاری همایش بزرگ ابوالفضل بیهقی را در راستای تدوین شناسنامه هویتی شهرستان، اقدامی ارزنده دانست و گفت: بدون شک با همت دانشگاه حکیم سبزواری و مشارکت دیگر نهادها و دستگاه‌های اجرایی شهرستان، شاهد همایشی باشکوه و برنامه ای عالی خواهیم بود.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار نیز با اشاره به روند برگزاری ادوار پیشین همایش نکوداشت ابوالفضل بیهقی، گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده برای برپایی چهاردهمین دوره این همایش از جمله دعوت از مهمانان بین المللی ارائه کرد.

حسین ابراهیمی کردیانی گفت: از دستگاه‌های اجرایی شهرستان سبزوار انتظار می رود برای برگزاری هر چه بهتر و بی‌نقص‌تر این همایش فرهنگی، نهایت همکاری و همراهی را با دبیرخانه همایش داشته باشند.

روز اوّل آبان، از سال ۱۴۰۱ در تقویم ملّی کشور به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ثبت شده است.

ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ در روستای "حارث آباد" بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت "خواجه بونصر مُشکان" به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

اثر گرانسنگ وی "تاریخ بیهقی" از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نمونه نثر فارسی شناخته شده است و از این رو بیهقی را "پدر نثر فارسی" نام داده اند.