۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۵۸
کد خبرنگار: 979
کد خبر: 85632287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری ۲ کارگاه پژوهشی همزمان با روز ملی بیهقی در سبزوار

سبزوار- ایرنا - سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: به مناسبت روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در این شهرستان، ۲ کارگاه پژوهشی در حوزه تئاتر و فرهنگ برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، سیما بهادران روز شنبه به خبرنگاران اظهار کرد: این کارگاه‌ها در ۳۰ مهرماه آبان، در آستانه روز ملی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی، صاحب اثر گرانسنگ «تاریخ بیهقی» و پدر نثر فارسی در قالب چهاردهمین همایش بین‌المللی نکوداشت این ادیب و تاریخ نگار شهیر ایران‌زمین برگزار خواهد شد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، کارگاه پژوهشی «مواجهه کارگردان و بازیگر با متن» توسط دکتر میثم زندی، نمایشنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و عضو هیات علمی دانشگاه سوره و کارگاه پژوهشی «فرهنگ به مثابه ابزار و زمینه تاب‌آوری» توسط دکتر محمدرضا مقدسی، رییس خانه تاب‌آوری ایران در سرسرای کاشفی مجتمع اسرار سبزوار برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه این کارگاه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه برگزار خواهد شد، تاکید کرد: به شرکت‌کنندگان در این ۲ کارگاه، گواهی معتبر اعطا خواهد شد.

چهاردهمین همایش بین‌المللی نکوداشت «ابوالفضل بیهقی» پدر نثر فارسی و صاحب اثر ارجمند "تاریخی بیهقی"، اول آبان در سبزوار برگزار می‌شود.

روز اوّل آبان، از سال ۱۴۰۱ در تقویم ملّی کشور به نام روز ملّی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی ثبت شده است.

ابوالفضل بیهقی، تاریخ‌نگار قرن پنجم هجری قمری و نگارنده کتاب تاریخ بیهقی از مورخان دوره غزنوی است که سال ۳۸۵ در روستای "حارث آباد" بیهق (سبزوار کنونی) متولد شد.

وی بعد از کسب فضایل به دیوان رسایل محمودی راه یافت و در خدمت "خواجه بونصر مُشکان" به کار پرداخت و در خدمت سلاطین غزنوی به سر برد.

اثر گرانسنگ وی "تاریخ بیهقی" از سوی عمده کارشناسان، صاحبنظران و استادان ادبیات فارسی به عنوان فاخرترین نمونه نثر فارسی شناخته شده است و از این رو بیهقی را "پدر نثر فارسی" نام نهاده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha