اردبیل- ایرنا- مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان از آغاز فعالیت پالایشگاه محصولات زایمانی خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته می‌توان بیش از ۲۰ محصول از ضایعات زایمانی جداسازی و از آنها برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، دکتر مرتضی ضرابی روز چهارشنبه در نشست با جمعی از مسئولان حوزه سلامت و پزشکان اردبیل اظهار کرد: فعالیت پالایشگاه محصولات زایمانی در همین راستا با هدف جلوگیری از دور ریز ضایعات آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری خون بندناف، بافت بندناف، پرده آمنیوتیک، سرم خون بندناف و پلاسمای غنی از پلاکت در اولویت قرار دارد، افزود: خودنوزایی و تمایز نسبت به سایر سلول‌ها ۲ ویژگی مهم سلول‌های بنیادی موجود در این ضایعات زایمانی بوده که همین ویژگی‌ها اهمیت ذخیره‌سازی آنها را نمایان کرده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان بیان کرد: بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده خون بندناف به عنوان یکی از ضایعات زایمانی می‌تواند بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها را درمان ‌کند که بیماری‌های دارای منشاء خونی مانند تالاسمی، نقص سیستم ایمنی، کم‌خونی‌های مادرزادی و سرطان‌های مرتبط با خون از جمله این بیماری‌ها هستند.

وی مدت زمان مفید استفاده از سلول‌های بنیادی را ۲۵ سال عنوان کرد و افزود: سلول‌های بنیادی مزانشیمی را نیز می‌توان از بافت بندناف جداسازی کرد و در درمان بیماری‌های عصبی، غضروفی و استخوانی از پیوند آنها بهره برد.

ضرابی با اشاره به اینکه حمایت و راهنمایی‌های پزشکان می‌تواند به افزایش ذخیره‌سازی خون بندناف کمک کند، عنوان کرد: خانواده‌هایی که فرزندان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی و خونی دارند، می‌توانند در دوره بارداری نسبت به ذخیره‌سازی خون بندناف فرزند خود اقدام نمایند تا در درمان بیمارشان مورد استفاده قرار بگیرد.

وی جمع‌آوری خون بندناف، انجام آزمایش‌های میکروبی بر روی نمونه خون، سنجش شاخص‌های ژنتیکی، جداسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز و ذخیره‌سازی آنها در تانک حاوی نیتروژن مایع در دمای منفی ۱۹۶ درجه سانتی‌گراد را مهم‌ترین فعالیت بانک خون بندناف عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان گفت: تاکنون ۲۱۵ هزار نمونه خون بندناف در بانک خصوصی و پنج هزار و ۱۰۰ نمونه در بانک عمومی خون بندناف رویان به عنوان بزرگترین بانک سلول‌های بنیادی در منطقه خاورمیانه ذخیره‌سازی شده است.

افزایش ۴۵ درصدی ذخیره‌سازی خون بندناف در اردبیل

مسئول نمایندگی بانک خون بندناف رویان اردبیل در ادامه این نشست اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۶ نمونه خون بندناف در استان ذخیره‌سازی شد که با افزایش ۴۵ درصدی نسبت به سال پیش از آن، اردبیل رتبه نخست را در بین دفترهای استان‌های متناظر به دست آورد.

دکتر رامز نصیری صالح افزود: آینده دانش پزشکی در سطح سلولی است و بر همین اساس استان‌هایی که نمونه‌های بیشتری ذخیره‌ می‌کنند، می‌توانند در هنگام نیاز بیماران به سلول درمانی به نمونه‌های خوبی دسترسی داشته باشند و میزان موفقیت درمانی را افزایش دهند.

وی ابراز امیدواری کرد با آگاه‌سازی، اطلاع‌رسانی مناسب و فرهنگ‌سازی، میزان نمونه‌های فریز شده در بانک خون بندناف استان اردبیل بیشتر شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه پژوهشگران سلول درمانی در مرزهای دانش حرکت و افتخارآفرینی می‌کنند، اظهار کرد: پزشکان زنان و زایمان در آگاهی‌بخشی و هدایت خانواده‌ها در بحث ذخیره‌سازی خون بندناف می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند.

حسام رسولی اضافه کرد: بهداشت و سلامت از حساس‌ترین بخش‌های جامعه بوده و دانش و فناوری در حوزه سلامت و درمان یکی از جنبه‌های اقتدار و عزت کشور است و موفقیت در این زمینه به توسعه و ارتقای جایگاه آن می‌تواند کمک کند.

وی بیان کرد: چند حلقه در زنحیره مدیریت دانش سلامت وجود دارد که شامل تولید دانش، تبدیل دانش به فناوری و تبدیل فناوری به خدمت و ثروت برای جامعه است و در این بین پزشکان و متخصصان حوزه درمان در زمینه ترویج دانش‌های نوین و کاربردی ساختن آن نقش کلیدی دارند.