۵۱۸ زوج نابارور در اردبیل درمان شدند/ ضرورت تغییر نگرش جامعه به مقوله ناباروری

اردبیل- ایرنا- رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از درمان موفق ۵۱۸ زوج نابارور در سال گذشته خبر داد و گفت: همچنان در بین بخشی از قشرهای جامعه و برخی زوج‌ها استفاده از خدمات درمانی برای بارداری به نوعی تابو محسوب می‌شود که باید برای تغییر نگرش‌ در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

به گزارش ایرنا، حسام رسولی روز یکشنبه در جریان بازدید خبرنگاران از مجموعه جهاد دانشگاهی اردبیل از جمله مرکز درمان ناباروری قفقاز تشریح کرد: خدمات جدیدی که در زمینه علم ناباروری در حال حاضر در ایران مطرح است، در این مرکز ارایه می‌شود، به طوری که سال گذشته ۲۵۹ مورد بارداری موفق انجام شد.

وی افزود: آمار موردهای مثبت بر اساس مداخله‌های درمانی مرکز قفقاز البته بیش از این تعداد است ولی به علت‌های گوناگون از جمله دوری مسیر، تعدادی از زوج‌ها پس از مثبت شدن دیگر به مرکز مراجعه نکردند و ترجیح دادند که ادامه دوران بارداری را زیر نظر پزشک خودشان سپری کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با اشاره به تغییر شرایط فرهنگی در این زمینه اظهار کرد: بخشی بزرگی از این موضوع به بحث فرهنگ و نگرش خانواده‌ها و زوج‌ها بازمی‌گردد؛ با وجود اینکه برخی از زوج‌ها برای درمان ناباروری از خدمات مرکز قفقاز استفاده کردند، اما پس از مثبت شدن تمایلی به ابراز این موضوع ندارند و یک عامل بزرگ مراجعه نکردن آنها پس از مثبت شدن بارداری همین مساله است.

وی اضافه کرد: برخی زوج‌ها کمک گرفتن از روشهای علمی برای بارداری و باروری را ایراد می‌دانند و سعی می‌کنند دریافت هرگونه کمک و مداخله درمانی در این زمینه را پنهان کنند که انتظار می‌رود با کمک فعالان رسانه‌ای نسبت به فرهنگ‌سازی و اصلاح نگرش‌ها در این زمینه اقدام شود.

رسولی خاطرنشان کرد: این مرکز درمانی سال ۱۳۸۹ به عنوان نخستین مرکز درمان زوج‌های نابارور شمال‌غرب کشور با یک پزشک متخصص مردان و یک پزشک متخصص زنان کار خود را در اردبیل آغاز کرد و در حال حاضر مجهزترین مرکز درمان بیماران نابارور در استان و این منطقه از کشور است.

وی بیان کرد: آمار ناباروری به صورت غیر رسمی در کشور حدود ۲۰.۲ درصد و در استان اردبیل ۲۲.۲ درصد عنوان می‌شود و بر همین اساس نیاز به خدمات درمان ناباروری در این استان بیش از سایر نقاط احساس شده و در راستای آن گام‌های بزرگی از جمله ارتقای تجهیزاتی، راه‌اندازی بخش‌های مختلف آزمایشگاهی و به‌کارگیری نیروهای انسانی متخصص برداشته شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: سوای خدماتی که در مرکز قفقاز از جمله در قالب کلینیک زنان و زایمان و نازایی، کلینیک مردان، آزمایشگاه تشخیص طبی مجهز به بخش‌های هورمون‌شناسی، هماتولوژی، آندرولوژی، بیوشیمی، ایمونولوژی، سرولوژی و میکروب‌شناسی، آزمایشگاه ژنتیک پزشکی، آزمایشگاه جنین‌شناسی، بخش جراحی محدود و سرپایی مشاوره مامایی، ژنتیک، تغذیه و روان‌شناسی به زوج‌های متقاضی ارایه می‌شود، این مجموعه با مرکز درمان ناباروری رویان و ابن سینا نیز همکاری دارد و در صورت نیاز از مشاوره متخصصان آن مرکزهای درمانی نیز استفاده می‌کند.

وی در ادامه به ارتقای تجهیزاتی مرکز قفقاز از جمله راه‌اندازی پی‌جی‌دی، سِت کامل دستگاه میکرو-اینجکشن برای آزمایشگاه جنین‌شناسی، انکوباتور ایستاده برای جنین‌شناسی، دستگاه الکترو-شوک و ۲ دستگاه مانیتورینگ قلبی ریوی برای اتاق عمل، لوازم جانبی دستگاه هیسترسکوپی و انجام عمل‌های هیسترسکوپی تشخیصی و درمانی و دستگاه الایزا برای آزمایشگاه تشخیص طبی اشاره کرد.

رسولی همچنین با اشاره به تجهیز مرکز درمان ناباروری قفقاز به دستگاه‌های به‌روز گفت: این مجموعه با همکاری بخش خصوصی در یک سال گذشته همکاری خود را با استان‌های مجاور و واقع در شمال‌غرب کشور از جمله گیلان و آذربایجان‌شرقی افزایش داده است و در آینده نزدیک خدمات خود را در استان زنجان هم گسترش خواهد داد.

وی با بیان اینکه خدمات مرکز درمان ناباروری قفقاز سوای بحث درمانی در راستای حفظ و تقویت کانون خانواده‌ها نیز موثر بوده است، اظهار کرد: پیش‌تر این مرکز به تبعه‌های خارجی از جمله کشورهای همسایه نیز خدمات ارایه می‌داد و نام‌گذاری آن نیز با همین هدف بود اما به هر روی با بسته شدن رفت و آمد از مرزهای زمینی، تعداد مراجعه‌کنندگان نیز به شدت کاهش یافت که امید می‌رود با تغییر رویکردها، در این زمینه نیز شاهد گشایشی باشیم.

مراجعه ۲۵۶ نفر به بانک خون بندناف 

وی با اشاره به اینکه خروجی فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری قفقاز اردبیل برابر استانداردهای جهانی (۳۵ تا ۴۰) و حتی بیش از آن بوده است، افزود: با توجه به اعمال تعرفه‌های دولتی و فعالیت به عنوان یک مرکز عمومی غیردولتی، مجموعه‌ای درآمدزا به شمار نمی‌رود و با انگیزه‌های اجتماعی که بین همکاران وجود دارد، سرپا مانده و خدمات چشمگیری هم ارایه کرده است.

رسولی بیان کرد: البته خدمات درمانی جهاد دانشگاهی اردبیل به این مرکز محدود نیست و با راه‌اندازی بانک خون نسبت به ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی از خون بندناف نوزاد اقدام کرده که در سال گذشته ۲۵۶ مراجعه‌کننده در این زمینه داشتیم.

وی اضافه کرد: رویکرد جدیدی که در پیش گرفته شده این است که پیش‌تر تنها بر مقوله درمان تمرکز داشتیم اما از این پس تلاش خواهیم کرد تا در کنار روزآمد کردن تجهیزات درمانی، در بحث پژوهش و پیشگیری ناباروری نیز وارد عمل شویم و در همین راستا کارگروه سلامت و بهداشت باروری را فعال کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: این مجموعه با وجود همه کاستی‌ها و مشکل‌ها به عنوان یک نهاد انقلابی تلاش کرده است به عنوان حلقه میانی و اتصالی بین دولت و جامعه به خلاءهای موجود و مواردی که تحقق آنها دور از ذهن به نظر می‌رسد، ورود کند و شعار ما می‌توانیم را جامه عمل بپوشد.

وی افزود: برهمین مبنا سوای بحث بهداشت و درمان در بحث توانمندسازی، ارتقای بهره‌وری و نوآوری در مرکزهای علمی و دانشگاهی، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی، دولتی و مردمی هم  وارد عمل شدیم و مرکز آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی در قالب چهار مرکز شامل ۲ مرکز در اردبیل، یک مرکز پارس‌آباد و یک مرکز در گرمی نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز اقدام کرده است.

رسولی عنوان کرد: حتی با استفاده از ظرفیت‌های سایر نهادها و دستگاه‌ها در شهرستان‌های خلخال و مشگین‌شهر نیز ارایه برخی دوره‌های آموزشی تخصصی در دستور کار قرار گرفته است و تلاش می‌شود بر مبنای رویکرد جدید ارایه دوره‌های آموزشی در شهرستان‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛ به طوری که سال گذشته در مجموع چهار هزار و ۸۳۲ نفر از آموزش‌های تخصصی بر اساس استانداردها برخوردار شدند.

وی گفت: تلاش شده تا آموزش‌ها مهارت محور و منجر به اشتغال باشد و کیفیت فدای کمیت نشود که با توجه به رعایت استانداردها و کیفیت، دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی مورد پذیرش بیشتر مجموعه‌ها از جمله بانک‌ها قرار دارد.

ضرورت تبیین مشاغل آینده و آینده مشاغل

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل عنوان کرد: یکی از اقدام‌ها در این راستا که در معاونت اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی پیگیری شده، تبیین مشاغل آینده و آینده مشاغل است که با توجه به توسعه روزافزون فناوری‌ها و تحولی که در مشاغل کنونی شاهد هستیم، می‌تواند به ایجاد برخی شغل‌های جدید یا حذف و تغییر شرایط شغلی برخی مشاغل در آینده منجر شود.

وی تشریح کرد: این امر می‌تواند برخی مشاغل را با خطرهایی روبه‌رو کند و یا به ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال منجر شود که بر همین اساس باید افراد خود را برای این تغییرها آماده کنند و جهاد دانشگاهی هم بر همین اساس به موضوع ورود کرده است.

رسولی از جمله اقدام‌های شاخص جهاد دانشگاهی در بحث توانمندسازی و ارتقای بهره‌وری را تشکیل کانون ارزیابی و توسعه شایستگی عنوان کرد و ادامه داد: سال گذشته چندین دوره در این زمینه با حضور ۱۰۶ نفر از سازمان‌های گوناگون در استان برگزار و ضمن ارزیابی، نقاط قوت و ضعف آنها احصا شده است.

وی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی را بهترین ابزار برای مدیران به منظور جلوگیری از دخالت‌های غیرحرفه‌ای در جذب، به‌کارگیری و ارتقای نیروهای انسانی دانست و بیان کرد: این کانون در نهایت می‌تواند به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی کمک می‌کند تا از بین نیروهای موجود به جذب بهترین شخص اقدام کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل در تشریح موضوع گفت: گاه عامل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یا دوست و آشنا ممکن است به مدیران و سازمان‌ها فشار وارد نمایند که در صورت پایبندی به شاخص‌ها و ارزیابی این کانون، جلوی دخالت‌ها تا حد زیادی گرفته خواهد شد.

وی افزود: شایستگی افراد به صورت کامل حرفه‌ای و بی‌طرف بر اساس شاخص‌های مورد نظر در حیطه‌های مختلف در کانون مورد اشاره سنجش می‌شود و در نهایت به هر شخص کارنامه‌ای جامع تعلق می‌گیرد تا شرکت‌ها و سازمان‌ها در جذب نیرو بهترین انتخاب را داشته باشند.

رسولی عنوان کرد: اقدام دیگر کانون ارزیابی و توسعه شایستگی بررسی مدیران پایه است که به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا جذب نیرو و انتصاب مدیرانشان را به جای توصیه‌ها و سلیقه‌های شخصی و ارتباطات فردی بر اساس شایستگی انجام دهند و بر همین اساس از همه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دعوت می‌شود که اگر می‌خواهند مدیریت منابع انسانی قوی داشته باشند که محور و ستون فقرات فعالیت‌های سازمانی است، از خدمات این کانون استفاده کنند.

وی با اشاره به ارزیابی ۲۷۷ نفر در سال گذشته، تشریح کرد: امور مالیاتی، نوسازی مدارس، شرکت برق، پزشکی قانونی، منابع طبیعی، تعاون و کار، شهرک صنعتی، میراث فرهنگی و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد، دانشگاه محقق اردبیلی و طرح زین الدین از جمله مجموعه‌ها و سازمان‌هایی بودند که از ظرفیت کانون در راستای ارزیابی شایستگی نیروهای انسانی خود استفاده کردند و نشان می‌دهد این مجموعه‌ها به واقع در پی شایسته گزینی هستند که آن را به فال نیک می‌گیریم.‌  

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل تاکید کرد: ارزیابان ترکیبی از نیروهای بومی و غیربومی و متخصص هستند که در چارچوب یک فرایند حرفه‌ای در زمینه مورد نظر اقدام می‌کنند و می‌توانند منشا خیر در آن سازمان‌های مورد نظر باشند.

وی ادامه داد: مرکز نوآوری و شتابدهی از دیگر مجموعه‌های فعال جهاد دانشگاهی اردبیل است که از ایده‌های نوآورانه از مرکزهای علمی، دانشگاهی و محیط‌های عمومی استقبال می‌کند و با استفاده از امکانات استانی و شبکه بزرگ جهاد دانشگاهی کشور و همکاری با سایر مرکزهای علمی و سازمان‌ها کمک می‌کند تا ایده‌ها به مرحله اجرا برسد.

رسولی اظهار کرد: چندی پیش در همین راستا مرکز نوآوری اجتماعی را با همکاری دانشگاه محقق و استانداری در دستور کار داشت که حدود ۵۵ ایده در بحث نوآوری در حوزه آسیب‌های اجتماعی و سایر مسائل مبتلابه مانند بروز خشونت‌های ریز که در استان شایع بوده و رسیدگی به آنها حالت فوریت دارد و ضروری است که به آنها بپردازیم.

وی افزود: سازمان دانشجویان در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی که بر موضوع تربیت دانشجویان از جمله قدرت و تفکر انتقادی با تمرکز بر ابراز وجود و شجاعت ابراز نظر توجه دارد، مناظره‌های دانشجویی را در دستور کار قرار داده که در سیزدهمین دوره آن حدود ۹۶ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف  در قالب ۲۴ تیم چهار نفره مشارکت کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل بیان کرد: در کنار اینها مسابقه ارایه سه دقیقه‌ای سدید در حوزه نوآوری، کتاب، ایده‌های فناورانه و پژوهش را داریم که ویژه دانش‌آموختگان است و پیش از این در حدود ۸۰ کشور برگزار شده و در ایران نیز پا گرفته است.

وی راه‌اندازی دبیرخانه مهندسی فرهنگی استان اردبیل با همکاری استانداری اردبیل در جهاد دانشگاهی را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: همچنین مرکزی برای پشتیبانی قوی از شورای فرهنگ عمومی و برش استانی مهندسی فرهنگی در کنار حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی با تکنیک دلفی و استفاده از شیوه‌های علمی در حال بومی‌سازی آن هستیم. 

رسولی صنایع خلاق و فرهنگی، تشکیل کارگروه توسعه و تسهیل گردشگری در شمال‌غرب و همکاری شبکه‌ای با استان‌های همجوار به مرکزیت اردبیل، مرکز خدمات تخصصی مطالعات شهری با رویکرد علوم انسانی از جمله ترویج نمای اصیل ایرانی و رسانه خلاق شهری، تهیه اصلس گردشگری و بازنگری طرح جامع گردشگری، تشکیل کارگروه طراحی صنعتی در راستای نیازهای صنعتی استان را مورد اشاره قرار داد.

وی با اشاره به طرح پژوهشی تولید نشاسته صنعتی از سیب‌زمینی و تشکیل میز تخصصی نانو در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حذف فلزات سنگین از جمله آرسنیک از آب آشامیدنی، یخ‌زدایی از معابر در دمای منفی ۳۵ درجه سانتی‌گراد و حذف اثرهای زیانبار نمک‌پاشی معابر، تصفیه آب و پساب‌های صنعتی، تولید روغن موتور و استخراج کلاژن از جمله موضوع‌هایی است که دانش فنی آن به طور انحصاری در اختیار پژوهشگران جهاد دانشگاهی اردبیل بوده و هر یک با درصد پیشرفت متفاوت در مراحل گوناگون آزمایش و امضای قرارداد با دستگاه‌های مربوطه برای تجاری‌سازی قرار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha