ساری- ایرنا- استاندار مازندران نسبت به وابستگی استان به تامین بذور گواهی شده محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: باید از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان درتامین بذور گواهی شده به کار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز پنجشنبه در جلسه شورای کشاورزی مازندران با اظهار این که همواره مزیت برتر رونق اقتصادی استان فعالیت های کشاورزی است، افزود: این که کمتر از ۴۰ درصد از بذرهای مورد نیاز محصولات کشاورزی استان به صورت گواهی شده در استان تولید و توزیع شود، پذیرفتنی نیست.

استاندار مازندران با اظهار این که بررسی ها نشان می دهد که تسهیلات بانکی استان به موارد غیر ضروری داده می شود، ادامه داد:‌ باید با همکاری شرکت های دانش بنیان و کشاورزان پیشرو در تولیدات بذور کشاورزی به صورت جدی وارد شویم.

نوری با تاکید بر این که شرکت های دانش بنیان نیز باید با اهتمام همه جانبه ورود پیدا کنند، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی بذرهای کشاورزی باید مقاوم در مقابل آفات، کم آب بر و عملکرد بالا را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: امروز کشاورزان این خطه بزرگترین مزیت اقتصادی استان را مدیریت می کنند، بنابراین باید در همه بخش ها مورد اهتمام قرار بگیرند.

وی با اشاره به این که بازرگانی و بازار محصولات کشاورزی مازندران باید ساماندهی شود، تصریح کرد: کشاورزان و دست اندرکاران بازار محصولات کشاورزی استان نباید مقابل هم باشند.

نوری بیان کرد: بسته های کاری در جهاد کشاورزی مازندران باید با همکاری انجمن ها، اتحادیه ها و تعاونی های روستایی تدوین شود، وجود دانشگاه کشاورزی، مراکز متعدد تحقیقاتی کشاورزی و دانش آموختگان بخش کشاورزی، ظرفیت های بالایی برای استفاده بهینه از فرصت مزیت دار بخش کشاورزی مازندران هستند.

استاندار مازندران با اشاره به این که بانک‌ها شریک خوبی برای کشاورزی نیستند، بر لزوم حمایت بیشتر صندوق حمایت کشاورزی مازندران به صورت ویژه تاکید کرد.

نوری با بیان این که بر اساس برسی های صورت گرفته با وجود امکانات و تجهیزات قابل توجه در شرکت تعاون روستایی مازندران، اما این نهاد دولتی به درستی ماموریت های خود را انجام نمی دهد، گفت: دستگاههای دولتی نباید نسبت به ماموریت های خود بی توجهی کنند.

وی ادامه داد:‌ این که دستگاههای دولتی با شرکت های زیر مجموعه خود داد و ستد و تسهیلات پرداخت کنند، خلاف قانون است.

استاندار مازندران به اهمیت ساماندهی بازار داخلی و صادرات مرکبات اشاره کرد و گفت: رنگ افزایی و سبز زدایی مرکبات به دلیل خطرات شیمیایی و امنیت سلامت غذایی ممنوع است.

وی با بیان این که با همکاری بانک های استان مازندران تسهیلات مورد نیاز از طریق صندوق حمایت کشاورزی و اتحادیه باغداران با هدف رونق بازار مرکبات در دستور کار قرار دارد، گفت: باغداران نباید دغدغه فروش محصولات خود را داشته باشند.

وی از سورتینگ داران و صادر کنندگان مرکبات مازندران خواست تا از فرصت بازار هدف کشورهای منطقه به خصوصحشابه دریای خزر استفاده کنند.

مازندران دارای ۴۷۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت است که سالانه حدود ۱۸۰ هزار هکتار زیر کشت پاییزه گندم، دانه های روغنی کلزا، جو، سویا و انواع علوفه می رود.

سالانه بیش از هشت میلیون تن محصولات زراعی و باغی در مازندران تولید می شود که سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن را محصولات زراعی تشکیل می دهد.