تبریز- ایرنا- وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت وفاق ملی یعنی همه ایرانیان بدون توجه به رنگ، نژاد، مذهب و جنسیت از حقوق برابر برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا، «سیدرضا صالحی امیری» روز پنجشنبه در نشست با بانوان کارآفرین آذربایجان شرقی با اشاره به تاریخچه تشکیل دولت وفاق از ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل در دوران هخامنشیان و ادامه آن در دولت صفویان در ایران، افزود: تمدن ایرانی با شعار وفاق جهانی آغاز شد و توانست ۷۲ ملت را با ۷۲ زبان، نژاد، رنگ و جنسیت به وفاق دعوت کند.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی گفتمان دولت پزشکیان، وفاق است، اظهار کرد: وفاق یعنی همگرایی، همدلی و همنوایی همگان و پرهیز از حاشیه و حرکت در متن، یعنی شرافت، اخلاقیت و دوری از نفاق و رذیلت است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه جوهر وفاق، معرفت و فضیلت است، گفت: جوهر انشقاق، رذیلت است و تجربه ۱۴ دهه نشان داده که در فضای تفرقه و انشقاق، توسعه شکل نمی گیرد.

صالحی امیری، ادامه داد: با توجه به تجربه تاریخی، امروز دولت به این باور رسیده که برای اینکه جامعه به مقصد و مقصود برسد و سرعت توسعه بیشتر شود همه باید به یک باور برسیم و آن اینکه بدون یکدیگر ایران ساخته نمی شود.

بزرگترین نیاز جامعه کنونی، عدالت جنسیتی است

وی با تاکید بر پرهیز از تفرقه افکنی، انگ زنی و انتقام جویی و رسیدن به همدلی و همگرایی، یادآور شد: در وفاق از عدالت صحبت می شود و بزرگترین عدالت مورد نیاز جامعه کنونی عدالت جنسیتی است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اینکه برای زنان تعیین تکلیف کنیم به معنای توهین به نیمی از جامعه است چون که زنان و مردان ایرانی، کرامت خود را از خدا گرفته اند نه از خلق خدا.

صالحی امیری، افزود: در زمان کنونی سه نگاه در حوزه زنان شکل گرفته که یکی از آن ها نگاه تحجر و جمود است که در آن باور وجود دارد که نیمی از جامعه در خانه ها محبوس باشند و نباید فکر و اندیشه کرده، قلم بزنند و هنر نمایی کنند.

وی اظهار کرد: نگاه دوم ولنگاریسم است و در آن معتقد هستند که زنان باید تصویری داشته باشند که در جامعه غربی از آن به عنوان فمینیست و در جامعه شرقی به عنوان نهلیسم یاد می شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در نگاه سوم که ما به آن باور داریم، نگاه به زنان باید عقلانی و انسانی باشد، گفت: سیاست دولت پزشکیان خارج از معادلات سیاسی، نگاه انسانی به زنان است.

صالحی امیری، ادامه داد: دولت وفاق ملی معتقد است که همه زنان باید در همه ارکان نظام حضور داشته باشند و بدون حضور نیمی از جامعه، قطار توسعه نمی تواند به مقصد و مقصود برسد.

وی تاکید کرد: امروز باید به این باور برسیم که از دوران تبعض جنسیت خارج شویم و به عدالت برسیم و ذهنیت تحجر باید از جامعه ایران زدوده شود زیرا که مبانی اعتقادی، اندیشه فلسفی و مبانی اخلاقی عنصری به نام تبعیض را به رسمیت نمی شناسد.

صالحی امیری، افزود: زنان ایرانی تبار خود را از حضرت فاطمه (س) گرفته اند و امروز در دنیای اسلام به حضرت علی(ع) و عدالت او افتخار می کنیم در کنار آن حضرت فاطمه زهرا(س) پرچمدار زنان جهان است.

۷۵ درصد تولیدکنندگان حوزه صنایع دستی را زنان تشکیل می دهند

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: طبق آمار ارایه شده از حوزه صنایع دستی، در زمان کنونی ۷۵ درصد از شاغلان این حوزه را زنان تشکیل می دهند و با ادامه این سیر در آینده نزدیک بیش از ۹۰ درصد تولیدکنندگان این حوزه، زنان خواهند بود.

صالحی امیری، با تاکید بر اینکه ما موظف هستیم موانع را از مسیر تولیدکنندگان این حوزه برداریم، ادامه داد: این حوزه، شامل هنر، خلاقیت، صنعت و تجارت است و اراده این وزارتخانه برداشتن سریع این موانع از مسیر تولیدکنندگان است.

وی با اشاره به اینکه سه مشکل جدی در حوزه صنایع دستی وجود دارد، یادآور شد: باید زنجیره ارزش این صنایع بازتعریف و مسیر بازاریابی آن ها شناسایی شود، صنایع دستی با سرعت از مرزها به خارج و بازارهای کشورهای آسیای میانه و قفقاز، حوزه خلیج فارس و اروپا صادر شود و تسهیلات لازم به شاغلان این حوزه ارایه شود.

واحد درسی شناخت فرهنگ و تمدن آذربایجان در مدارس آنی منطقه گنجانده شود

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه سرزمین آذربایجان به لحاظ برخورداری از ظرفیت های غنی تاریخی، فرهنگی ، ادبی، شعر، هنر و صنایع دستی در دنیا به مثابه نگینی درخشان می درخشد، گفت: ایران بدون آذربایجان و آذربایجان بدون تبریز ابتر است.

صالحی امیری، با بیان اینکه آذربایجان و تبریز در ۲ نقطه تاریخی شامل دوران مشروطیت و انقلاب اسلامی باعث نجات ایران شده است، افزود: این خطه در طول تاریخ پرچمدار مبارزه با استبداد بوده است.

وی با اشاره به نجاتبخشی این جغرافیا در تاریخ ایران، اظهار کرد: موسوولان و متولیان دانشگاه ها و آموزش و پرورش باید ۲ واحد درسی شناخت فرهنگ و تمدن آذربایجان را در دروس آموزشی بگنجانند و در لابه لای کتاب ها نوشته شود که این جغرافیا چه تحولات بزرگی را در ایران رقم زده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی که در تبریز حضور دارد عصر دیروز چهارشنبه سومین نمایشگاه بین المللی گردشگری و یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی را در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تبریز افتتاح کرد.

امروز با حضور صالحی امیری از ۱۰ هزار سکه اهدایی به موزه آذربایجان در تبریز رونمایی شد.