سمنان - ایرنا - اجرای ۲۳۱ هکتار آبیاری کم‌فشار در شهرستان سرخه و ۱۳ هکتار آبیاری قطره‌ای در میامی، یعنی در غرب و شرق استان سمنان برنامه‌ریزی شد. طرح‌هایی که در میامی تحویل شد و در سرخه در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی سرخه روز پنجشنبه از آغاز عملیات اجرایی گام سوم طرح آبیاری کم‌فشار عمومی روستای لاسجرد خبر داد و گفت: این طرح در ۲۳۱ هکتار برنامه‌ریزی شده است.

عباس غفوریان بیان کرد: با توجه به وسعت بالای طرح و مدیریت در توزیع حقابه، طرح آبیاری کم‌فشار عمومی لاسجرد در سه مرحله تعریف شد که در این گام لوله‌گذاری مسیرهای فرعی به طول حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر در حال اجرا است.

وی افزود: تاکنون پنج هزار و ۵۰۰ متر لوله گذاری مسیرهای اصلی طرح اجرا شد و حدود ۱۲۰ هکتار آن قابلیت بهره‌برداری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سرخه گفت: با توجه به اینکه بخش زیاد آب بخش کشاورزی از چشمه لاسجرد به دلیل سنتی بودن چشمه‌ها هدر می‌رفت و با اجرای این طرح حداقل ۵۰ درصد بهره‌وری افزایش می‌یابد.

تحویل ۲ سامانه آبیاری قطره‌ای در میامی

مدیر جهاد کشاورزی میامی نیز از تحویل موقت ۲ سامانه آبیاری در این شهرستان خبر داد و گفت: مجموع مساحت این طرح‌ها ۱۳ و ۹ دهم هکتار است.

محمد حسینی گفت: تحویل موقت این ۲ طرح سامانه نوین آبیاری در میامی با حضور ناظر عالی سامانه‌های نوین آبیاری سازمان جهادکشاورزی استان سمنان انجام شد.

وی بیان کرد: سامانه نوین این ۲ طرح، یکی در گستره هفت و ۲ دهم هکتار و دیگری در گستره ۶ و هفت دهم هکتار اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف و جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی و ارتقای بهره‌وری آبیاری برخی از مزایای اجرای سامانه نوین آبیاری است. این دست طرح‌ها موسوم به نوار تیپ در مزارع و سامانه موضعی موسوم به قطره‌ای در باغ‌ها اجرا می‌شود و اجرای این طرح‌ها باعث افزایش بهره‌وری تولید و کاهش مصرف آب می‌شود که با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کاهش توان منابع آبی اهمیت قابل توجهی دارد و علاوه بر کاهش هزینه های تولید، منتج به افزایش تولید در واحد سطح می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی میامی گفت: با توجه به کاهش دبی پروانه‌های چاه‌های کشاورزی و به منظور استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش بهره‌وری مصرف آب، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در دستور کار است و با همکاری و مشارکت و استقبال کشاورزان در این شهرستان در حال اجرا است.

به گزارش ایرنا، استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار گستره استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.