تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۳

ساوه - ایرنا - معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه گفت: پوکی استخوان باعث می‌شود استخوان‌ها ضعیف و شکننده شوند، به طوری که حتی در نتیجه یک عطسه یا یک حرکت ناگهانی به راحتی می‌شکنند.

رضا نظری روز شنبه به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آمارهای جهانی نشان می دهد از هر سه زن، یک نفر و از هر پنج مرد ۵۰ ساله و بالاتر یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود.

وی افزود: آمارها، پوکی استخوان بانوان را بیشتر از سایر گروه ها درگیر می‌کند و توجه ویژه به این قشر به ویژه تغذیه برای جلوگیری از ابتلا ضروری است.

نظری با بیان اینکه شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان می‌تواند تهدید کننده زندگی و عامل اصلی درد و ناتوانی طولانی مدت باشد یادآورشد: ناتوانی ناشی از پوکی استخوان بیشتر از آن چیزی است که در اثر سرطان ایجاد می‌شود و قابل مقایسه با انواع بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالا است.

معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه به ۲۸ مهر مصادف با ۲۰ ام اکتبر به عنوان روز جهانی پوکی استخوان اشاره و اضافه کرد: پوکی استخوان به طور خـاموش و بی‌سروصدا اتفاق می‌افتد و بیشتر اوقات هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد.

دکتر نظری گفت: پوکی استخوان (استئوپروز) ارتباط مستقیمی با افزایش سن، مصرف سیگار، سابقه شکستگی‌ها و بیماری‌های کبدی و کلیوی دارد.

وی یادآورشد: اهمیت موضوع موجب می‌شود تا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، مراکز پ‍ژوهشی و انجمن های علمی با هدف ظرفیت‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت کاهش بروز و تشخیص به هنگام بیماری همه ساله همگام با سایر کشورهای جهان به بزرگداشت این روز جهانی با شعار " هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی تر " اقدام کنند.

این معاونت اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه‌هایی می‌تواند در جهت افزایش آگاهی عمومی و تخصصی مردم در خصوص پیشگیری از این بیماری خاموش به شدت کارآمد و مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: برای داشتن استخوان های سالم و آینده ای بدون شکستگی باید هر فرد ۵ مورد شامل ورزش، تغذیه، سبک زندگی سالم، آگاهی از عوامل خطر پوکی استخوان و درمان پوکی استخوان را در زندگی خود به کار ببندد.

نظری گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای ارزیابی خطر پوکی استخوان ، محاسبه کلسیم مصرفی و دریافت مطالب مهم و آموزشی در خصوص پیشگیری از پوکی استخوان تارنمای https://osteoday.ir را ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به آن علاوه بر دریافت آموزش، ارزیابی‌های اولیه را نیز انجام دهند.

دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی ساوه هم اکنون در حال ارایه خدمات درمانی و بهداشتی به حدود ۴۰۰ هزار نفر در شهرستان های ساوه و زرندیه است.

همچنین هم اکنون حدود ۶۰۰ دانشجو در رشته‌های مختلف از جمله پزشکی، پرستاری و مامایی، اتاق عمل، بهداشت حرفه‌ای محیط کار، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، فناوری اطلاعات سلامت و فوریت‌های پزشکی در حال تحصیل هستند.