پوکی استخوان بیماری شایع اما پنهان در مازندران

ساری- ایرنا- پوکی استخوان یک نوع بیماری است که در آن استخوان‌های فرد شکننده شده و در نتیجه آن خطر شکستن خود به خودی استخوان‌ها افزایش می‌یابد این بیماری سومین عامل مرگ‌ومیر بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها در عصر حاضر است.

به گزارش ایرنا، ‌ پوکی استخوان که از بیماری های نوپدید و پیامد زندگی ماشینی هزاره سوم است، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته است تا درباره گسترش روزافزون این بیماری و تبدیل آن به یک معضل بزرگ برای جوامع هشدار دهد.

پوکی استخوان یا دراصطلاح پزشکان فرنگی استئوپروز از زمان شروع کاهش تراکم استخوان ها دربدن فرد مبتلا تا بروز اولین نشانه ها و علایم آن روندی تدریجی دارد و این موضوع درکنار عوارض و هزینه های سنگینی که به مبتلایان، خانواده آنان و بطور کلی ارگان های بهداشتی و درمانی جوامع تحمیل می کند سبب شده که از آن به عنوان بیماری خاموش قرن یاد شود.

استئوپروز از بیماری های بسیار خطرناک قرن محسوب می شود که درصورت پیشرفت آن عوارض نامطلوبی چون شکستن سریع استخوان ها، زمین گیر شدن فرد و در نهایت در مراحل بسیار پیشرفته و درگیر کردن دیگر اعضا و ارگان های حیاتی بدن حتی مرگ بیمار مبتلا را هم به دنبال خواهد داشت.
شدت گسترش و پیامدهای نامطلوب بیماری به حدی است که روز بیستم اکتبر میلادی مصادف با ۲۹ مهرماه به عنوان روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است.

کارشناسان، شیوه و سبک زندگی مانند بی تحرکی و کم تحرکی، نرسیدن کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی به بدن، افزایش استفاده مردم از موادی چون قهوه، دخانیات و مشروبات الکلی را از علل مهم بروز پوکی استخوان در انسان به عنوان ارمغان ناخوشایند زندگی پرهیاهو و پیچیده ماشینی در دنیای امروز ذکر می کنند.

پوکی استخوان بیماری شایع اما پنهان در مازندران

دکتر مسعود شایسته آذر، متخصص ارتوپدی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در تمام جوامع دنیا وقتی سن متوسط جامعه بالا می رود پوکی استخوان بیشتر در خانم های بالای ۵۰ تا ۶۰ سال و به ندرت در آقایان رخ می دهد.

وی ادامه داد: پوکی استخوان بیماری خاموش و بدون علامت است و زمانیکه استخوان ضعیف شده با ضربه بسیار ناچیز می شکند و دچار مشکل می شود فرد به این بیماری پی می برد.

این متخصص ارتوپدی توضیح داد: مهمترین شکستگی ها در ستون فقرات موجب قوز شدن در سنین بالاتر و شکستن ران و مچ دست می شود که تعدد شکستگی ها در افراد مسن برای سازمان های بهداشتی درمانی هزینه های هنگفتی به بار می‌آورد.

وی گفت: درمانگاه استئوپاد مرکز تحقیقات ارتوپدی مستقر در بیمارستان امام خمینی ساری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن عقد تفاهم نامه ی همکاری با پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم از آذرماه سال ۱۴۰۱ شروع به ارائه خدمات گسترده در زمینه تشخیص پوکی استخوان و شروع درمان و نیز آموزش بیمارانی که با شکستگی ناشی از پوکی استخوان به این مرکز درمانی مراجعه کردند، ‌انجام داده است.

به گفته دکتر شایسته آذر هدف از راه اندازی این مرکز شناسایی عارضه پوکی استخوان، آگاهسازی جامعه نسبت به این بیماری قبل از مستولی شدن آن و درمان بیماری و همچنین ارائه خدمات به بیماران مبتلا به پوکی استخوان و در کنار درمان شکستگی اعمال اقدامات برای جلوگیری از شکستگی مجدد است.

وی اظهار کرد: بانوان بالای ۶۰ سال، افراد مصرف کننده طولانی مدت کورتون، افرادی که با ضربات کم انرژی دچار شکستگی شدند می توانند با مراجعه به درمانگاه استئوپاد مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ساری از مرکز تخصصی بررسی و درمان پوکی استخوان استان مازندران با تعرفه دولتی خدمات دریافت کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پس از اخذ عکس تراکم استخوان باتوجه به جواب عکس های اخذ شده دارو درمانی انجام می شود و روند درمان ۲ ساله پیگیری می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha