زاهدان - ایرنا - مرزی بودن سیستان و بلوچستان در حالی یک ظرفیت بی نظیری در این استان پهناور برای توسعه صادرات و رونق اقتصاد است که تنها راه عدم وابستگی به بیگانگان تولید ثروت و استفاده از ظرفیت‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، مرزی بودن سیستان و بلوچستان ظرفیت بی نظیری است که نصیب کمتر استانی در کشور شده و این استان دیار رنگین کمان اقوام و ادیان دیرگاهیست که از این نعمت برخوردار بوده و شاهراه و دروازه‌ای برای تردد و حمل و نقل محسوب شده و علاوه بر برخورداری از این مزیت داشته ها و ظرفیت‌های غنی و ارزشمندی دارد که بواسطه مرز می‌تواند به اقصی نقاط جهان رسانده و استان را به مرز شکوفایی و پیشرفت برساند.

بازارچه‌های مرزی به عنوان یکی از اهرم‌های مهم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار، در سال‌های گذشته پیوسته تاثیر قابل توجهی در فعالیت‌های اقتصادی داشته‌اند.

کمک به رونق بخشیدن تولید کالاهای داخلی در استان‌های مرزی، برقراری روابط حسنه و حسن همجواری با مردم مرزنشین، کمک به توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه از دیگر محورهای مورد توجه برای برپایی بازارچه‌های مرزی بوده است.

مرز و بازارچه‌های مرزی یکی از ظرفیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان بوده تا مردم این استان که در بسیاری از شاخص‌ها فاصله زیادی با شرایط مطلوب یا حتی میانگین کشوری دارند، چشم امید به این ظرفیت داشته باشند.

وجود بازارچه‌ها و گذرهای مرزی مزیت دیگر استان پهناور سیستان و بلوچستان برای صادرات محصولات غیرنفتی است و این بازارچه‌های مرزی فرصتی بی‌نظیر برای افزایش صادرات هستنددر سال‌های اخیر با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار، بازارچه‌های شهرهای مرزی کشور، جایگاه ویژه‌ای از لحاظ ارزش اقتصادی و همچنین جذب گردشگران، به دلیل داشتن شرایط مناسب از جمله صدها کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه، پیدا کردند.

با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور و موضوع بیکاری یکی از معضلات جدی آن است، راه‌اندازی بازارچه‌ها و گذرگاه‌های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم مرزنشین منطقه را رونق داد و از مهاجرت مردم این دیار و پیدایش پدیده نامبارک حاشیه نشینی هم جلوگیری کرد.

وجود ۱۳ بازارچه مرزی مصوب از جمله ظرفیت‌های بی نظیر سیستان و بلوچستان است که در صورت توجه به آن می توان شاهد توسعه اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته و حتی کشور بود.

در این بین؛ اما نبود برخی امکانات رفاهی در بازارچه و خرابی جاده مواصلاتی کار را برای تردد رانندگان و فعالیت برخی از این بازارچه ها سخت کرده، در حالیکه توجه بیشتر به امکانات رفاهی برای رانندگان، تجار و ایجاد جاده ترانزیتی مناسب جهت عبور و مرور کامیون‌ها می‌تواند رشد صادرات در این منطقه را افزایش دهد.

هر چند عوامل مختلفی در پیشرفت یک کشور و استان مؤثر است؛ اما موضوعی مثل صادرات که علاوه بر اشتغال‌زایی و رونق تولید، ارزآوری هم دارد، یکی از راه‌های اثبات شده برای توسعه است، راهی که در سیستان و بلوچستان تا حدی سپری شده است.

بازارچه‌های مرزی پیشین سیستان و بلوچستان رکورددار صادرات شد

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازارچه‌های مرزی پیشین با ۶۰ درصد و بازارچه‌های مرزی کوهک با ۴۵ درصد بیشترین رشد در صادرات نسبت به مشابه سال قبل داشته‌اند.

مبین علی میر از روند روبه‌رشد صادرات و واردات کالا در بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: صادرات کالا از بازارچه‌های مرزی استان به بیش از ۶۳ هزار تریلی و ۱۲ هزار وانت رسیده است.

وی ادامه داد: در افق تعریف شده این بازارچه‌ها برای سالجاری صادرات حداقل ۱۳۵ هزار دستگاه تریلی کالا از بازارچه‌ها مدنظر قرار دارد.

مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: واردات دام و لاشه از بازارچه‌های زمینی و دریایی استان به بیش از ۷۰ هزار رأس رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نقش فزاینده‌ای در تنظیم بازار گوشت استان و کشور ایفا می‌کند، گفت: تمامی رویه‌های خرده‌فروشی و کوله‌باری در بازارچه‌ها فعال شده و تلاش‌های چشمگیری در راستای رفع مشکلات برداشته شده و امید داریم با رفع موانع و ایرادات تحول شگرف در حوزه تجارت مرزنشینی نیز رخ دهد.

بیشتر بخوانید:

رونق تجارت و رفاه مرزنشینان سیستان و بلوچستان با توسعه بازارچه‌های مرزی

رونق بازارچه مرزی کوهک در گرو توسعه زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی

سیستان و بلوچستان دروازه تجارت پاکستان با خاورمیانه

استفاده بهینه از فرصت مرز در صادرات

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: مرزهای استان با کشورهای همسایه باید مرز اقتصادی و محل صادرات و واردات شوند، چرا که هرچه اقتصاد را رونق دهیم امنیت ارتقاء خواهد یافت.

محمد کرمی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که تمام مرزهای ما به دروازه واردات و صادرات تبدیل شوند و با وجود داشتن مرز با کشورهای دیگر و حتی داشتن دیوار از ظرفیت‌های کشورهای همسایه استفاده کنیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های کشورهای دیگر، افزود: در کنار هم بودن کشورهای اسلامی بسیار مهم است و این ظرفیت و فرصت بسیار خوبی برای توسعه همه ابعاد و بخش‌ها است.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از فرصت مرز در صادرات باید استفاده بهینه کرد و علاوه بر تولیدکننده، صادرکننده نیز باشیم، مرز برای این استان فرصت بوده و باید به‌عنوان یک صادرکننده مسائل را ساماندهی و تولیدات بومی را در اولویت صادرات قرار دهیم.

وی با بیان اینکه تنها راه عدم وابستگی به بیگانگان تولید ثروت و استفاده از ظرفیت‌ها است، گفت: برخی واحدها صادرات دارند و باید این مهم را توسعه دهند، اداره کل صنعت، معدن و تجارت باید این موضوع را پیگیری کند و کوتاهی قابل‌پذیرش نیست.