سمنان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: کمبودی در زمینه تامین علوفه و نهاده‌دامی در این استان وجود ندارد و طی ماه‌های گذشته نهاده‌ها به میزان کافی و با ثبات قیمتی لازم در بازار وجود داشته است.

حمیدرضا عادل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهاده‌های دامی از جمله ذرت، جو و کنجاله سویا با نرخ مصوب دولتی در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد و طی چند ماه گذشته نهاده در بازار حتی کمتر از نرخ مصوب دولتی نیز عرضه می‌شود.

وی بدون اشاره به میزان نهاده دامی عرضه شده در استان سمنان به نرخ مصوب دولتی در نیمه نخست ۱۴۰۳، ادامه داد: علوفه و نهاده دامی در فصل بهار به دلیل سرسبزی طبیعت قیمت کمتری دارد و به مرور در فصل زمستان با کاهش علوفه‌های سبز از جمله یونجه، قیمت نهاده دامی کمی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان در قیمت‌گذاری گوشت قرمز وظیفه‌ای ندارد، بیان کرد: بخش بازرگانی سازمان جهادکشاورزی و اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم بازار عرضه تکلیف قانونی دارند.

وی اضافه کرد: خشکسالی در چند سال گذشته و حدف ارز ترجیحی، موجب کاهش جمعیت دام مولد شد، اما این کاهش منجر به کمبود گوشت در مراکز عرضه و قصابی‌ها نشد، چرا که در مراکز عرضه گوشت قرمز فراوان وجود دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: مشکل اساسی بهره‌برداران در حوزه دامپروری فقط علوفه نیست، بلکه در زمینه تامین هزینه کارگر، چویان، بهداشت و حمل و نقل نیز مشکلاتی وجود دارد.

استان سمنان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند. ۶۰ درصد دام استان متعلق به عشایر است و سالانه ۹ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر تولید می‌شود.

امنیت غذایی بسیار مهم است و تهدیدات در این حوزه همیشه در وزارت جهادکشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.