۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۴
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 85632044
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

برآورد برداشت ۳۰۰ تن سنجد از باغ‌های شاهرود

۲۸ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۳۴
کد خبر: 85632044
برآورد برداشت ۳۰۰ تن سنجد از باغ‌های شاهرود

شاهرود - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: برداشت ۳۰۰ تن سنجد از ۸۴ هکتار باغ‌های بارور این شهرستان پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید آقابیکی روز شنبه درباره وضعیت تولید سنجد در شهرستان شاهرود به رسانه‌ها اظهار کرد: این شهرستان قطب تولید سنجد در استان سمنان است.

وی با اشاره به وجود ۱۶۷ هکتار باغ سنجد در شاهرود، افزود: از این سطح ۸۴ هکتار بارور و ۸۳ هکتار غیربارور است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان، امسال پیش‌بینی برداشت ۳۰۰ تن محصول سنجد از باغ‌های این شهرستان برآورد می‌شود.

وی به مهم‌ترین ارقام سنجد کشت شده در شاهرود اشاره کرد و گفت: کلاغی، عنابی و محلی از مهم‌ترین ارقام سنجد تولیدی در باغ‌های این شهرستان است.

وی با اشاره به زمان برداشت محصول سنجد، اظهار کرد: برداشت سنجد از اوایل مهر آغاز می‌شود و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد. بخشی از محصول سنجد به صورت تازه‌خوری مصرف شده و بقیه در صنایع تبدیلی فرآوری می‌شود.

به گزارش ایرنا، درخت سنجد در باغ‌ها و حاشیه زمین‌های زراعی به عنوان بادشکن کشت می‌شود و میوه آن به علت فواید فراوان درمانی، خواهان زیادی دارد.

درخت سنجد در برابر شوری خاک و کم‌آبی مقاومت زیادی دارد. سنجد یک ماده غذایی مفید برای دستگاه گوارش است. پودر سنجد یا سویق معده را تقویت و مکانیسم صفرا را مهار می‌کند و از این طریق موجب جلوگیری از تهوع و استفراغ می‌شود.

سنجد سموم معده و روده را رفع می‌کند. سنجد حاوی کارتینوئیدها و پلی‌فنول‌ها است که این مواد برای درمان زخم معده مفید و موثر هستند. پودر سنجد حاوی فیبر بالایی است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند مفید است.

یکی دیگر از خواص پودر سنجد تقویت سیستم ایمنی است. از مهم‌ترین خواص سنجد برای کودکان رفع کمبود ویتامین C در آن‌ها و ممانعت از حضور و ورود عفونت به بدن کودکان است. با ترکیب شیر و پودر سنجد می‌توان به استحکام استخوان کودکان در حال رشد کمک کند و علاوه بر این این ترکیب می‌تواند در رفع سکسکه در کودکان نیز نقش مفیدی داشته باشد.

شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان دارای ۳۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی است که از این میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن باغ می‌باشد.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت زمین‌های استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زراعت و بقیه در مرحله آیش است و حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha