سمنان - ایرنا - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: سمنان جزو سه استان برتر کشور در شاخص اجرای طرح ملی هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین است.

حمیدرضا عادل روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حفظ عملکرد مطلوب سمنان با اجرای مستمر طرح هویت‌دار شدن دام با اهتمام در سازمان جهاد کشاورزی این استان پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش عمده دام در استان سمنان با پلاک‌کوبی هویت‌دار شدند، اما جمعیت دامی به طور مستمر در حال حذف و زایش است و بر همین اساس، روند پلاک‌کوبی باید مستمر باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: کارشناسان جهادکشاورزی و امور عشایری متولیان و مجریان طرح پلاک‌کوبی محسوب می‌شوند.

وی اظهار کرد: کارشناسان پلاک‌کوبی دام با حضور در روستاهای استان سمنان با هزینه کمتر نسبت پلاک‌کوبی در محل اقدام می‌کنند.

به گفته وی، ارایه خدمات به دامداران مانند پرداخت وام، تخصیص نهاده دامی و تمدید پروانه‌ها منوط به اجرای طرح پلاک‌کوبی دام است و انتظار می‌رود دامداران در اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان بیان کرد: کاهش سرقت دام سبک و تسریع در شناسایی صاحبان دام‌های سبک در محموله های قاچاق‌ احتمالی احشام از جمله مزیت‌های پلاک‌کوبی دام است.

بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۷۰۰ رأس دام سنگین دارند.

امنیت غذایی از شاخص‌های اساسی امنیت در هر کشوری است و تهدیدات در این حوزه همیشه در وزارت جهادکشاورزی مورد بررسی قرار می گیرد.

استان سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.