تهران- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه هند گفت: نمایندگان دهلی‌نو و پکن برای ترتیب گشت‌زنی در مناطق مورد مناقشه موسوم به خط کنترل واقعی (LAC) به توافق جدیدی دست یافتند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از تارنمای خبری تلویزیون هند، ویکرام میسری، اعلام کرد: هند و چین بر سر مسائل مربوط به خط کنترل واقعی (LAC) به توافق رسیدند و هر دو طرف توافق کردند گشت زنی را از سر بگیرند.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج مذاکراتی که در چند هفته گذشته انجام شده است و با حل مسائلی که در سال ۲۰۲۰ به وجود آمده بود، توافقی در مورد چارچوب گشت زنی در امتداد خط کنترل واقعی در مناطق مرزی هند و چین حاصل شده است و ما اقدام های بعدی را در این زمینه انجام خواهیم داد.

تنش مرزی هند و چین

سربازان هندی و چینی در برخی نقاط درگیری در شرق لدخ در بن بست قرار دارند، در حالی که دو طرف پس از گفت‌وگوهای دیپلماتیک و نظامی گسترده، از چندین منطقه خارج شدند.

هند مدعی است که روابطش با چین نمی تواند عادی باشد مگر اینکه در مناطق مرزی صلح برقرار شود.

اطلاعیه مهم قبل از نشست بریکس

بیانیه اصلی وزارت امور خارجه هند یک روز پیش از سفر نارندرا مودی، نخست وزیر هند به روسیه برای حضور در اجلاس سران بریکس در شهر کازان منتشر شد.

پیش‌بینی می‌شود که مودی با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین، دیداری داشته باشد، هرچند این موضوع هنوز به طور رسمی از سوی هر دو طرف تایید نشده است.

اوایل ماه گذشته میلادی، چین گفت: دو طرف توانسته‌اند «اختلافات» را کاهش دهند و «برخی تفاهمات» را در مورد خروج نیروها از نقاط مستعد درگیری برای پایان دادن به بن بست در شرق لدخ ایجاد کنند.

دو طرف موافقت کردند گفت وگو را برای دستیابی به یک تاریخ اولیه برای ثبت یک قطعنامه قابل قبول برای هر دو طرف ادامه دهند.