۹ شهریور ۱۴۰۲، ۶:۴۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85216315
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کوالالامپور :  نقشه جدید چین در زمینه اراضی هند و مناطق دریایی مالزی غیرقابل قبول است

تهران- ایرنا- کوالالامپور اعلام کرد که نقشه جدید چین در مورد اراضی هند و مناطق دریایی مالزی حاوی «ادعاهای یکجانبه» و «غیرالزام‌آور» است.

به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس نوشت که این نقشه که پیش از نشست هفته آینده سران گروه ۲۰ در دهلی نو و احتمال حضور رئیس جمهوری چین در این نشست منتشر شده، حاوی ادعاهای چین در مورد اراضی هند و مناطق دریایی مالزی در نزدیکی جزیره بورنئو است.

وزارت خارجه مالزی چهارشنبه گفت که این نقشه الزام‌آور نیست.

این وزارتخانه خواستار حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره و به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز و منطقی شد.

هندی‌ها نیز به این نقشه اعتراض کرده و معتقدند چین در این نقشه تمام ایالت آروناچال پرادش، آکسای چین و سایر بخش‌های قلمرو هند را جزو مرزهای خود نشان داده است.

سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند، ادعاهای چین را بی‌اساس خواند و گفت: ما این ادعاها را رد می‌کنیم زیرا هیچ مبنایی ندارند.

وی افزود: این عادت قدیمی دولت چین است. با منتشر کردن نقشه‌هایی با بخش‌هایی از هند، هیچ چیز تغییر نمی‌کند. از نظر دولت ما کاملاً واضح است که قلمرو ما چیست و ادعاهای پوچ، قلمرو دیگران را متعلق به شما نمی‌کند.

این نقشه تنها چند روز پس از دیدار نارندرا مودی نخست وزیر هند با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین و بحث در مورد حل و فصل وضعیت مرزی منتشر شده است.

مودی در این دیدار «بر حفظ صلح و آرامش در مناطق مرزی تاکید کرد و گفت که رعایت خط کنترل واقعی (LAC) برای عادی‌سازی روابط چین و هند حائز اهمیت است.»

چین و هند همچنان بر سر خط کنترل واقعی (LAC) در جامو و کشمیر اختلاف دارند و اختلافات آنها حل نشده است.

در پی درگیری‌هایی که ژوئن ۲۰۲۰ در این منطقه رخ داد دستکم ۲۰ تن از سربازان ۲ طرف کشته شدند.

خط کنترل واقعی یک خط جداسازی است که قلمرو تحت کنترل هند را از قلمرو تحت کنترل چین در جامو و کشمیر جدا می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha