۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85636773
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیدار دوجانبه سران چین و هند پس از پنج سال

۲ آبان ۱۴۰۳، ۱۱:۱۴
کد خبر: 85636773
دیدار دوجانبه سران چین و هند پس از پنج سال

تهران- ایرنا- نخست وزیر هند و رئیس جمهوری چین برای نخستین بار در پنج سال گذشته در حاشیه نشست سران بریکس در روسیه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه با اشاره به برنامه پیش‌بینی شده برای دیدار دوجانبه امروز شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین با نارندرا مودی نخست وزیر هند در حاشیه نشست سران «بریکس» در کازان، این ملاقات را نشانه‌ای از «امکان گرم شدن روابط» سران پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان پس از توافقی در مورد اختلافات مرزی ارزیابی کرد.

ویکرام میسری، معاون وزیر امور خارجه هند برنامه این دیدار دو جانبه را دیشب (سه‌شنبه) اعلام کرد. سران این دو کشور آسیایی از زمان سفر شی به هند در اکتبر (مهر/‌آبان) ۲۰۱۹، دیداری دو جانبه نداشتند و تنها در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی در سال ۲۰۲۲ و در آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۳ از کنار یکدیگر عبور کرده بودند.

میسری پیشتر (۳۰ مهر) اعلام کرده بود که نمایندگان دهلی‌نو و پکن در مورد گشت‌زنی در مناطق مورد مناقشه موسوم به خط کنترل واقعی (LAC) به توافق جدیدی دست یافتند.

وی گفته بود: با توجه به نتایج مذاکراتی که در چند هفته گذشته انجام شده است و با حل مسائلی که در سال ۲۰۲۰ به وجود آمده بود، توافقی در مورد چارچوب گشت زنی در امتداد خط کنترل واقعی در مناطق مرزی هند و چین حاصل شده است و ما اقدام های بعدی را در این زمینه انجام خواهیم داد.

چین و هند دو کشور بزرگ آسیا و پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان هستند که سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند. این مرز عمدتا کوهستانی با درگیری‌های پراکنده، روابط دو کشور را متشنج می‌کند.

در ژوئن (خرداد/ تیر) ۲۰۲۰ درگیری تن به تن در مرز منطقه تبت چین و منطقه لدخ هند، دست‌کم ۲۰ کشته در طرف هندی و چهار نفر در میان چینی‌ها برجای گذاشت.

به گزارش ایرنا، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس امروز دوم آبان‌ماه با حضور رهبران کشورهای عضو از جمله دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز به کار می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha