به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وجود رشته های گوناگون و زمینه های وسیع صنایع دستی کشور که هر استان حداقل در چند رشته سرآمد آن است، یکی از بهترین و بزرگترین ظرفیت های هویتی و فرهنگی ایران زمین است که برپایی نمایشگاه های مختلف باید جزو رئوس برنامه های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار بگیرد تا به تدریج برگزاری چنین نمایشگاه هایی جنبه های بین المللی نیز به خود بگیرد.
نمایشگاه صنایع دستی تبریز فرصتی بی بدیل و مغتنم برای توسعه، ترویج و به ویترین کشاندن این صنایع است که استقبال چشمگیر مردم و نیز اهالی این صنعت از سراسر کشور نشان داد که مسیر بلوغ خود را طی می کند.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، یکی از دستاوردهای مهم یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز را معرفی کردن به میان مردم بردن این صنایع بیان کرد که می تواند گره گشای بسیاری از چالش های این حوزه باشد.
فرشاد به آفرین از میزان فروش چشمگیر یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز نسبت به دوره های قبل خبر داد و گفت: این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره های قبل به لحاظ کیفیت ارتقا یافت.
وی برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه صنایع دستی کشور در تبریز را بسیار تاثیرگذار در بین اهالی هنر و هنرمندان رشته های مختلف دانست و افزود: بدون تردید این نمایشگاه با سپری شدن چندین دوره می تواند مسیرهای روشنی را پیش روی صنایع دستی کشور بگشاید.
وی اظهار کرد: فروش بیش از ۷۰ میلیارد ریالی نمایشگاه صنایع دستی در چهار روز برگزاری، نسبت به سال های گذشته با رشد مناسبی همراه بوده است که موجب رضایت غرفه داران از تمام استان های کشور را فراهم کرد.
به آفرین با مثبت ارزیابی کردن نمایشگاه صنایع دستی تبریز، ادامه داد: رضایتمندی اهالی هنر و هنرمندان، رضایت مشتریان و نوع غرفه بندی و توجه به زیبایی های بصری از ویژگی های بسیار بارز و برجسته یازدهمین دوره این نمایشگاه بود.
به گفته وی تعداد غرفه های نمایشگاه ۵۰ درصد در اختیار هنرمندان آذربایجان شرقی و بقیه بین اهالی هنر و فعالان صنایع دستی سایر استان ها قرار گرفته بود.
به آفرین با بیان اینکه صنایع دستی باید در رأس امور نهادهای دولتی و غیردولتی کشور قرار گرفته و جایگاه آن که تجلی گر تفکر خلاق و بی بدیل هنرمندان کشور ارتقا یابد، افزود: در همین راستا از طریق معاونت صنایع دستی آموزش رایگان صنایع دستی و هنرهای سنتی در همه شهرستانهای ۲۱ گانه آذربایجان شرقی و حدود یکصد روستای منتخب انجام شده است.
وی، برندسازی(تجاری سازی) و بسته بندی صنایع دستی را از مهمترین دغدغههای صنایع دستی کشور و آذربایجان شرقی عنوان و اضافه کرد: باید توجه داشت که برندسازی و بسته بندی منحصر به فرد بیانگر هویت آثار هنری ما خواهد بود که بر این اساس باید گام های اساسی برداشته شود.
به آفرین مجموع هنرمندان صنایع دستی آذربایجان شرقی را بیش از ۱۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تعداد محدودی از آنها دارای بیمه تامین اجتماعی بوده و به دلیل ادغام آنها در بیمه قالیبافان، آمار دقیق در این خصوص وجود ندارد، اما بیشتر فعالان این بخش به صورت خویش فرمایی از خدمات بیمه ای برخوردار شده اند.
وی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته صنایع دستی رو به توسعه و گسترش در بین خانوارها و جوانان رفته است، گفت: پیش بینی می شود در آذربایجان شرقی حداقل ۳۰ هزار نفر در این حوزه اشتغال داشته باشند که رقم کمی به شمار نمی رود.
به آفرین مجموع رشته های فعال صنایع دستی آذربایجان شرقی را ۸۵ مورد اعلام کرد که همه آنها دارای فعالان مستمر و دایمی هستند.
وی یکی از مهمترین اقدامات معاونت صنایع دستی آذربایجان شرقی را احیای سالانه یک رشته از این صنایع بیان کرد که در سالجاری صنعت دستی "پاپیه ماشه" ( خمیر کاغذی که از آن برای ساخت جعبه های قلمدان استفاده می شود) با تلاش هنرمندان این حوزه احیا شد.
به گزارش ایرنا، یازدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران - تبریز در روزهای ۲۵ تا ۱۸ مهرماه برگزار شد.