بیرجند - ایرنا - رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: با کمک اتاق بازرگانی ایران پیگیری‌ها برای ثبت برند جهانی زعفران در ۶۰ کشور دنیا پیگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا محسن احتشام روز چهارشنبه در هفتمین همایش ملی زعفران در محل دانشگاه بیرجند، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته در بحث برندسازی زعفران غفلت شده و به رغم اینکه ‌ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیاست، هنوز بسیاری از کشورها و مصرف کنندگان نهایی، ایران را نمی‌شناسند و از اسپانیا به عنوان بزرگترین تولیدکننده دنیا یاد می‌کنند.

وی افزود: ما باید به سمت ارتقای جایگاه زعفران ایران در بازار جهانی و برندسازی این محصول مهم و ارزشمند کشورمان حرکت کنیم تا از یک‌سو زعفران ایرانی در سبد مشتریان وفادار ماندگار شود و از سوی دیگر، در آینده نگران ورود کشورهای جدید به حوزه کشت زعفران نباشیم.

رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: سالانه حجم قابل توجهی زعفران از کشورمان به افغانستان صادر می‌شود و با توجه به ‌اینکه موانعی که پیش روی صادرکنندگان ایرانی است، برای صادرکنندگان افغانستانی وجود ندارد؛ آنان به راحتی می‌توانند زعفران ایران را به نام خود صادر کنند.

احتشام افزود: این در حالی است که ما با محدودیت برای ارسال زعفران به بازارهای جهانی مواجه هستیم، لذا از یکسو افغانستان با پیاز زعفران ایران نسبت به توسعه کشت این محصول می‌پردازد و از سوی دیگر، این کشور زعفران ایران را به نام خود به صادر می‌کند که‌ این تهدید بزرگی است.

وی با بیان اینکه زعفران یک محصول فوق راهبردی در خراسان جنوبی است که نقش مهمی در اشتغال، اقتصاد و ارزآوری خراسان جنوبی دارد، بیان کرد: زعفران یک میراث طبیعی ایران و خراسان جنوبی است.

احتشام عنوان کرد: در این همایش‌ها بیشتر روی مشکلات محصول زعفران تمرکز می‌شود در حالی که باید به ارائه راهکارهای توسعه‌ای پرداخته شود تا به وضع مطلوب دست یابیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه ۹۵ درصد محصول زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما آمارها نشان می‌دهد که در امر بازاریابی و برندسازی بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و نتوانسته‌ایم این توانمندی بزرگ خودمان را در دنیا نشان دهیم.

رئیس شورای ملی زعفران ایران تاکید کرد: نیاز به یک برنامه راهبردی برای این محصول هستیم، با وجود اینکه بزرگترین تولید کننده زعفران دنیا هستیم اما هنوز برنامه برای توسعه آن نداریم و برنامه‌های راهبردی قبلی هم اجرایی نشده‌ است.

احتشام با بیان اینکه نجات محصول زعفران نیازمند همراهی همه متولیان است، بیان کرد: اگر از این محصول حمایت لازم صورت نگیرد، این محصول را هم همانند فرش دستباف در چند سال آینده از دست خواهیم داد.

وی بیان کرد: با معرفی زعفران در سطح جهان به گونه‌ای باشد که اگر نام زعفران در جهان مطرح شود نام ایران در اذهان مردم تداعی شود.

لزوم ضرورت شناسنامه‌دار کردن زعفران ایران

استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد هم بر ضرورت شناسنامه‌دار شدن زعفران ایران برای عرضه در بازارهای جهانی و قابلیت ردیابی این محصول در دنیا در راستای توسعه صادرات این محصول و ایجاد برند ملی آن تاکید کرد و گفت: زعفران ایرانی باید دارای هویت و شناسنامه بوده تا بدین ترتیب شهرستان، استان و کشور محل کشت این محصول در بازارهای جهانی قابل ردیابی باشد.

علیرضا کوچکی افزود: اکنون برخی از کشورهای همسایه، زعفران ایران را به نام خود صادر کرده و حتی جایزه بین‌المللی نیز دریافت می‌کنند. از این رو باید هویتی به زعفران ایران داده شود و دولت باید از ظرفیت اداره کل مالکیت فکری ایران و وایپو (سازمان مالکیت فکری جهان) برای ایجاد هویت‌ و شناسنامه‌دار کردن زعفران ایران استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۹۰ درصد محصول زعفران به صورت خام صادر می‌شود، افزود: صنایع تبدیلی استان نیز در آغاز کار بوده و حرکت در این مسیر بسیار کند است؛ لذا دولت باید در این عرصه حمایت‌های لازم را به کار ببندد.

کوچکی بیان کرد: صادرات زعفران ایران به ۳۰ کشور به ارزش ۲۴۶ میلیارد دلار در سال گذشته بوده که در مقایسه با تجارت چندین میلیارد زعفران جهان رقم ناچیزی است.

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد زعفران ایران به صورت قاچاق صادر می‌شود باید زعفران ایران شناسنامه‌دار شود تا دیگر کشورها نتوانند زعفران ما را به نام خودشان ثبت کنند.

استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد با انتقاد بر اینکه هنوز عمده مدیریت مزارع زعفران کشور به صورت سنتی انجام می شود، افزود: امروز مزارع بزرگ در حال گسترش بوده ولی فناوری لازم برای این مزارع وجود ندارد.