به گزارش روز شنبه ایرنا، این رسانه افزود: در تابستان سال ۲۰۱۸ زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا جنگ تجاری با پکن را آغاز کرد، اقتصاد چین رو به رشد بود. حتی صحبت هایی وجود داشت که نشان می داد این کشور می تواند به زودی از آمریکا پیشی گرفته و به بزرگترین اقتصاد جهان تبدل شود.
اما اکنون و در حالی که چندماهی تا به قدرت گرفتن دوباره ترامپ باقی مانده است به ظاهر به نظر می رسد که چین در مواجهه با چالش های ناشی از دارایی ها، بدهی ها و کاهش تورم آماده جنگ دیگری نیست.
اما این ظاهر امر است. دکستر رابرتس از اعضای ارشد شورای آتلانتیک و نویسنده خبرنامه جنگ تجاری گفت: چین مدت زیادی است که خود را برای این روز آماده کرده است.
این رسانه توضیح داد که چین و شرکت های این کشور در اولین جنگ تجاری خود با آمریکا که در دولت جو بایدن نیز ادامه یافت، وابستگی تجاری خود به آمریکا را کاهش دادند. تاثیر ناشی از این کاهش وابستگی در داده های تجاری محسوس است.
تا سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور در بالاترین سطح قرار داشت. اما بر اساس داده های وزارت بازرگانی آمریکا، سال گذشته مکزیک جای چین را به عنوان صادرکننده اصلی کالاها به این کشور گرفت. چین ۲۰ سال این جایگاه را قبل از کاهش ۲۰ درصدی صادراتش به آمریکا در سال گذشته و رساندن آن به ۴۲۷ میلیارددلار حفظ کرده بود.
بر اساس گزارش شرکت سرمایه گذاری «متئو آسیا»، تنها کمتر از ۳۰ درصد از صادرات چین به کشورهای ثروتمند گروه هفت انجام می شود که کاهشی ۴۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۰ داشته است. با وجود صادرات کمتر به آمریکا، سهم چین در صادرات جهانی در حال حاضر ۱۴ درصد است که نسبت به دوره نخست اعمال تعرفه های از سوی ترامپ به میزان ۱۳ درصد، افزایش داشته است.
ونگ شوون مذاکره کننده تجاری بین المللی چین و معاون وزیر بازرگانی این کشور روز جمعه به خبرنگاران گفت: ما می توانیم مشکلات را حل و در برابر شوک های خارجی مقاومت کنیم.
لیزا توبین مدیر ارشد اقتصاد در اندیشکده آمریکایی پروژه مطالعات رقابتی نیز گفت: انتظار یک اقدام تلافی جویانه ساده را در خصوص تعرفه ها نداشته باشید. واکنش پکن احتمالا هدفمندتر و نامتقارن تر خواهد بود.
لاری هیو، اقتصاددان ارشد چین در بانک اقتصادی مک کواری گفت: چین ممکن است برای اقدامات بزرگتری تا زمان روی کار آمدن رسمی ترامپ و اعلام تعرفه ها منتظر بماند.