۲۶ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۳۹
کد خبر: 85509594
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناسان چینی: آمریکا به اقتصاد و اعتماد بازار جهانی لطمه می‌زند

تهران- ایرنا-کارشناسان چینی با اشاره سیاست‌های آمریکا بر علیه چین، خاطرنشان کردند: اقدام‌های واشنگتن بر اقتصاد و اعتماد بازار جهانی لطمه وارد می‌کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گذشته در دیدار با مدیران تجاری در باشگاه اقتصادی نیویورک، تاکید داشت: زنجیره‌های تامین بیش از حد چین، مشاغل و سرمایه‌گذاری‌های ما را در بخش انرژی سبز تهدید می‌کند و سیاست‌های تجاری پکن هم ممکن است به طور قابل‌توجهی تلاش‌های واشنگتن را برای ایجاد یک رابطه اقتصادی سالم به چالش بکشاند.

جو می محقق ارشد آکادمی تجارت جهانی و همکاری اقتصادی چین در همین راستا، اظهار داشت: اقدامات آمریکا در راستای تضعیف صنایع پیشرو چین، در رقابت جهانی است؛ زیرا واشنگتن به طور موثری به کاهش برتری تکنولوژیکی خود در مقایسه با پکن اذعان کرده است.

وی افزود: برخلاف یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی آمریکا، که به شدت به اقتصاد جهانی آسیب می‌رساند و اعتماد بازار را تضعیف می‌کند، چین همواره بر گسترش تسهیلات تجاری، سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های تجاری بیشتر برای شرکت‌های خارجی پافشاری کرده است.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا در ماه می (اردیبهشت/ خرداد) تعرفه‌های جدیدی بر طیفی از کالاهای وارداتی چین از جمله خودروهای الکتریکی (EVs)، باتری‌های پیشرفته، سلول‌های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و تجهیزات پزشکی اعمال کرد.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا هم روز چهارشنبه بسته تحریمی جدید ضد روسیه را منتشر کرد که شامل نام بیش از ۳۰۰ شرکت، بانک و ده‌ها فرد از روسیه و سایر کشورها از جمله چین است.

پکن هم فردای آن روز (پنجشنبه) از واشنگتن خواست که به سرعت اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه شرکت‌های چینی را متوقف کند و چین همچنین متعهد شد تمام اقدامات لازم را برای محافظت قاطعانه از حقوق و منافع قانونی شرکت‌ها و شهروندان خود انجام خواهد داد.

کارشناسان چینی تحریم‌های آمریکا را نمونه بارز تشدید هژمونیسم و ‌حمایت گرایی آمریکا می دانند.

گائو لینگیون کارشناس آکادمی علوم اجتماعی چین در همین رابطه، اظهار داشت: تئوری اقتصادی بارها ثابت کرده است که تجارت آزاد و جهانی شدن به نفع همه شرکت کنندگان است.

وی افزود: واشنگتن باید به شکل مستقیم و فعالانه با چالش‌های پیش روی این رویکرد مقابله کند و به جای سرزنش پکن به‌دنبال راه‌حل‌های سازنده باشد.

این کارشناس همچنین تاکید کرد: پیشرفت سریع بخش خودروهای برقی چین و سایر صنایع رقابتی به صورت عمده از بازار داخلی گسترده و رقابت شدید بازار این کشور ناشی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha