شیراز - ایرنا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اهمیت مشارکت‌جویی سازمان فنی و حرفه‌ای برای تقاضا محور شدن آموزش‌های مهارتی، گفت: در گام نخست ۱۰۰ مرکز از ۷۰۰ مرکز دولتی فنی و حرفه‌ای برای مشارکت عمومی و خصوصی فراخوان شدند که به این صورت این سازمان به ۱۰۰ کسب و کار بزرگ کشور متصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین محمدی،چهارشنبه در شورای اداری اداره کل فنی و حرفه‌ای فارس اظهار کرد: اگر سازمان فنی و حرفه ای به ۱۰۰ کسب و کار بزرگ کشور وصل شود یعنی وارد زیست بوم اقتصادی کشور شده و این به معنای مشارکت جو و تقاضا محور شدن آموزش‌های مهارتی است.

وی افزود: مسائل یک سازمان اجتماعی به صورت کالبدی و با سیاست‌گذاری‌های تصنعی و منزوی حل نخواهد شد بلکه این مسائل به صورت زیست بومی قابل حل است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است ۳۱ مرکز توسعه مهارت های پیشرفته در ۳۱ استان کشور راه اندازی شود و ۳۱ مرکز سنجش صلاحیت نیز ایجاد شود.

محمدی اضافه کرد: در مدل مشارکت‌جو می‌توانیم شاهد تغیرات مثبت در سازمان فنی و حرفه‌ای باشیم و خلق ارزش کنیم.

وی ادامه داد: دولت، مردم و جامعه سه ضلع توسعه و پیشرفت یک کشور هستند و تشکل یابی، رمز موفقیت این پیوند است؛ تشکل‌یابی به معنای ایجاد زنجیره‌هایی برای توسعه آموزش، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه زنجیره‌های تولید است.

محمدی گفت: با ایجاد چنین تشکل‌هایی می‌توانیم به توسعه پایدار مبتنی بر یک جامعه قوی در کنار یک دولت قوی دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: در این پارادایم مشارکت‌جو برای همکاری دولت و مردم و جامعه، دولت باید زیرساختی را فراهم کند تا این سه ضلع به خوبی با یکدیگر کار کنند.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم جامعه و دولت قوی داشته باشیم که دولت نیز وظیفه خود را به خوبی در آموزش، بهداشت و امنیت انجام دهد، باید نسبت به سیاست‌های از بالا به پایین خود تجدید نظر کنیم و ریل ‌گذاری جدید انجام شود.

محمدی اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید تقاضا محور شود و زیرساخت‌های آموزشی موجود به واقع ملی شود تا همزیستی میان جامعه و دولت شکل گیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در زمینه آموزش، دولت و جامعه قوی بر این مبنا استوار است که اگر بخش خصوصی اقدام و دولت تنظیم گری کند فرآیندهای آموزشی به سمت نیازهای اساس مردم توسعه می یابد.

او با اشاره به اینکه نباید منتظر اعتبارات دولتی ماند، گفت: در برنامه هفتم توسعه بر مهارتی شدن ۵۰ درصد از آموزش‌ها تاکید شده اما در بودجه‌ریزی تنها یک درصد اعتبارات به سازمان آموزش فنی و حرفه ای اختصاص یافته است.

محمدی با طرح این پرسش که چگونه این سازمان باید به سازمانی تقاضا محور و مشارکت جو تبدیل شود در حالی که اکنون فرسنگ‌ها با آن فاصله دارد، گفت: اگر رشته‌های اتصال جامعه به دولت افزایش پیدا کند، به احتمال زیاد نیازی به بودجه دولتی نخواهد بود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: امروز دیگر تنها مزیت نسبی ایران نفت نیست، بلکه مساحت، جمعیت و فضای اجتماعی آن مهمترین مزیت‌های کشور است و اگر آموزش مردمی و با مشارکت مردم انجام نشود، اتفاق موثری رخ نخواهد داد.

محمدی گفت: آموزش های مهارتی فنی و حرفه‌ای، فرد را برای ورود به بازار کار آماده می کند و هر چند که اشتغال در کشور، تک پارامتری نیست اما با این حال کلیدی ترین مولفه آن مهارت و آموزش است. آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش برای آموزش نیست بلکه باید تقاضا محور و برای بنگاه های اقتصادی باشد و به بازار کار ختم شود.

آموزش فنی و حرفه‌ای چنانکه باید برای مردم مولد نیست

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: باید شجاعت تجدید نظر در سیاست های خود را داشته باشیم و کارهای اشتباه گذشته را اصلاح کنیم؛به عنوان نمونه با منابع ملی خود واقعا ملی برخورد کنیم و زمین‌هایی که در اختیار داریم را برای مولد سازی در اختیار بهره بردار قرار دهیم.

وی افزود: من دست هر کسی که حاضر به مشارکت باشد تا منابع ملی کشور حرکت کند را می بوسم‌؛ سازمان فنی و حرفه‌ای شریک راهبردی هنرستان‌ها، آموزشگاه‌های آزاد و دانشگاه‌ها است.

محمدی با بیان اینکه این شراکت‌ها مبتنی بر عملکرد هستند، گفت: در این دوره رویکرد بخشی نگر نداریم و با هر کسی که در این زیست بوم کار می کند همکاری خواهیم کرد.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ذهن ما باید به سوی منافع ملی حرکت کند چرا که در این صورت منافع شخصی نیز حادث می شود، اما اگر به فکر منافع شخصی باشیم، بعید است که در تقاطع آن به منافع ملی برسیم.

وی گفت: در زمان حاضر ۲۰ میلیارد دلار زیرساخت، سرمایه و تجهزات دولتی و آزاد در اختیار سازمان فنی و حرفهای است اما باید اعتراف کرد که چنانکه باید برای مردم مولد نیست و کیفیت لازم را برای جامعه ندارد.

۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفهای مصوب شد

محمدی اعلام کرد: بر اساس بودجه امسال کشور، تسهیلات حمایت از آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفهای افزایش یافت و ۲ هزار میلیارد تومان به این منظور مصوب شد.

وی اظهار کرد: این آموزشگاه‌ها شریک راهبردی سازمان فنی و حرفه‌ای هستند و از آنها حمایت می‌شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در آموزش فنی و حرفه‌ای، گفت: مبنای وفاق به عنوان رویکرد محوری دولت چهاردهم، همین مشارکت و همراهی است و با این رویکرد به برداشتن مانع از پیش راه نظام آموزش مهارتی خوشبین هستیم.