۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۰
کد خبر: 85598283
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

توسعه کمی و کیفی هنرستان‌های فارس، چشم‌اندازی برای اشتغال پایدار

شیراز - ایرنا - مقامات مربوط اعلام کرده اند که توسعه متوازن متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آموزش های فنی فارس به خوبی پیش می‌رود، تحصیل در هنرستان‌های این استان به ۴۲ درصد رسیده و یک گام تا تحقق دورنمای مصوب، یعنی ۵۰ درصدی شدن هنرستانی‌ها در این استان باقیمانده؛ با این حال تقویت زیرساخت‌ها ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در زمان حاضر ۷۲ هزار هنرآموز در ۴۶۰ هنرستان مستقل و ضمیمه فارس تحصیل می‌کنند و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش جمعیت هنرآموزان استان از ۳۷ درصد به ۴۲ درصد رسیده است.

براساس چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرور، در پایان برنامه توسعه هفتم، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم کشور در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش تصیل کنند که این برنامه در استان فارس روند رو به جلویی داشته است، چنانکه سال ۱۴۰۲ جمعیت هنرستانی‌های پایه دهم در این استان به یکباره چهار درصد افزایش یافت.

رئیس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس در حاشیه آیین اعزام کاروان‌های تجهیزات هنرستانی این استان، به خبرنگار ایرنا گفت: یکی بزرگترین کارهای فرهنگی در جامعه امروز ایران، ایجاد اشتغال است چرا که این مساله دغدغه بسیاری از اولیا و یکی از بزرگترین دغدغه‌های جامعه به شمار می‌رود؛ یکی از مهمترین راهکارهای کاهش بیکاری و مشکلات ناشی از آن هدایت دانش آموزان به سمت هنرستان‌ها و مهارت‌آموزی است.

به اعتقاد یحیی علیرضاپور، شاید نزدیکترین راه به اشتغال همین هنرستان‌های آموزش و پرورش باشند چرا که مهارت‌هایی را به نوجوانان آموزش می‌دهند که با همان مهارت‌ها و اندک تجهیزات می‌توانند بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی وارد بازار کار شوند.

او ادامه داد: به همین دلیل یکی از سیاست های کلان کشور و دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش، توسعه آموزش‌های فنی حرفه ای و کاردانش است.

این روند رشد متوازن در فارس امسال نیز با افتتاح چندین هنرستان مستقل و ضمیمه، افزودن رشته‌های جدید و تجهیز هنرستان‌ها پی گرفته شده تا رسیدن فارس به هدف برنامه توسعه بسیار نزدیک به نظر برسد.

افتتاح ۲۹ هنرستان جدید در فارس، جهشی به بلندی یک دهه

به گفته رئیس اداره آموزش‌های فنی حرفه و کاردانش آموزش و پرورش فارس، طی ۲ سال گذشته از نظر توسعه کمی هنرستان‌ها، پیشرفت‌های خوبی در این استان حاصل شده و سال گذشته شاهد افتتاح هفت هنرستان وابسته به کارخانه و جوارکارگاهی بودیم.

شمار هنرستان‌های ضمیمه و مستقلی که سال تحصیلی جاری در فارس افتتاح می‌شود، به تنهایی برابر با مجموع هنرستان‌هایی است که طی ۱۰ سال گذشته در این استان ایجاد شده و این رشد، بی‌نظیر است.

آنطور که مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیست و ششم شهریور ۱۴۰۳ در آیین اعزام کاروان‌های تجهیزات به هنرستان‌های فارس اعلام کرد، فارس در ساخت و توسعه هنرستان‌ها پیش‌قراول بوده و موفق شده در مسیر رشد متوازن آموزش و پرورش، تحصیل در هنرستان‌ها را به ۴۲ درصد برساند.

فرشید قاسمی افزود: امیدواریم با افتتاح ۹ هنرستان مستقل و ۲۰ هنرستان ضمیمه در اول مهر امسال، موفق شویم این میزان را در سال‌های آینده به ۵۰ درصد برسانیم.

ضرورت توجه به سه ضلع توسعه هنرستان‌ها در فارس

توسعه کمی هنرستان‌ها از نظر نقویت سرانه فضای آموزشی اهمیت بالایی دارد تا دسترسی متقاضیان به رشته‌های هنرستانی بهبود یابد، اما تجهیز انها به امکانات بروز سبب می‌شود تا مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار کار محقق شود.

ضلع نخست آموزش های هنرستانی، ایجاد فضای آموزشی است که به گفته مسئولان، به ویژه در سال تحصیلی جاری با ایجاد ۲۹ هنرستان، رشد خوبی داشته است، اما ۲ ضلع دیگر مهارت آموزی در آموزش و پرورش را تجهیزات آموزشی و نیروی انسانی توانمند تشکیل می‌دهد.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش فارس، زیرنظام تامین فضای آموزشی مناسب، تجهیزات و فناوری در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته و اهمیت این موارد در یادگیری دانش‌آموزان، کمتر از آموزش نیست.

قاسمی افزود: بویژه در آموزش‌های هنرستانی، تجهیزات نقش بسیار مهمی در ارتقای یادگیری دارد که این مهم، امسال با اعزام ۴۵۲ بسته تجهیزات به ۹۰ درصد هنرستان‌های فارس مورد توجه قرار گرفت.

آنطور که مدیرکل آموزش وپرورش فارس گفت: در میان این کاروان اعزامی، بودند تجهیزاتی که برای نخستین بار تامین شدند و پیش از این هنرآموزان فارس از آن محروم بودند.

به عنوان نمونه ۲ دستگاه موتور که برای آموزش هنرآموزان رشته مکانیک خریداری شد؛ به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس، پیش از این محصلان این رشته مجبور بودند از موتور پیکان یا دیگر موتورهای چند دهه پیش استفاده کنند که از رده خارج شده بودند.

همین‌طور چرخ‌های خیاطی و سردوز بروز که برای هنرآموزان رشته طراحی و دوخت تهیه و ارسال شد و ابزار نوین عکاسی و کامپیوتر که امروز از شیراز به هنرستان‌های سراسر فارس رفت.

عمده تجهیزاتی که امروز راهی هنرستان‌های فارس شد، نیاز آموزشی هنرآموزان رشته‌های مکانیک، کامپیوتر، خیاطی و الکترونیک و الکتروتکنیک، مدیریت و برنامه ریزی خانواده، صنایع فلز و معماری بود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس به خبرنگار ایرنا گفت: برای محقق شدن سهم ۵۰ درصدی هنرستان‌ها از جمعیت دانش‌آموزان متوسطه فارس، علاوه بر فضای آموزشی، توسعه کیفیت آموزش نیز مدنظر قرار گرفته و در این مسیر، تجهیز هنرستان‌ها پیش از آغاز سال تحصیلی انجام شده است.

علیرضا شجاعی‌پور اضافه کرد: در زمینه نیروی انسانی نیز، نیاز استان با جذب معلمان توانمند از طریق آزمون استخدامی برطرف شده و از مهر ماه بر سرکلاسهای درس هنرستان‌ها حاضر می‌شوند.

هنرستان‌ها، کانون تحقق شعار سال در آموزش و پرورش

به عقیده معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس، در آموزش‌ و پرورش، هنرستان‌ها کانون اصلی تحقق شعار سال رهبر معظم انقلاب یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" هستند و از طریق توسعه کمی و کیفی این مدارس می‌توان به تحقق شعار سال کمک کرد.

شجاعی‌پورادامه داد: برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم توسعه، جمعیت هنرستانی‌های فارس باید نزدیک به ۹ درصد افزایش یابد.

تحقق این چشم‌انداز که دورنمای روشنی را برای اشتغال پایدار جوانان می‌گشاید، نیازمند افزایش فضا و بهبود و بروز شدن تجهیزات آموزشی است که بارها مورد انتقاد کارشناسان و دانش‌آموزان قرار گرفته است.

چنانکه رئیس اداره آموزش های فنی‌حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش فارس نیز با بیان اینکه تجهیزات و فضای مناسب یکی از اثر بخش‌ترین عوامل در مهارت‌آموزی هنرآموزان است، گفت: نیازهای تجهیزاتی فارس بیش از اینها است اما سعی شده در توزیع آن عدالت آموزشی رعایت شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha