به گزارش ایرنا، مهدی یونسی رستمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با عنوان اینکه حدود یک دهه شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، پیرامون مسائل اقتصادی نام گذاری میشود و در این ارتباط هرچند شاهد مشارکت مردم هستیم اما باید گامهای عملی در این خصوص برداریم، خاطرنشان کرد: ۲۸ طرح اعتبارات تملک دارایی ماده ۵۶ در استان مازندران داریم که نیازمند مساعدت و نگاه تخصصی بانک ملی است تا شاهد به سرانجام رسیدن این طرح ها باشیم.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۸۰ میلیارد تومان اعتبارات تکلیفی داریم که تاکنون به ۵۰ درصد این اعتبارات تاکنون توسط بانک ملی مجوز داده شده است.
یونسی رستمی اظهار کرد: سرمایه گذاری در طرح آزادراه قائمشهر - ساری تا سقف ۳۵ درصد برعهده بانک ملی است که اقدامات اولیه صورت گرفته است و در حال حاضر با ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی پیمانکار این طرح در حال فعالیت است و انتظار داریم بانک ملی بسته کاری و سرمایه گذاری این طرح را فعال کند و مقرر شد سهم دولت هم در سال ۱۴۰۴ پیرامون آن افزایش پیدا کند.
کلنگ احداث آزادراه قائمشهر به ساری در سالهای ابتدایی دهه ۹۰ شمسی به زمین زده شد و روند رکود تا سال ۱۳۹۵ ادامه یافت و در آن سال با مصوبه هیات وزیران دستورات لازم برای اجرای طرح اتخاذ و ابلاغ شد و جان دوباره به این طرح بخشید و از سال ۱۴۰۲ وارد گام اجرایی شد.
تصویب نامه هیات وزیران در باره ساخت آزاد راه قائمشهر - ساری را معاون اول رئیس جمهوری در دولت دوازدهم خرداد ماه سال ۱۳۹۵ به وزارت راه و شهرسازی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرده بود.
بر اساس این تصویب نامه وزارت راه ۳۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای احداث آزادراه قائم شهر- ساری و تأسیسات جانبی خاص آن را از محل ردیف اعتباری شماره (۴۰۷۰۲۸۱۸) قوانین بودجه سنواتی و فروش اوراق مشارکت و سایر منابع مصوب مربوط تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشترک طرح واریز می کند. طرف مشارکت نیز تأمین هفتاد درصد ۷۰ درصد منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می کند.
مشخصات جغرافیایی آزادراه قائمشهر - ساری بدین گونه است که این آزادراه از عبور متانکلا منطقه ای در ورودی شهر قائمشهر از مسیر خیابان آیت الله صالحی مازندرانی تا مهد دشت قطع شده و بعد از پلیس راه ساری به سمت نکا به محور سراسری کشور وصل می شود.
بنا به اظهار نظر مجریان آزاده راه، این مسیر در اصل به عنوان کنار گذر جنوبی شهرستان های قائمشهر، ساری و میاندورود است که در آنزمان مدت اجرای طرح چهار ساله پیش بینی شد و برای این منظور اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد ریالی در نظر گرفته شد، وزارت راه و شهرسازی مشارکت شرکت راهسازی متولیان سرمایه گذاری و تامین مالی این طرح است.
مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.
هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر، کناره و جاده گلوگاه ۶ محور اصلی مازندران است که این استان را به استانهای تهران، البرز، سمنان، گیلان و گلستان متصل می کند.
آزادراه ۴۵ کیلومتری قائمشهر به ساری، طرحی برای خروج شلوغترین جاده شمال کشور (جاده فعلی قائمشهر به ساری) از گره ترافیکی در دهه های گذشته به شمار می رود.
استاندار مازندران در ادامه تصریح کرد: دهیاریهای استان مازندران چهار هزار و ۶۲۱ حساب فعال در بانک ملی دارند، بنابرین درخواست داریم برای دهیاران و دهیاریها که درآمد قابل توجهی ندارند و اکثریت به صورت پاره وقت فعالیت میکنند، تسهیلاتی جهت فعالیت بهتر و خرید ماشین آلات از سوی بانک ملی دریافت کنند.