۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۲۲:۱۴
کد خبر: 81838544
T T
۰ نفر
ثبت نام 57 هزار متقاضی در ایران خودرو و 65 هزار نفر در سایپا

تهران - ایرنا - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: در پایان روز ششم گروه صنعتی ایران خودرو بیش از 57 هزار خودرو را ثبت نام كرد كه 47 هزار نفر وجه خود را پرداخت كرده اند.

مصطفی خان كریمی شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این طرح قراردادهایی معتبر است كه متقاضیان وجه تعیین شده را پرداخت كرده باشند لذا افرادی كه تاكنون فقط ثبت نام كرده اند باید در 24 ساعت نسبت به واریز وجه مورد نیاز اقدام كنند.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو ادامه داد: كسانی كه فقط ثبت نام كرده اند اگر نتوانند در موعد مقرر وجه تعیین شده را به ایران خودرو پرداخت كنند، سیستم فروش غیرفعال شده و ظرفیت این خرید به فرد دیگری واگذار می شود.

** ثبت نام 65 هزار متقاضی در نمایندگی های سایپا
رضا تقی زاده معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا نیز در گفت و گو با ایرنا، شمار متقاضیان ثبت نام كرده تا امروز(شنبه) در نمایندگی های خود را 65 هزار نفر اعلام كرد و گفت: از این تعداد50 هزار نفر مبلغ تعیین شده را به شركت سایپا پرداخت كردند.
به گزارش ایرنا، پس از گذشت پنج روز از آغاز طرح خرید خودروهای صفر كیلومتر با استفاده از تسهیلات 25 میلیون تومانی، 52 هزار نفر در نمایندگی های گروه خودروسازی سایپا ثبت نام كردند.
در این مدت سایپا 28 هزار و 569 متقاضی برای خرید پراید ثبت نام كرد و در مجموع 10 هزار و 389 خودرو تیبا نیز توسط نمایندگی های این گروه در سراسر كشور به فروش رسیده است. همچنین برای هفت هزار و 406 دستگاه تندر و پارس تندر ثبت نام شده و چهار هزار و 768 نیسان وانت نیز به فروش رفته و مابقی به سایر محصولات گروه خودروسازی سایپا اختصاص دارد.
در اطلاعیه ای كه گروه خودروسازی سایپا دو روز پیش صادر كرد، مقرر شد تمام نمایندگی های این شركت در سراسر كشور روز جمعه نیز نسبت به فروش و ثبت نام خودرو اقدام كنند و پس از 6 روز فروش، 65 هزار متقاضی ثبت نام كردند.
به گزارش ایرنا، شورای پول و اعتبار در جلسه 28 مهرماه امسال در راستای تحقق اهداف دولت تدبیر و امید، ایجاد تحرك بیشتر در اقتصاد ملی، حمایت از تولید كنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها، اعطای تسهیلات به بنگاه های تولیدی و خودروسازان و سازندگان ماشین آلات كشاورزی را از طریق پرداخت تسهیلات بانكی تصویب كرد كه با اجرای آن، خرید خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی با استقبال زیادی مواجه شد.
در زمان رونمایی اعلام شده بود كه این بسته برای نیمه دوم امسال در نظر گرفته شده است اما با اجرای طرح از روز دوشنبه 20 آبان ماه به فاصله كمتر از 6 روز، بیش از 110هزار دستگاه خودرو از این طریق به فروش رسید؛ آن هم در حالی كه بانك مركزی برای 100 هزار دستگاه خودرو در این طرح برنامه ریزی و تامین اعتبار كرده بود.
به گزارش ایرنا، با توجه به اینكه گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو در 6 روز گذشته برای فروش بیش از 110 هزار خودرو با استفاده از تسهیلات بانكی ثبت نام كردند، امروز بانك مركزی با ارسال نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد با توجه به اینكه مقرر شده فقط منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت دار خودروی موجودی تولید داخل توسط بانك ها تا سقف 110 هزار دستگاه تامین شود، بانك مركزی بیش از این تعداد را نمی تواند از نظر پرداخت تسهیلات تامین مالی كند.
با این حال خودروسازان خواستار تمدید اجرای این طرح تا اردیبهشت ماه سال آینده و رسیدن به سقف 300 هزار دستگاه شدند؛ این موضوع در جلسه شنبه شب رئیس كل بانك مركزی، قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاونان مالی ایران خودرو و سایپابرای بررسی افزایش تعداد تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو در بانك مركزی مطرح شد اما بانك مركزی با افزایش سقف فروش 110 هزار دستگاه خودرو مخالفت كرد.
با وجود تقاضای مقام های وزرات صنعت، معدن و تجارت در این جلسه برای افزایش سقف تعیین شده، اما در نهایت مسئولان بانك مركزی با این خواسته موافقت نكرده و تاكید كردند كه پرداخت تسهیلات بیش از این میزان دارای بار تورمی برای اقتصاد و كشور است.
مسئولان بانك مركزی به ایرنا گفتند كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تخصیص تسهیلات به 100 هزار دستگاه خودرو توافق كرده بودند كه این میزان به دلیل اقبال مردم تا 110 هزار دستگاه افزایش یافت.

** خودروهای فروش نرفته خودروسازان بیشتر از 50 هزار دستگاه نیست
به گفته مسئولان بانك مركزی، رقم اعلام شده برای خودروهای فروش نرفته پیش از اجرای این طرح 50 هزار دستگاه خودرو اعلام شده بود اما بانك مركزی برای همراهی بیشتر، تخصیص تسهیلات تا سقف 100 هزار و سپس 110 هزار دستگاه خودرو موافقت كرده است.
اقتصام(4)1108 ** 2023
۰ نفر