۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱:۱۵
کد خبر: 81846695
T T
۰ نفر
بروكينگز: ائتلاف ايران و روسيه روابط بين الملل را متحول مي كند

تهران - ايرنا - انديشكده آمريكايي بروكينگز در مقاله اي نوشت: در صورتي كه آمريكا سياست بلندمدتي براي خاورميانه تدوين نكند با ظهور يك ائتلاف عملگرايانه بين ايران و روسيه مواجه خواهد شد كه روابط بين الملل را متحول خواهد كرد .

به گزارش پايگاه اينترنتي بروكينگز ، در اين مقاله نوشته «سرگئي الكساشنكو» عضو ارشد غيرمقيم اين انديشكده آمده است: آمريكا ، روسيه و ايران سه بازيگر اصلي خارجي در سوريه هستند و هر چند منافع آنها متفاوت است اما امكان همكاري وجود دارد و همچنين ائتلاف روسيه - ايران محتمل ترين سناريو در اين عرصه است.
وي در ادامه نوشت: مخالف اين گفته نيستم كه روسيه و ايران منافع متفاوتي در سوريه دارند اما باور ندارم كه اين منافع متفاوت دو كشور ايران را روسيه را در مسير تقابل قرار مي دهد.
كارشناس بروكينگز افزود: در اين زمينه بايد به همسويي سياسي ايران و روسيه (بطور مشخص منفعت در حفظ بشار اسد در قدرت و محدودسازي نفوذ آمريكا در خاورميانه) توجه كرد.
الكساشنكو در ادامه با اشاره به روابط اقتصادي ايران و روسيه نوشت:همكاري هاي تجاري و اقتصادي بطور ضروري مشاركت سياسي ايجاد نمي كنند اما ايران و روسيه از حيث سياسي از چند جهت همسو هستند و هيچ گونه تضاد منافعي بين دو كشور در سوريه وجود ندارد كه منجر به رويارويي دو كشور در سوريه شود.
وي افزود: رويكرد جبري با تاكيد بر اين كه نگاه گذشته در آينده قابل تغيير نيست، در روابط بين الملل رويكرد درستي نيست.
اين كارشناس سياسي در پايان نوشت: در حالي كه ايران و روسيه روابط نزديكتر خود را پايه گذاري مي كنند آمريكا بايد منافع خود را در سوريه و خاورميانه مشخص و مطابق با آن يك سياست بلند مدت تدوين كند و در غير اين صورت بزودي با يك تحول نامطلوب يعني ظهور يك ائتلاف پراگماتيك بين ايران و روسيه كه روابط بين الملل را متحول خواهد كرد، مواجه خواهد شد.
شبك **1078**1917