۹ آذر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۰
کد خبر: 81860600
T T
۰ نفر
جايزه مصطفي(ص) زمينه حركت آغازين علمي در جهان اسلام است

تهران-ايرنا-عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف گفت:جايزه مصطفي(ص) زمينه اي براي حركت آغازين علمي در جهان اسلام است تا دانشمندان مسلمان و افرادي كه در زمينه علمي فعاليت مي كنند را به جوامع و جوانان اسلام معرفي كند كه اين حركت مبارك و مهمي در جهان محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكترجواد صالحي افزود: هدف از جايزه مصطفي(ص) جايگزين جايزه نوبل شدن نيست، جايزه نوبل به دليل استثمار طولاني بسيار ارزشمند شده، اما جايزه مصطفي(ص) در حقيقت به دانشمنداني در جهان اسلام داده مي شود.
وي ادامه داد: ممكن است عده اي ادعا كنند كه اين جايزه علمي، جايزه اي همچون نوبل نيست ولي مي توان گفت كه جايزه مصطفي(ص) آغازي براي يافتن و نشان دادن دانشمندان جهان اسلام است كه مي تواند باعث برداشتن حركت ها و قدم هاي بعدي نسل آينده شود.
صالحي اظهار كرد: در واقع اگر نسل هاي بعد متوجه چنين جايزه اي شوند و به عنوان جايزه معتبر جهاني در جهان اسلام مطرح شود، باعث ايجاد انگيزه در جوانان در حوزه علمي مي تواند زمينه ساز فعاليت ها و پژوهش هايي باشد كه در خور عرصه هاي علمي و مرزهاي اسلامي است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي شريف بيان كرد:جايزه مصطفي(ص) تنها يك جايزه علمي نيست بلكه يك فرآيند عظيم علمي و پژوهشي است كه از راه تشويق جوانان آن ها را معرفي مي كند و يكي از اهداف اين جايزه معرفي دانشمندان دنياي اسلام است، هدف مهم تر اين جايزه فرايندي است كه باعث قدم برداشتن جوانان علمي و پايه گذاري در تمدن اسلام،ايران و جهان اسلام است و در واقع به صراحت مي توان گفت در آينده اين جايزه يكي از پايه هاي اصلي و مهم علم است.
صالح با اشاره به اينكه ،در جهان اسلام و فرهنگ اسلامي به علم بسيار ارزش داده شده است اما در چند قرن اخير اين موضوع كمي ضعيف تر بوده گفت : در ارتباط با آموزش عالي ،علم وپژوهش فعاليت هاي خوبي تاكنون انجام شده است وكشور ما توانسته در طي 15سال اخير در زمينه پژوهش منطقه اي،رتبه اول را به خود اختصاص دهد اما در واقع فقط محدود به منطقه نيست و دانشمندان در سطح جهان مطرح هستند و با وجود اين مهم مسيرعلمي كه در سطح كشور جريان دارد ما را در آينده اي نزديك به نقطه اي درسطح جهان خواهد رساند.
دارنده رتبه اول بيستمين دوره جشنواره بين‌المللي خوارزمي در ادامه افزود: با وجود اين جايزه و پيشرفت ها در فرهنگ و قوانين جامعه نوعي بيداري علمي ايجاد خواهد شد كه اين بيداري علمي مي تواند در تك تك افراد رخنه كند و تفكر ها را براساس علم-مذهب جهت دهد و پيوندي بين علم و مذهب برقرار مي شود و اين مسير در جامعه رنگ و بوي تازه و جديدي خواهد گرفت و ما موفقيت هاي بيشتري را با اين روند كسب خواهيم كرد.
چهره ماندگار مهندسي برق در سال 89 تصريح كرد: جايزه مصطفي(ص) افتخاري است براي محققين و پژوهشگران جهان اسلام تا بتواند شخصيت هاي مهم اسلام را شناسايي و به جهان اسلام معرفي كنند تا جوانان تازه ورود به عرصه علم بدانند كه مورد حمايت قرار خواهند گرفت واين مهم را نيز بايد بدانيم كه ما در جهان اسلامي نياز به سرمايه گذاري خوبي داريم تا به جايگاه برتر علم و فناوري برسيم.
براساس سند اجرايي جايزه پيامبر اعظم، دكتر سورنا ستاري (معاون علمي و فناوري رياست جمهوري) رييس شوراي سياست‌گذاري و مهدي صفاري نيا (رييس پارك فناوري پرديس معاونت علمي) دبير شوراي سياست‌گذاري اين جايزه است.
از اعضاي بين‌المللي شوراي سياست‌گذاري مي‌توان به بانك توسعه اسلامي،آكادمي علوم جهان اسلام، دانشگاه كراچي و دانشگاه مالايا اشاره كرد و دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي، وزراي علوم و تحقيقات و فناوري، بهداشت درمان و آموزش پزشكي، امورخارجه، روساي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشكي، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتي شريف، جامعه المصطفي العالميه نهادهاي عالي‌رتبه و موسسات علمي ايراني عضو شورا هستند.
اين رويداد علمي، كه با استقبال دانشگاه ها، موسسات و مراكز علمي و فناوري مواجه شده است، چهارم ماه طي مراسمي در تهران برگزيدگان خود را خواهد شناخت و تا هشتم دي ماه با برگزاري برنامه هاي مختلف، ادامه خواهد داشت.
علمي **1354**1440
۰ نفر